• Sallisen

Förmaksflimmer?

Maken blev dålig häromdagen och åkte hem i förväg från vårt besök hos min syster... I morse var han på VC för provtagning och en noggrann läkare beordrade att ett EKG skulle göras.

Det visade att han lider av förmaksflimmer! Vid 35 års ålder!

Han är nu inlagd på HS och har EKG inkopplat under minst 12 timmar för en noggrannare undersökning. Massor med prover har tagits, vi får väl se vad allt kommer att visa och innebära för framtiden.

Nån som vet mer om detta eller kanske t.o.m. själv lider av det? Berätta gärna, jag är orolig...

• Svar på tråden Förmaksflimmer?
  • NinaFina

Jag jobbar som sjuksyrra med just förmaksflimmer. Vad vill du veta mer exakt?

• NinaFina

Jag kan iaf berätta lite. Förmaksflimmer är en störning i hjärtats elektriska ledningar kan man väl enkelt förklara det, och istället för att förmaken drar ihop sig ordenligt och tömmer blodet till kamrarna i hjärtat, så står det bara och just "flimrar". Dvs blodet töms inte ordentligt från förmaken.

Man kan behandla med elstöt mot hjärtat, men man kan börja med medicinering för att hjärtat ska "hoppa tillbaka" till rätt rytm igen. Olika på vad man väljer. Han kommer troligtvis att få tätare kontroller hos läkare nu sedan detta upptäcktes och kommer väl antagligen att få några mediciner att ta hemma efteråt.

För yngre personer med förmaksflimmer beror det oftast på stress, men man ska väl utreda med ultraljud och sånt för att utesluta någon anna defekt på hjärtat som gör att det inte går som det ska.

• Sallisen

NinaFina

All info är välkommen!

Stressigt har det varit, läääänge. Hans far dog i höstas efter en lång tids sjukdom som blev värre och värre.

Ifs har maken inte varit så stressad över det på sistone, men kanske kommer det som en försenad reaktion på all oro?!

• NinaFina

Även alkohol kan utlösa förmaksflimmer måste jag tillägga.

Jag förstår att det blir orolig, men han är under övervakning nu, och de kommer att behandla honom på bästa sätt. (jag har själv jobbat på kardiologen på HS för många år sedan så jag vet att de är bra där. )

Har du fler frågor och funderingar är det bara att höra av sig. Du kan skriva ett privat mess om du hellre vill det, annars kan du skriva här.

Lycka till!

• NinaFina

Sallisen: Jag skulle tro det ja. Stress i kombination med tex lite vin eller öl kan tyvärr utlösa förmaksflimmer om man nu har ett känsligt retledningssystem i hjärtat.

• Sallisen

Alkohol dricker vi mycket lite och då hade han nog inte druckit alls. Det är nog stressen då...

Tack, jag återkommer nog framöver när fler frågor dyker upp. Just nu är jag lite nollställd.

Ska sova nu, samla krafter inför i morgon.

• EvaMi

Min sambo har förmaksflimmer. Han är 34 år och har hitintills haft 3 "anfall" varav två stycken blev han behandlad med elstöt eftersom medicineringen inte hjälpte. Det första gick tillbaka av sig själv. Han har varit på ett läkarbesök sedan första anfallet och äter ingen medicin. Då gjordes EKG och ultraljud på hjärtat och det ser bara bra ut. Nu är det ca 1,5 år sedan han hade det sist och håller tummarna att det aldrig mer händer. I hans fall är jag helt övertygad att det beror på stress, men det ville inte den första läkaren han träffade säga att det var. Alkohol bör man väl också vara försiktig med eftersom det ökar risken för förmaksflimmer. Man blir så orolig när sånt här händer ens nära och kära.

• NinaFina

Absolut att man blir rädd! Det är ju ett så vitalt organ som är drabbat, så visst är det förenat med mycket rädsla och ångest när någon nära anhörig har hjärtproblem.

EvaMi: Vad skönt att din make inte haft några anfall nu på ett tag. Han måste dock vara på sin vakt eftersom det har tendens att komma tillbaka när man en gång har fått det.

• NinaFina

Sallisen: Lycka till och sov gott!

• EvaMi

NinaFina - Ibland kan jag tänka att just oron att OM eller NÄR det kommer ett nytt anfall kanske skapar en stress som gör att det händer igen. Har själv haft hjärtsvikt och vet ju hur stressad man blir av att det just är hjärtat som är "trasigt". Tack för omtanken, tack och lov så har han börjat stressa liiiite mindre iallafall. Han fick sig en tankeställare när det hände för tredje gången, dessutom då blivande tvåbarnsfar.

Svar på tråden Förmaksflimmer?