• Sallisen

Förmaksflimmer?

Maken blev dålig häromdagen och åkte hem i förväg från vårt besök hos min syster... I morse var han på VC för provtagning och en noggrann läkare beordrade att ett EKG skulle göras.

Det visade att han lider av förmaksflimmer! Vid 35 års ålder!

Han är nu inlagd på HS och har EKG inkopplat under minst 12 timmar för en noggrannare undersökning. Massor med prover har tagits, vi får väl se vad allt kommer att visa och innebära för framtiden.

Nån som vet mer om detta eller kanske t.o.m. själv lider av det? Berätta gärna, jag är orolig...

• Svar på tråden Förmaksflimmer?
  • NinaFina

Jag jobbar som sjuksyrra med just förmaksflimmer. Vad vill du veta mer exakt?

• NinaFina

Jag kan iaf berätta lite. Förmaksflimmer är en störning i hjärtats elektriska ledningar kan man väl enkelt förklara det, och istället för att förmaken drar ihop sig ordenligt och tömmer blodet till kamrarna i hjärtat, så står det bara och just "flimrar". Dvs blodet töms inte ordentligt från förmaken.

Man kan behandla med elstöt mot hjärtat, men man kan börja med medicinering för att hjärtat ska "hoppa tillbaka" till rätt rytm igen. Olika på vad man väljer. Han kommer troligtvis att få tätare kontroller hos läkare nu sedan detta upptäcktes och kommer väl antagligen att få några mediciner att ta hemma efteråt.

För yngre personer med förmaksflimmer beror det oftast på stress, men man ska väl utreda med ultraljud och sånt för att utesluta någon anna defekt på hjärtat som gör att det inte går som det ska.

• Sallisen

NinaFina

All info är välkommen!

Stressigt har det varit, läääänge. Hans far dog i höstas efter en lång tids sjukdom som blev värre och värre.

Ifs har maken inte varit så stressad över det på sistone, men kanske kommer det som en försenad reaktion på all oro?!

• NinaFina

Även alkohol kan utlösa förmaksflimmer måste jag tillägga.