• qouix

Vilket hundfoder är bäst?!!?

Jag har en blandning mellan schäfer/rottis o ridgeback som hundmats-vägrar.
    Alltså äter hon ALLT annat än hundmaten jag ger henne... ger jag henne inget annat så går hon utan mat i 2-3 dagar och sen äter hon under protest, och sen går hon utan igen i  2-3 dagar osv osv så det slutar ju med att jag byter foder hela tiden och ger henne människomat...
    Var nyligen på en koll hos veterinären som sa att hon var på gränsen till att bli tjock (33KG) och jag förstår varför, för hon får ju människomat hela tiden eftersom hon vägrar sin egen mat (ja ja vet att det är mitt eget fel som ger henne)

Men jag tänkte nu att beställa ett riktigt bra och hälsosamt hundfoder utan en matta "skit" i som det är i doggy, pedigree osv...  Men som samtidigt är gott så att hon inte slutar äta av det när jag har 20 kg kvar i fodertunnan....

Vilken hundmat är bäst?!
    Alltså, som en kräsen och bortskämd hund gärna äter, och som är nyttigt och man kan köpa på sig mycket av.

Och sen har jag har en bekant som föder upp Sibirian Husky's och hon ger dem ett foder som är torrt, och som är som ett grovt mjöl som hon blandar med vatten. Och hennes hundar är i perfekt form och älskar sitt foder. Men jag får inte tag på henne och jag vet inte vad det kan vara för foder.. Någon som har en aning?!

boddiz.se ~ blogg om livet som gräsänkemorsa ~
  • Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?
  • Sheltiegirl
    naturtjejen skrev 2014-01-21 23:55:22 följande:

Jobbar i djur affär. Och enligt forskning är torrfoder bäst för hundar.

Och royal canin o hills är de foder tillverkare som är bäst inom forskning o kunskap om hund o katters föda.

Jösses vad hjärntvättat du har blivit av foderföretagen!! Klart som fan dom tar fram fakta på att just deras foder är bäst, det är ju för fan dom som betalar forskarna för det..

Satsa på ett färskfoder eller möjligen ett spannmålsfritt torrfoder om du verkligen inte vill ge färskt. Min äldsta hane (sheltie) som alltid varit en aktiv tävlingshund har alltid matvägrat, vi testade väldigt många foder sorter på honom i 9 år men han tröttnade på alla efter någon vecka. Men när jag för ca 2 år sedan gick över på färskfoder och barf fick jag en helt annan hund! idag snor han mat från mig innan jag hinner ge honom, han hoppar runt i köket när det förbereds och skulle aldrig låta bli att äta upp, isf skulle han vara väldigt sjuk.
  • Aniiee
    Sheltiegirl skrev 2014-09-27 00:34:47 följande:
    Jösses vad hjärntvättat du har blivit av foderföretagen!! Klart som fan dom tar fram fakta på att just deras foder är bäst, det är ju för fan dom som betalar forskarna för det..

Satsa på ett färskfoder eller möjligen ett spannmålsfritt torrfoder om du verkligen inte vill ge färskt. Min äldsta hane (sheltie) som alltid varit en aktiv tävlingshund har alltid matvägrat, vi testade väldigt många foder sorter på honom i 9 år men han tröttnade på alla efter någon vecka. Men när jag för ca 2 år sedan gick över på färskfoder och barf fick jag en helt annan hund! idag snor han mat från mig innan jag hinner ge honom, han hoppar runt i köket när det förbereds och skulle aldrig låta bli att äta upp, isf skulle han vara väldigt sjuk.
    Och min sheltie vill inte ha färskfoder, utam lite någon gång i veckan. Hon äter Orijen annars (och, jo, hon ratar verkligen helt av fri vilja, då samojeden äter färskfoder och hon aldrig går i samojedens skål).

Different strokes får different folks. Eh... dogs....
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • hundpuss

Jag har en hund på 6 år som matvägrade en hel del som ung, han såg ut som ett vandrande staket under slyngelåldern. Han åt inget förutom skor. (skämt förvisso)

Jag ger honom ett torrfoder, pro plan adult som jag blötlägger och sen blandar i människoföda. Det kan tex vara rivna morötter, kokt ris, kokt torsk, kokt kyckling , små bitar av äpple etc. Har även blandat i färskfoder så det blir  50/50. 

För oss har detta varit ett kanonsätt att få honom att äta med glädje, människomat behöver inte per automatik vara dålig mat, sålänge man har koll på vad man gör och inte ger hunden kokt potatis och brunsås i mängder. 

• ptrolle

Du   ska inte använda torrfoder alls. Hunden är ett kött ätande djur så alltså ska den ha kött helst rått. B.A.R.F biologisk anpassad rå föda. Finns i välsorterade djuraffärer. Annars går det bra att göra egen mix.Nu blir hon säkert bra i magen efter några dagar.

• TommyTax74

Hejsan allihopa!

Min rottis har börjat få en väldigt matt och sträv päls de senaste veckorna.. misstänker att det har att göra med fodret från stormarknaden.

Har beställt en säck hundfoder online av märket Royal Canin nu för att prova om det hjälper med omega-3 och omega-6. 

Är det någon som har erfarenhet av Royal Canin eller kanske något annat märke av någon billigare variant?

Tacksam för svar! :)

• upp och ner
    TommyTax74 skrev 2014-11-16 01:06:31 följande:

Hejsan allihopa!

Min rottis har börjat få en väldigt matt och sträv päls de senaste veckorna.. misstänker att det har att göra med fodret från stormarknaden.

Har beställt en säck hundfoder online av märket Royal Canin nu för att prova om det hjälper med omega-3 och omega-6. 

Är det någon som har erfarenhet av Royal Canin eller kanske något annat märke av någon billigare variant?

Tacksam för svar! :)

Royal Canin är ett av de sämre fodren på marknaden. Det enda man betalar för är själva märket, för innehållet är riktigt dåligt. 

Jag skulle hellre satsa på ett foder med högt köttinnehåll. Många debatterar spannmålets vara o icke vara, där får man bilda sig en egen uppfattning. Det man iaf kan konstatera att det är alldeles för mkt spannmål i dagens torrfoder.

Jag har precis börjat testa four friends adult, tycker deras innehåll verkar ok med över 40% torkat kycklingkött.En säck ligger runt 540 kr, om jag hade en bättre ekonomi så skulle jag nog välja ett foder som hade mer kötthalt och mindre spannmål. Men just nu så får detta duga.

Andra foder som många brukar rekommendera är ex Acana o Standardt.
    Men det mesta är bättre än Royal Canin iaf.
  • Freijah
    riboflavin skrev 2011-10-31 09:32:09 följande:

Våran lata hane kör stenhårt på att börja halta lite när han vill gå hem (ofta redan när han bara hunnit göra ifrån sig), men elaka matte tycker att han behöver motioneras mer.

Tyvärr så kommer han sällan ihåg vilket ben han har "ont" i utan växlar när han glömt bort sig :) 

Så gjorde min amstaffmix också, speciellt när det regnade och vi skulle gå långprommis, då var hon helt plötsligt väldigt ynklig och hade sååååå ont och försökte halta på alla tassarna samtidigt.. Ända tills vi började gå hemåt, då var det full fart och jäklar va pigg hon var.

On topic så skulle jag också rekommendera färskfoder, till ovan nämnda hund som också var en matvägrare så bytte jag till klass färskfoder, sen var det aldrig mer några problem :)

♥ 2010-11-23 ♥
  • ankielisabethjohansson

Färskfoder är det absolut bästa man kan ge sin hund. Vom har vi till våra hundar. 
    Torrfoder är bara fyllt med en massa onödiga saker som hundarna inte behöver. Vi har testat att ge vår ena hund torrfoder och vår andra hund färskfoder. Hunden som fick torrfoder bajsade 4 gånger så mycket och den andra hunden som fick färskmat bajsade kanppt något. Detta är för att man har "spätt" ut torrfoderet med en massa onödiga ingredienser för utfyllnad. 
    I framtiden så kommer det vara 100% bevisat att torrfoder leder till ledproblem och andra sjukdommar. 
    Anledningen att det inte är bevisat kommer jag inte ihåg, men forskare har bevisat det. 
    Jag rekomenderar strakt att du testar Vom färskmat för hundar. För en friskare och nyttigare hund :) 

• amia01

Torrfoder har vi som "nödlösning" och utfyllnad. I vanliga fall gör jag egen mat till dom - kokt kött/slaktrester, rivna rotfrukter, havregryn och fett/olja. Märks tydlig skillnad om de äter torrfoder eller inte. Mindre bajs, lugnare magar och mer harmoniska hundar med eget foder. 

• livetmeddjur

Jag gillar (eller iaf min hund Glad) frysfoder som är färskare mat och innehåller det som hunden egentligen kanske borde äta. Mush är bra märke. Brukar blanda både torrt och fryst hundfoder som jag köper på granngården.se

Torrfoder som är spannmålsfritt känns som en bra väg att gå vid torrfoder. Inte så mkt utfyllnad och bättre näring, men lite dyrare såklart.. 

• Klickerträna

Min tik äter Acana, wild prairie. Gladeligen.
    Vi har testat färskfoder, men hon tycktes få allergi av det. Vilket jag inte alls kunde förstå hur det gick till. Men det verkar ha hängt ihop med färskfodret (av olika sort).
    Hon åt det gärna, men sedan kliade hon sig förfärligt i pälsen, någon månad in i dieten. 
    (Och ett annat problem är förvaringsmöjlighet. Det är inte lätt att köpa storpack med färskfoder om man bara har en halv frys )

Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?