• qouix

Vilket hundfoder är bäst?!!?

Jag har en blandning mellan schäfer/rottis o ridgeback som hundmats-vägrar.
    Alltså äter hon ALLT annat än hundmaten jag ger henne... ger jag henne inget annat så går hon utan mat i 2-3 dagar och sen äter hon under protest, och sen går hon utan igen i  2-3 dagar osv osv så det slutar ju med att jag byter foder hela tiden och ger henne människomat...
    Var nyligen på en koll hos veterinären som sa att hon var på gränsen till att bli tjock (33KG) och jag förstår varför, för hon får ju människomat hela tiden eftersom hon vägrar sin egen mat (ja ja vet att det är mitt eget fel som ger henne)

Men jag tänkte nu att beställa ett riktigt bra och hälsosamt hundfoder utan en matta "skit" i som det är i doggy, pedigree osv...  Men som samtidigt är gott så att hon inte slutar äta av det när jag har 20 kg kvar i fodertunnan....

Vilken hundmat är bäst?!
    Alltså, som en kräsen och bortskämd hund gärna äter, och som är nyttigt och man kan köpa på sig mycket av.

Och sen har jag har en bekant som föder upp Sibirian Husky's och hon ger dem ett foder som är torrt, och som är som ett grovt mjöl som hon blandar med vatten. Och hennes hundar är i perfekt form och älskar sitt foder. Men jag får inte tag på henne och jag vet inte vad det kan vara för foder.. Någon som har en aning?!

boddiz.se ~ blogg om livet som gräsänkemorsa ~
  • Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?
  • Mollzor

Gav min hund Orijen, som rekommenderades av uppfödaren. 
    Dock så var han inte så förtjust i det.

Ger honom doggy nu och han äter glatt. Nu har han perfekt hull och fin päls och vetrinären sa senast att jag ska fortsätta, finns ingen anledning att byta eftersom han mår bra av det.

Nackdelen är att han bajsar jättemycket mer, men det får man väl leva med, jag är glad att han äter. 

• Trix85

Kan tipsa om Nordic Hundfoder. Det är ett färskfoder med väldigt bra näringsinnehåll. Det smakar tydligen väldigt gott också eftersom det är det enda min hund ens skulle komma på tanken att äta. Han är världens mest kräsna hund och spottar tom "vanlig mat" också ibland om det inte passar. Men sedan vi bytte till Nordic så äter han frukost och middag varje dag och tömmer för första gången skålen. :)

• Melle02

Jag har en hanhund chihuahua 2.5 år..förra helgen fick han analsäcksinflammation,,vetbesök o antibiotika. Nu börjar jag fundera över om det kan bero på hundmaten som jag ger honom han får Sams field och när man tittar på maten så tycker jag att det innehåller väldigt mycket fibrer...kan ngn hjälpa mig..vet ngn om det kan vara maten ...

• Idaleuchovius
    http://www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article12269170.ab bojkotta torrfoder och annat foder med tillsatser! Mitt råd är att köpa foder ifrån poffas hundshop. Kerstin Fännfors, Sveriges första kvinnliga hundförare har drivit poffas i 40 år. Hon tillverkar själv ett A klassat foder av ren ox. Hon har 65 års erfarenhet av att ha jobbat med hundar bla som hundörare, uppfödare, hon har hållit kurser och jobbat mycket inom bruks etc.  Jag är supernöjd med köttet och kan garantera att ni skulle bli detsamma!
  • naturtjejen

Jobbar i djur affär. Och enligt forskning är torrfoder bäst för hundar.
    Och royal canin o hills är de foder tillverkare som är bäst inom forskning o kunskap om hund o katters föda.

• Dexter dot com
    Melle02 skrev 2013-12-29 19:10:18 följande:
    Jag har en hanhund chihuahua 2.5 år..förra helgen fick han analsäcksinflammation,,vetbesök o antibiotika. Nu börjar jag fundera över om det kan bero på hundmaten som jag ger honom han får Sams field och när man tittar på maten så tycker jag att det innehåller väldigt mycket fibrer...kan ngn hjälpa mig..vet ngn om det kan vara maten ...

Ja, fodret kan påverka att hunden inte tömmer sina analsäckar. Om hunden inte bajsar "hårda kottar" kan det resultera i inflammationer. Att ge hunden hela råa morötter sägs hjälpa.
  • Dexter dot com
    Idaleuchovius skrev 2014-01-14 14:09:58 följande:
    www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article12269... bojkotta torrfoder och annat foder med tillsatser! Mitt råd är att köpa foder ifrån poffas hundshop. Kerstin Fännfors, Sveriges första kvinnliga hundförare har drivit poffas i 40 år. Hon tillverkar själv ett A klassat foder av ren ox. Hon har 65 års erfarenhet av att ha jobbat med hundar bla som hundörare, uppfödare, hon har hållit kurser och jobbat mycket inom bruks etc.  Jag är supernöjd med köttet och kan garantera att ni skulle bli detsamma!

Vad skulle vara bättre med hennes foder än dom andra färskfodren?
  • Hundbloggerskan

Har inte läst några av kommentarerna men tänkte ändå dela med mig av "mitt" foder.
    Jag har en Schäferkorsning som tidigare matvägrade ungefär en gång i månaden (när hon ätit fodret någon vecka) och då gick hon utan mat TILLS vi gav henne annan. En gång gick hon utan att äta något (då hon inte heller fick rester/godis osv när hon matvägrade) i 8 dagar... Hon var underviktig vägde 25-27kg (normalvikten är på ca 30kg). Och man såg revbenen rätt tydligt när hon vägde 25 men de kändes bara tydligt när hon vägde 27. Så hon gick upp och ner i vikt hela tiden. Blev väldigt lätt dålig i magen (kunde räcka med ett halvt grisöra eller liknande). Hennes mage kurrade rätt ofta och hon verkade hungrig hela tiden, även när hon ätit normalt.
    Vi hade testat Eukanuba (för Schäfrar), Pedigree, Royal Canin (för Schäfrar), två olika billiga på Coop och någon mer man fick rabatt på hos djuraffären, kommer inte på vad den heter. Hon har även gått 2 månader på ett allergifoder från Specific (gick då ner nästan 2kg på de två månaderna).
    Men efter alla foderna (förutom allergifodret för det hade vi senare när hon gått på detta lite) så fick vi Acana rekommenderat. Och vi kommer ALDRIG att byta foder! Hon har gått upp i vikt och väger nu ca 30,5kg, har hållt sig precis över 30kg i snart 3 månader. Hon äter alltid upp direkt, har inte matvägrat en enda gång (fast vi bytar smaker varje månad men hon hade nog ätit det ändå), hon är väldigt sällan dålig i magen och hennes mage kurrar nästan aldrig. Hon mår BRA!
    Den Acana vi har är Wild Prairie/Pacific/Ranchland/Grassland, alltså de spannmålsfria! De kostar 700-800kr för en 13kgs men jag tycker att de är HELT KLART värda sitt pris! Och ska vi någonsin byta är det till Orijien (samma tillverkare som Acana fast med mer kött och de kostar lite mer). Men just nu blir det för dyrt att ge 1000kr i månaden på hundmat då hon varit mycket sjuk (under allergi-utredning).

Men Acana rekommenderar jag verkligen för både små och stora hundar! Alla min hunds kompisar som smakat är heltokiga i det!

• TokBarbro

vi ha de från början hills science plan men vår blandning tyckte det var tråkig mat...

fick höra från grannen om ett nytt foder i somras, Orijen. vi har valt den som heter six fishes pga hon älskar fisk, fodret luktar till och med det. men orijen har andra smaker å. detta foder har inga spannmålsprodukter i sig. 

hon dansar å gör piruetter varje måltid :) hon är så härlig att se på när det vankas mat. 

hon har superfin päls och massa go energi, hon mår bra helt enkelt.

fodret är dyrare än många men det är så skönt att veta att hon inte äter en massa ting som inte er bra för hon.

Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?