• Isalel

Duger POPs skaljacka som vinterjacka?!

Har alltid haft andra vinterjackor för att komplettera overall, men undrar om polarns skaljacka kan funka som vinterjacka om man har en sån där vindfleece över? Eller blir det för kallt?

• Svar på tråden Duger POPs skaljacka som vinterjacka?!
  • Lindreas

Det finns en annan aspekt också, ska barnet behöva ta på sig dubbla jackor, kanske tredubbla till och med?

• Isalel

Det var dolphin jag syftade på, inte dig :) kan inte citera på telefonen!

• mammas4killar
    Lindreas skrev 2011-10-12 10:58:53 följande:
    Det finns en annan aspekt också, ska barnet behöva ta på sig dubbla jackor, kanske tredubbla till och med?
    Min 8-åring har inga problem med det, han gör det gärna men däremot min 3-åring vill inte det, så det är ju olika.
    treåringen har overall istället eller täckjacka med byxa. Man få lyssna på vad barnet tycker är bäst tycker jag. men till Ts använd skaljackan du.
  • Isalel

Lindreas; ja det blir ju lite pillrigt! Ska ge mig ut på jakt efter ett bättre alternativ :)

• Dolphin

Ja men varför finns overaller och vinterjackor då. Köp inte det då om ni tycker att era barn klarar sig mig skalkläder.
    hehe jag brukar också vara i fjällen och det är en jäkla skillnad på och vara aktiv ute en solig dag i skidbacken eller vara ute i -20 C i blåst för ett barn.
    Bor man i norra Sverige så desto strörre anledning att ha en vinterjacka vid behov för jag tvivlar STARKT på att barnet klarar sig en heeeel vinter där uppe med bara skaljacka.
    POP har väl trots allt vinterkläder och vinteroveraller i sitt sortiment av en anledning eller. Annars hade det väl räckt att alla bara sålde skalplagg om man ska gå efter eran teori.....
    Helt galet! Hade aldrig kunnat med att klä mitt stackars barn i en skaljacka, ÄVEN om han har underställ och hela tjofräset under i -20 C och blåst. För ni har väl inte alltid perfekt väder och sol och ingen blåst där uppe...

• mammas4killar
    Isalel skrev 2011-10-12 10:59:28 följande:
    Det var dolphin jag syftade på, inte dig :) kan inte citera på telefonen!
    okejGlad
  • mammas4killar
    Dolphin skrev 2011-10-12 11:02:06 följande:
    Ja men varför finns overaller och vinterjackor då. Köp inte det då om ni tycker att era barn klarar sig mig skalkläder.
    hehe jag brukar också vara i fjällen och det är en jäkla skillnad på och vara aktiv ute en solig dag i skidbacken eller vara ute i -20 C i blåst för ett barn.
    Bor man i norra Sverige så desto strörre anledning att ha en vinterjacka vid behov för jag tvivlar STARKT på att barnet klarar sig en heeeel vinter där uppe med bara skaljacka.
    POP har väl trots allt vinterkläder och vinteroveraller i sitt sortiment av en anledning eller. Annars hade det väl räckt att alla bara sålde skalplagg om man ska gå efter eran teori.....
    Helt galet! Hade aldrig kunnat med att klä mitt stackars barn i en skaljacka, ÄVEN om han har underställ och hela tjofräset under i -20 C och blåst. För ni har väl inte alltid perfekt väder och sol och ingen blåst där uppe...
    man alternerar väl efter väder och vad man gör.Tungan ute det gör jag iaf
  • Lindreas
    mammas4killar skrev 2011-10-12 11:01:31 följande:
    Min 8-åring har inga problem med det, han gör det gärna men däremot min 3-åring vill inte det, så det är ju olika.
    treåringen har overall istället eller täckjacka med byxa. Man få lyssna på vad barnet tycker är bäst tycker jag. men till Ts använd skaljackan du.
    En femåring brukar vilja komma ut snabbt till sina kompisar, och vid den åldern bör de också klä på sig själva till stor del, och då är det viktigt att de har kläder de klarar av, snabbt och lätt.
  • Isalel

Men jösses vad senil jag är?!? Hade ju för sjutton samma slags set förra vintern både hemma och till fjälls och sonen frös ju aldrig... Kanske spar mina pengar ändå och kör med hans Reima overall de dagar det är superkallt!!

Men tack för allas synpunkter :)

• Dolphin
    mammas4killar skrev 2011-10-12 11:03:52 följande:
    man alternerar väl efter väder och vad man gör.Tungan ute det gör jag iaf
    haha jo jag vet. Jag har också barn. Det är ju precis det jag menar, men man klarar sig inte helt utan vinterjacka en hel vinter, stackars barn.
  • Lindreas
    Isalel skrev 2011-10-12 11:07:08 följande:
    Men jösses vad senil jag är?!? Hade ju för sjutton samma slags set förra vintern både hemma och till fjälls och sonen frös ju aldrig... Kanske spar mina pengar ändå och kör med hans Reima overall de dagar det är superkallt!!

Men tack för allas synpunkter :)
    Haha! Då vet du ju att det funkar för er grabb, och behöver inte oroa dig! Jag skulle aldrig råda någon att köpa det i stället för vinterjacka, men om du redan testat så vet du ju.
  • lövet

Jag tycker att det är självklart att man kan ha en skaljacka som vinterjacka. Det har böde jag och mina barn utan problem - det viktiga är vad man har under skaljackan. Bara en vindfleece och en t-shirt kommer absolut inte att räcka och för att det ska fungera så måste barnet kläs i lager beroende på kyla.

-30 grader klarar man lätt med skaljacka överst om man har vettiga saker under dvs. ullunderställ, ullfrotte/tjock fleece + ev termolager (typ denna http://shop.gneis.se/modules/pageableRelatedArticleList/flush/1/prevValue/11/art_id/124/cat_id/92/relatedSKUMedia_row_id/0) om det är riktigt kallt.

Sen kan det ju ibland vara enklare med bara en tjock vinterjacka intället för massa olika lager, men lager på lager principen brukar alltid bli varmare och bättre.

• mammas4killar
    Lindreas skrev 2011-10-12 11:05:14 följande:
    En femåring brukar vilja komma ut snabbt till sina kompisar, och vid den åldern bör de också klä på sig själva till stor del, och då är det viktigt att de har kläder de klarar av, snabbt och lätt.
    Alla barn är ju olika, när mina går på skolan/dagis använder oftast täckkläder, när vi är ute och åker skidor eller åker skoter så har dom skoterkläderna eller skalkläder. och skidor eller skoter åker vi af inte när det är 20 minus
  • mammas4killar
    lövet skrev 2011-10-12 11:09:22 följande:

Jag tycker att det är självklart att man kan ha en skaljacka som vinterjacka. Det har böde jag och mina barn utan problem - det viktiga är vad man har under skaljackan. Bara en vindfleece och en t-shirt kommer absolut inte att räcka och för att det ska fungera så måste barnet kläs i lager beroende på kyla.

-30 grader klarar man lätt med skaljacka överst om man har vettiga saker under dvs. ullunderställ, ullfrotte/tjock fleece + ev termolager (typ denna shop.gneis.se/modules/pageableRelatedArticleL...) om det är riktigt kallt.

Sen kan det ju ibland vara enklare med bara en tjock vinterjacka intället för massa olika lager, men lager på lager principen brukar alltid bli varmare och bättre.

• Sassajajja

Jag skulle inte klä sonen i skaljacka i vinter. Mest för att det blir så många kläder att sätta på inte för att jag inte tror att det skulle gå att få det tillräckligt varmt. Jag har själv skaljacka hela vintern, oavsett hur kallt det är och reglerar värmen med vad jag har under. 

Jag tror att anledningen till att det finns vinterjackor, Dolphin, är att folk har olika smak. Vissa gillar skaljackor som man kan ha året runt och fyller på med fleece etc. under när det är kallt. Andra vill ha en tjockare jacka på vintern. Det är väl inte konstigt alls...

Men jag tror inte att skaljacka skulle funka på förskolan om sonen skulle behöva ha flera tröjor, fleece under och det tycker inte jag att de ska behöva krångla med på förskolan! Samt att risken att vi skulle glömma en extra tröja är stor (jag känner både mig och maken...Cool) och då skulle han frysa. 

• LitetBus

Nej, det blir på tok för kallt. Vi bor också i mellersta Sverige och NU har sonen windstopper + skaljacka och det är lagom. Sedan visst, har man sjuttioåtta lager under jackan så kan det väl gå an men det känns knasigt i mitt tycke

• myskatt

Bor i Dalarna och åker mycket skridskor och skoter med dottern. Vi måste vara riktigt frusna av oss som gärna tar på dottern underställ, fleeceställ och Reimaoverall när vi åka skoter.

Idag vid fem grader och blåst hade hon skaljackan med fleece under samt jeans under överdragsbyxorna. Förstår inte alls hur dessa ofodrade byxor skulle hålla värmen vid -15-20 grader.

• t0va

Jag har skaljacka på vintern, med fleecetröja under och sen ev en tröja till och underställ. Funkade jättebra i norrland även i många minus, blåst och jag satt still eftersom jag satt i rullstol och blev knuffad runt. Men till min kotte kommer vi inte ha det utan en tjockare overall eller jacka och sen underställ och ev. en tröja till om det blir så svinkallt. 

Svar på tråden Duger POPs skaljacka som vinterjacka?!