• qouix

Vilket hundfoder är bäst?!!?

Jag har en blandning mellan schäfer/rottis o ridgeback som hundmats-vägrar.
    Alltså äter hon ALLT annat än hundmaten jag ger henne... ger jag henne inget annat så går hon utan mat i 2-3 dagar och sen äter hon under protest, och sen går hon utan igen i  2-3 dagar osv osv så det slutar ju med att jag byter foder hela tiden och ger henne människomat...
    Var nyligen på en koll hos veterinären som sa att hon var på gränsen till att bli tjock (33KG) och jag förstår varför, för hon får ju människomat hela tiden eftersom hon vägrar sin egen mat (ja ja vet att det är mitt eget fel som ger henne)

Men jag tänkte nu att beställa ett riktigt bra och hälsosamt hundfoder utan en matta "skit" i som det är i doggy, pedigree osv...  Men som samtidigt är gott så att hon inte slutar äta av det när jag har 20 kg kvar i fodertunnan....

Vilken hundmat är bäst?!
    Alltså, som en kräsen och bortskämd hund gärna äter, och som är nyttigt och man kan köpa på sig mycket av.

Och sen har jag har en bekant som föder upp Sibirian Husky's och hon ger dem ett foder som är torrt, och som är som ett grovt mjöl som hon blandar med vatten. Och hennes hundar är i perfekt form och älskar sitt foder. Men jag får inte tag på henne och jag vet inte vad det kan vara för foder.. Någon som har en aning?!

boddiz.se ~ blogg om livet som gräsänkemorsa ~
  • Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?
  • MammaTillDomFinaste
    riboflavin skrev 2011-10-14 16:59:19 följande:
    Däremot håller jag med dig i övrigt, de allra flesta hundar inser snabbt att människor är veka och kan dresseras de med Solig.

klockren kommentar!!
  • riboflavin
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-14 20:30:08 följande:
    klockren kommentar!!
    MIn settertik har drivit järnet med mig hela veckan, hon kastrerades i början av veckan och har givetvis fått prinsessan på ärten-behandling, linkat lite, haft ont mm.

Igår gick jag en långpromenad med hanen och bad grannen sitta hemma och glo på TV så att den lilla stackaren inte skulle vara själv.
    Så fort jag lämnade huset hade tydligen det lilla kräket hoppat runt och busat som bara den, för att när hon hörde mig återigen krypa ihop i soffan och se eländig ut.

Matte är så jävla lättlurad.

Samma visa på sjukhuset, jätteläskigt och påfrestande när matte ser på, high life ihop med sköterskan när matte gått. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • qouix

Tackar för era svar!Glad

Har hittat en djur(hund)affär här i min hemstad som säljer färskfoder i sin butik, eller ja, man kan köpa lite granna och prova och sen beställa genom affären. Så jag ska nog prova det, har läst på de företag som ni rekommenderat och färskfoder låter faktiskt som det bästa.

Visst, hundmats-kostnaden stiger nu med ca 200 i månader, men å andra sidan slipper jag (om hon nu äter det) att ha en massa halv-ätna hundmats påsar i hela skafferiet.

Har nu inte gett henne något annat än hundmat och hundben  sedan i går morse, hon har ätit en halv skål och ligger och ser olycklig ut.. Får nog ge med mig tills vidare..vi har tränat ganska hårt idag och hon är envis denna hunden.

boddiz.se ~ blogg om livet som gräsänkemorsa ~
  • MammaTillDomFinaste
    riboflavin skrev 2011-10-14 20:35:09 följande:
    MIn settertik har drivit järnet med mig hela veckan, hon kastrerades i början av veckan och har givetvis fått prinsessan på ärten-behandling, linkat lite, haft ont mm.

Igår gick jag en långpromenad med hanen och bad grannen sitta hemma och glo på TV så att den lilla stackaren inte skulle vara själv.
    Så fort jag lämnade huset hade tydligen det lilla kräket hoppat runt och busat som bara den, för att när hon hörde mig återigen krypa ihop i soffan och se eländig ut.

Matte är så jävla lättlurad.

Samma visa på sjukhuset, jätteläskigt och påfrestande när matte ser på, high life ihop med sköterskan när matte gått. 
    haha. vi hade husky när jag var yngre. i samband med löp mm så rök 2 hanhundar ihop genom nätet och den ena miste en tå. blev ju behandlad som en prins osv. han höll öronen rakt ut och lyfte skadade tassen. 2-3 år senare när dom drog släden så lyckades han på nåt sätt fastna i en karbinhake med huden på benet, och om dom hade linan mellan benen brukade man rycka till i linan, då hoppade dom bort ffrån den. så nu revs ju huden upp rejält efter han blivit sydd å allt så satt han med öronen rakt ut, ynklig som få. frågade man om han hade ont, då gnällde han lite å lyfta tassen. ända grejen var att han lyfte tassen han mist tån på, å den nya skadan var på andra benet.........
  • Svennis

Vi kör med Fodax färskfoder till våra. Slukas med hull och hår. De har också ett alternativ, ett sorts torrfoder (Musch) som man kan ha med när man är på resande fot

Tidigare har vi kört Eukanuba, det var populärt det också.

• fjantoline

Färskfoder burkar dom flesta vovvar gilla.
    Själv kör vi med Eukanuba till vår lilla (som är en siberian husky) och det fungerar bra.

Men jag antar att man får testa sig fram och se vad som fungerar för just sin hund. Hade en schäfer som var väldigt kräsen i maten, och för henne fungerade det med att byta foder lite då och då, förutsatt att magen klarar det.

Hoppad det löser sig!

• riboflavin
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-14 21:55:05 följande:
    haha. vi hade husky när jag var yngre. i samband med löp mm så rök 2 hanhundar ihop genom nätet och den ena miste en tå. blev ju behandlad som en prins osv. han höll öronen rakt ut och lyfte skadade tassen. 2-3 år senare när dom drog släden så lyckades han på nåt sätt fastna i en karbinhake med huden på benet, och om dom hade linan mellan benen brukade man rycka till i linan, då hoppade dom bort ffrån den. så nu revs ju huden upp rejält efter han blivit sydd å allt så satt han med öronen rakt ut, ynklig som få. frågade man om han hade ont, då gnällde han lite å lyfta tassen. ända grejen var att han lyfte tassen han mist tån på, å den nya skadan var på andra benet.........

Våran lata hane kör stenhårt på att börja halta lite när han vill gå hem (ofta redan när han bara hunnit göra ifrån sig), men elaka matte tycker att han behöver motioneras mer.

Tyvärr så kommer han sällan ihåg vilket ben han har "ont" i utan växlar när han glömt bort sig :) 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • utandig

Mitt tips till er som har hundar som inte äter, och även er andra är att få hunden att vara aktiv. Och med det menar jag att hunden är i grund och botten ett rovdjur som jagar sin föda. En varg (hundens förfader) skulle aldrig ligga och vänta på att kaninen kommer, lägger sig i en skål och säger "ät mig"
    Hunden blir van att få sin mat i en skål OAVSETT om den arbetar för den eller inte.
    Vi människor har anpassat hunden, och viss anpassning är ju självklar men om vi dessutom kan se till hundens instinkt och ursprung kan vi göra så mycket mer för våra hundar!

Övningen går ut på att du som matte/husse är en levande matstation, hunden måste visa uppmärksamhet och aktivitet för att få maten av dig.
    Ex. ta den mat som hunden brukar få (torrfoder, blötfoder blir nog för kladdigt) sätt timer på 5minuter, när hunden tittar på dig/sätter sig/lägger sig m.m. kan du klicka (om du använder klicker) eller säga BRA och ge en handfull mat. När timern ringer blir det ingen med mat förrän nästa mattillfälle.
    Variera vad du kräver av hunden, variera plats (inne, ute, vid parken, vid hundgården)
    Tillslut kommer hunden att vara aktiv mot dig och jobba för sin mat!
    Och tid är ingen ursäkt, DET TAR BARA 5 MINUTER! Och ger en liten spark i baken att träna med sin hund, varje dag!

Övningen har funkat för mig, min hund (schäferhane, 6månader) Elvis har förstått att när jag hämtar maten måste han aktivera mig för att få sin mat. I början var ju allt annat roligare, men instinkten som kom efter några dagar för honom att: ah! för att jag ska få mat måste jag vara aktiv och är jag inte det får jag heller inte den där skålen jag brukar!
    Nu har han inte haft några matproblem, men övningen (om den upprepas) kan minska risken för att hunden matvägrar och öka chansen att huss/matteser när det FAKTISKT är något som är fel!

Lycka till hoppas detta har hjälpt någon!

• utandig

Vill bara tillägga att det är vi männsikor som har gjort hunden kräsen!
    Tillskillnad från oss människor har inte hunden någon egentlig vilja att utforska ny mat/variera kosten.
    MEN hunden är inte dum, om den nu märkt att den kan få oxfilé istället för torra småkulor så visst! Då kan den matvägra. Ursprung, ursprung, ursprung! En varg vill självklart ha en älg att snaska på MEN egentligen inte i syfte att "mmm idag vill jag nog lyxa till det och äta lite älg" utan "fan va bra, idag fångade vi en älg då kan vi äta och vara mätta i flera dagar innan vi behöver jaga igen!"

Ursäkta ärligheten men hundar är hundar och inga människor!

:D

• Strömseng

Vom og hundemat har massor av toppenmat. även nordic är jättebra. prismässigt är det jämförbart med dom bättre torrfodrena.

Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?