• flhacked

Alltid bortprioriterad som bonusförälder

Jag har två barn sedan tidigare, som jag har varannan vecka. Jag har nu även en flickvän som har kommit in i familjen.

Vi är överens om att det är mina barn och att hon bara spenderar tid med dom när det känns bra för henne.

Problemet kommer då hon tycker att jag sätter mina barn först, och hon vill själv komma som nummer ett då och då.

Jag tycker att om jag och min flickvän umgås på kvällarna efter att barnen lagt sig (dom veckor jag har barnen) och sedan varje kväll och hela helgen (dom veckor jag inte har barnen), så får hon mycket mer tid av mig än vad mina barn får. Men om jag, under min barnfria vecka, skulle planera inför barnveckan så blir hon ledsen för att hon känner sig bortprioriterad.

Om barnens mamma ringer och frågar om jag kan ta hand om barnen då jag och min flickvän inte har något planerat (annat än att vara tillsammans, såklart) så blir hon också ledsen för att hon blir bortprioriterad.

Om jag vill använda semesterdagar till att umgås med mina barn så får jag bara använda hälften, för att hon vill att jag lägger minst hälften på tid med henne. Semesterdagar med mina barn kommer hon kanske vara med på några, och på sina semesterdagar som inte är med mig vill hon ut och resa på egen hand. 

Jag tycker det är jättejobbigt att hon ger mig skuldkänslor för att jag vill lägga tid på mina barn. Jag tycker inte att jag ger dom onormalt mycket uppmärksamhet. Att jag hela tiden måste tvingas välja mellan tid med mina barn eller göra min flickvän ledsen blir väldigt påfrestande.

Har någon annan upplevt en sådan här situation? Självklart måste man ge upp vissa saker och kompromissa om andra när man går in i ett förhållande. Men att ge upp eller kompromissa kring den tid barn behöver är väl inte rätt?

Tacksam för insikter!

• Svar på tråden Alltid bortprioriterad som bonusförälder
  • glad i livet

Vill din flickvän också vara med när du är med barnen? Det kan ju vara ett sätt för er att få henne att känna sig mer delaktig i din familj. Annars är väl det enda raka att tala om att barnen alltid går först. De är ju barn... Dessutom har ni ju turen att få egen vuxentid tillsammans. Inte alla par sim får det.

• Anonym

Hon får nog ta och växa upp. Du ska aldrig ha skuldkänslor för att du är med dina barn. Att du planerar på barnfria veckor och hon blir sur skulle ge mig varningsklockor. Hon är svartsjuk på dina barn, hur bra kommer hon  bli som extra vuxen med dina barn när hon inte kan se deras behov och inte dina heller. Utan bara sina egna behov,

• Mr Volluto

Tyvärr får jag intrycket av att din flickvän verkar vara rätt omogen.  Ni behöver kanske fundera på om den här relationen leder någon vart?

• Magriffe

Du är ju en pappa, går lixom inte att förhandla med de tycker jag. Tycker nog att din tjej får gilla läget faktiskt.

• Litet My

Låter som en omogen kvinna som blir svartsjuk på dina barn, trots att hon verkar få mer egentid med dig än vad de får.

• As mamma

Håller med om att du faktiskt är pappa, det kommer först.. de är dina barn! Det måste hon ju acceptera. Dessutom har hon en hel vecka ensam med dig mellan de veckorna du har barnen, hon blir inte alls bortprioriterad!

• Anonym (jag)

Svårt läge skulle jag säga. Jag förstår din flickvän absolut, när ni är barnfria vill hon njuta av det och veta att barnen inte inkräktar på er barnfria tid. Jag vet, jag har själv känt likadant. Men nu när jag själv har två barn så inser jag ju att det funkar inte så. Jag var egentligen inte mogen att bli tillsammans med en man med barn eller beredd på hur det skulle bli, det inser jag nu efteråt. Men å andra sidan så tycker jag inte att en ny partner ska bli bortprioriterad hela tiden heller, men om jag förstår dig rätt så tar du barnen bara när ni inte planerat in nåt speciellt, så det får hon väl lära sig leva med helt enkelt.

• sextiotalist

När du har barnen, hur är du mot henne då, är hon med eller är hon helt ur bilden.

Om du läser en del trådar så kommer du läsa om pappor som går in en pappa-barn-bubbla när de tidigare barnen kommer och sambon och eventuellt nya barn har inte tillträde till mannen.

Min sambo har aldrig uteslutet mig när han har haft barnen, utan han har tydligt visat barnen att jag finns där och är lika viktig för honom som hans första barn.

• asta66
    Anonym (jag) skrev 2011-10-13 22:08:50 följande:
    Svårt läge skulle jag säga. Jag förstår din flickvän absolut, när ni är barnfria vill hon njuta av det och veta att barnen inte inkräktar på er barnfria tid. Jag vet, jag har själv känt likadant. Men nu när jag själv har två barn så inser jag ju att det funkar inte så. Jag var egentligen inte mogen att bli tillsammans med en man med barn eller beredd på hur det skulle bli, det inser jag nu efteråt. Men å andra sidan så tycker jag inte att en ny partner ska bli bortprioriterad hela tiden heller, men om jag förstår dig rätt så tar du barnen bara när ni inte planerat in nåt speciellt, så det får hon väl lära sig leva med helt enkelt.
    Om ditt ex ringer och vill att du ska ta barnen när du ska vara barnfri så bestämmer ditt ex över din flickvän. Är det där skon klämmer.
Svar på tråden Alltid bortprioriterad som bonusförälder