• Sallisen

Förmaksflimmer?

Maken blev dålig häromdagen och åkte hem i förväg från vårt besök hos min syster... I morse var han på VC för provtagning och en noggrann läkare beordrade att ett EKG skulle göras.

Det visade att han lider av förmaksflimmer! Vid 35 års ålder!

Han är nu inlagd på HS och har EKG inkopplat under minst 12 timmar för en noggrannare undersökning. Massor med prover har tagits, vi får väl se vad allt kommer att visa och innebära för framtiden.

Nån som vet mer om detta eller kanske t.o.m. själv lider av det? Berätta gärna, jag är orolig...

• Svar på tråden Förmaksflimmer?
  • Amy

Nina Fina!!
    Ok om jag ställer en fråga om FF till dig? Min pappa genomgick en stor hjärtinfarkt för 3 v sedan och blev ballongdil. vid två tillfällen. Därefter upptäckte man det här FF som inte slog om trots medicinering. Så nu ska man elkonvertera när det gått lite mer tid sen infarkten. Men min fråga är; kan FF ge symtom son min pappa beskriver som "komma i otakt med andningen"?? Vissa nätter kan han inte ligga ner då besvären tilltar, han har det nog ganska jobbigt fastän han inte riktigt erkänner det.

• Themis

Tänk också på att hjärtproblem kan ändra på vilka mediciner man kan och bör ta. Se till att läkaren förklarar för er vilka följder detta kan få för eventuell övrig medicinering eller tillfällig medicinering om din man skulle bryta en fot eller nåt-sånt händer ju nån gång i livet om man har otur.

Jag skriver detta för att vår familj förlorade en släkting förra våren, han hade hjärtproblem i kombination med smärta pga en annan grej. Han tog starka smärtstillande tabletter som var utskrivna till frun, han hade tagit dem några år tidigare och tänkte inte på att han nu åt hjärtmedicin också. Det var tyvärr ett fatalt misstag.

Vet inte hur ni ser på läkemedel men i en del familjer i detta land knaprar folk ju tabletter lite hur som helst utan att veta bieffekterna, därav min varning.

• NinaFina

Amy: Såklart att du får ställa en fråga. FF kan ge lite olika symtom. Hjärtklappning och andningsproblem är väl de vanligaste symtomen.

Men min undran är lite om man har kollat upp om han har hjärtsvikt också? Vid hjärtsvikt får man ökade andningsproblem, framför allt med att man inte kan ligga ner. Be honom kolla upp det också. Hjärtsvikt kan komma från ett FF som är obehandlat/dåligt behandlat, men framför allt från en hjärtinfarkt. Särskilt om den var stor som du säger. Då blir en del av hjärtmuskeln försvagad och därmed pumpar hjärtat sämre och blodet stockar sig bakåt i lungorna och vätska pressas ut från blodbanan ut i lungvävnaden. Då får man jobbigare att andas. Det är det som är hjärtsvikt.

Jag skulle mer gissa på att det är hjärtsvikt, men det är svårt att säga när jag inte har alla fakta på bordet. Bättre att han kollar upp sig tycker jag, gå till läkaren och be denne lyssna på lungorna och kolla om det är hjärtsvikt. Annars kan det ju som du säger, vara förmaksflimret som ger andningsproblem.

Bimsan: Tråkigt att höra om din släkting. Ja det är ju tyvärr så att man måste ta upp alla mediciner man äter med läkaren och se till att han/hon kollar att de går att förena, för alla läkemedel gör ju tyvärr inte det. Har man riktig otur kan det gå som med din släkting. Så det är ytterst viktigt att man har en grundlig genomgång med läkaren om sina mediciner.

Generellt håller jag med dig, vi äter ofta alldeles för mycket piller. Det känns helt sjukt ibland när man stoppar i en gammal person en hel medicinkopp proppfull med tabletter. Det kan röra sig om 20-30 olika mediciner! Det är ju inte bra, man kan fråga sig om nyttan av tabletterna inte slås ut då när man tar så mycket.

• Amy

´NinaFina!
    Tack för ditt svar! Jag har själv lite tänkt på om det kan vara hjärtsvikt han har. Vad gör man åt det? Jag vet att han äter en del mediciner; Plavix, Trombyl, Waran, Seloken, Simvastatin (tror det var alla) . Han är bara 59 år och har ju lång tid kvar att leva tycker jag, men han har åldrats minst 10 år sedan infarkten känns det som. Han ska på återbesök till avd han låg på nu den 3:e och jag har sagt till honom att han måste ta upp hur han mår då.

Tack än en gång för jag får fråga dig!
    Kram Amy

• NinaFina

Amy: Såklart att du får fråga! Men jag reagerar på att han äter både waran och trombyl. Ska han verkligen göra det? Be honom ta upp det på läkarbesöket om trombylen ska tas ett tag till eller vad som är tänkt.

Har han hjärtsvikt så får han medicinera med vätskedrivande och ev ACE-hämmare, dvs "hjärtstärkande". Det måste han också be att läkaren lyssnar på lungorna så det inte finns vätska som gör att han har jobbigt med andningen. Hoppas han har nitromex hemma också och att han har fått info om hur man använder det. Alltså 1 nitro under tungan var 5:e minut, och om han inte är smärtfri efter 3 nitro inom 15 minuter ska han ringa 112!

Han bör också vara uppmärksam på om fötterna svullnar och om han plötsligt går upp i vikt. då måste han kontakta sjukvården för behandling. Då är det hjärtsvikten som ger symtom.

Hoppas han får en ordentlig genomgång av riskfaktorer och sånt också så han får veta hur han ska förhålla sig i framtiden (mat, motion, stress, tobak, alkohol osv...) Jätteviktigt eftersom han är relativt ung ändå. Om inte, är du hjärtligt välkommen att fråga mig. Jag jobbar just med sånt att prata riskfaktorer med våra hjärtinfarktpatienter.

Känner han sig minsta dålig på något sätt ska han åka in till akuten. Det är a och o att hålla i bakhuvudet. Inte vara "tapper" eller känna att man är till "besvär" eller så. Hjärtat är det viktigaste och då måste man in. Hellre en gång för mycket än en för litet!

För många är ju detta med en infarkt en chock, och du säger att han har åldrats mycket. Dels så tar kroppen stryk, man blir så gränslöst trött och tagen efteråt ett bra tag, men framför allt blir psyket påverkat. Från att ha varit helt frisk till hjärtsjuk på nolltid, det är jättesvårt att hantera. Många blir väldigt deprimerade och kan behöva kuratorskontakt efteråt ett tag för att komma rätt i tankarna igen. Man måste lära sig att se framåt ändå trots infarkten. Man har fått en ny chans till liv och den ska man ta vara på. Kasta stressen åt sidan, ta vara på familjen och andra glädjeämnen i livet, inse att jobbet är inte viktigast eller att stressa fram som en tok generellt genom livet. Det är mycket man får ändra på, men det är ju för att man ska få ett bra liv även efter infarkten. Leva sundare helt enkelt, utan att för den skull försaka allt det som är livskvalitet. Älskar man godis tex, ska man inte sluta helt med det, det vore tråkigt. Inför "lördagsgodis" brukar jag säga. Så även med om man älskar gräddiga såser eller inte kan motstå ostbricka. Ät det någon enstaka gång i veckan, tex fredag eller lördag och ät nyttigt resten av veckan. Då gör det ingenting att man äter sin gräddsås, sin ostbricka, sin chokladkaka eller vad det nu må vara som man njuter mest av. Dock i rimliga mängder förstås!

Jag kan prata på i timtal om detta eftersom det är en sak jag brinner för, så du får alltid fråga om du undrar nåt. Även privat om du vill.

Lycka till med din pappa!

Kram
    /NinaFina

• Sallisen

NinaFina

Idag fick maken komma hem. Han ska äta Waran för att tunna ut blodet + en medicin som lugnar ner hjärtat. Om några veckor ska de kolla hjärtat med ultraljud och om ca tre veckor ska de söva ner honom och ge en elstöt för att se om flimret försvinner.

Oroligt är det, men men... :-/

• Betty Boop

Sallisen
    Vill bara berätta att min sambo på 34 år också har haft förmaksflimmer. Han fick medicin (Trombyl och Sotalol) och flimmret har nu försvunnit. Han går fortfarande på kontroller, men det har inte kommit tillbaka. Ville bara lugna dig lite... jag vet precis hur det känns, jag var i samma situation som du och jätteorolig för min gubbe för ett år sen.

• Sallisen

BettyBoop

Okej, tack för att du lugnar mig!

Jag brukar inte vara den som hetsar upp mig, men jag vill ju gärna ha min älskling hos mig lååååång tid framåt ju....

• Velouria

Sallisen, du kanske VISST ska vara den som hetsar upp dig! Jag har haft förmaksflimmer sen jag gick på gymnasiet, och risken för blodproppar och stroke ökar markant. Jag har haft blodproppar i lungorna och en stroke, och jag är 31. Be honom prata med sin läkare om det här.

• Sallisen

Velouria

Han fick blodförtunnande just för att risken för blodproppar finns.

Han är överviktig också, och läkaren sa rakt ut att nu MÅSTE du gå ner i vikt, då minskar riskerna för värre följder.

• Amy

NiniFina
    Jo, han äter 2 Trombyl 75 mg varje morgon (i 28 dagar och därefter 1 tabl) + 2-3 Waran varje kväll.

De har varit väldigt duktiga på att informera på avd, om rikfaktorer och allt sånt. Och han har slutat röka

Du ska ha stort tack för att du tar dig tid att svara så utförligt och bra! Jag återkommer nog

Gott Nytt År
    Kramar Amy

Svar på tråden Förmaksflimmer?