• Isalel

Duger POPs skaljacka som vinterjacka?!

Har alltid haft andra vinterjackor för att komplettera overall, men undrar om polarns skaljacka kan funka som vinterjacka om man har en sån där vindfleece över? Eller blir det för kallt?

• Svar på tråden Duger POPs skaljacka som vinterjacka?!
  • Lindreas

Nej, det blir för kallt. Det är klart man kan ha så om man ska ut till bilen bara, och bilen redan är uppvärmd, men när det börjar bli minusgrader är det för kallt. Det är ju som att ha fleecefodrad regnjacka, ungefär.

• straw2008

Hrm jag skulle säga alldeles för kallt Förvånad

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • mammas4killar

jamen jag tycker det duger utmärkt så länge det inte är över 15 minus, mina två yngsta alternerar med skaljacka plus pops windstopper fleece under och täckjacka. är det dock 35 minus som det kan vara här uppe så är det givetvis täckjacka som gäller men å andra sidan så är ju knappast ungarna ute och leker då. jag själv kör alltid med underställ, windstopper och skaljacka på vintern.

• Kilsbergen

Med en tjock (lurvig) fleecetröja eller tjock ulltröja under istället flr ws borde det väl vara ok? Vi kör ws + skaljacka nu och det känns som att det inte räcker om det blir minusgrader.

• mammas4killar

PoPs vinterkläder bygger ju på lager på lager funktionen, ett bra underställ, windstopper fleece och skaljacka ska värma precis lika mycket som täckjacka. Vi klär oss så, både jag, sambon och barnen och då är vi i fjällen varje helg under vintern.

• Dolphin

Men hallåååå! Det fattar väl vem som helst att du inte kan ha en SKALJACKA på vintern i minusgrader! Vad har du själv på dig när det är -5 eller -10 C??? Skaljacka med windstopper eller lurvfleece har man även i södra Sverige under hösten, INTE vintern.

Jag bor i södra Sverige och har altlid använt POPs skaljackor och skaloverall mm och även deras vinterkläder på min son. Men det är fortfarande bara en vindjacka som är vattentät och ej fodrad så den håller ju inte värmen i minusgrader, inte ens om du har en fleece under. Det blir alldeles för kallt.

Men tur att du frågar här och inte tar på stackars barnet bara en skaljacka med ws under.....Köp en vinterjacka!

• mammas4killar
    Dolphin skrev 2011-10-12 10:47:35 följande:
    Men hallåååå! Det fattar väl vem som helst att du inte kan ha en SKALJACKA på vintern i minusgrader! Vad har du själv på dig när det är -5 eller -10 C??? Skaljacka med windstopper eller lurvfleece har man även i södra Sverige under hösten, INTE vintern.

Jag bor i södra Sverige och har altlid använt POPs skaljackor och skaloverall mm och även deras vinterkläder på min son. Men det är fortfarande bara en vindjacka som är vattentät och ej fodrad så den håller ju inte värmen i minusgrader, inte ens om du har en fleece under. Det blir alldeles för kallt.

Men tur att du frågar här och inte tar på stackars barnet bara en skaljacka med ws under.....Köp en vinterjacka!
    lager på lager! du bor i södra sverige, jag i norra och som sagt skaljackor finns av en anledning. underställ, windstopper och skaljacka. värmer exakt lika bra som täckjacka, om inte bättre. det är min erfarenhet, och som sagt vi är i fjällen varje helg under vintern och åker utför och längd, då kan man ta av eller på om det blir för kallt elr varmt. Om du tex köper en peakjacka eller houdini så är det oftast bara skaljackor och dom är till för lager på lager funktionen som pop
  • Isalel

Behöver väl inte låta så otrevlig!? Kan ju berätta att när vi är på fjället i säkert 15 minus plus blåst så duger det alldeles fin fint för mig som vuxen med underställ, fleecejacka och vindjacka?

• mammas4killar
    Isalel skrev 2011-10-12 10:54:11 följande:
    Behöver väl inte låta så otrevlig!? Kan ju berätta att när vi är på fjället i säkert 15 minus plus blåst så duger det alldeles fin fint för mig som vuxen med underställ, fleecejacka och vindjacka?
    Var inte meningenSkrattande Vill bara få fram att skaljackor är precis lika bra som täckjackor bara man klär på sig rätt under.  Och det kanske inte är så lätt för en del att veta om man inte bor i den norra delen, eller vistas typ i fjälls
Svar på tråden Duger POPs skaljacka som vinterjacka?!