TessaS skrev 2011-10-14 11:13:22 följande:
Jag har själv varit i sitsen där jag blivit ihop med en man som har barn och jag INTE har barn.
Det ÄR svårt att vänja sig vid... att mannen man är ihop med också är en förälder och att man själv inte är först. Det är så himla lätt för en del att bara haspla ur sig att "det är dags att mogna", men när man aldrig tidigare har behövt dela mannen i sitt liv med någon annan så är det en tillvänjningsperiod.
Med det sagt så tycker jag inte att du gör något fel eller borde ändra dig. Det är väl snarare så att ni behöver förstå varandra bättre. Att hon behöver inse att det inte handlar om att prioritera BORT någon, utan prioritera IHOP er. Prata prata prata... att tillåta varandra att ha "otillåtna" känslor och tankar.
Jag kan säga till min man att jag tycker hans ungar är pissjobbiga, han kan säga till mig att jag är självisk...etc. Vi puttar inte något sånt under bordet utan lyfter, tillåter varandra att känna så och löser det istället.
Många här verkar anse att bara för att man är vuxen är man rdo att förstå vad det innebär att ha barn, fastän man inte har några. Kom igen! Tees S, du är den enda, tack vare din egen erfarenhet, som sätter fingret på den gasnka självkjkara och naturliga problempunkten.
Om du går till dig själv TS. Innan du hade barn, levde du då vv-liv med din parnter, där ni vv spenderade all tid tillsammans, inte hade några andra än er själva att ta ansvar för och sedan de andra veckorna levde som du och din flickvän gör nu??? Knappast!
I en sådan här relation är det som nämnts väldigt viktigt att man har FÖRSTÅELSE FÖR VSRANDRAS situraion. Det är fullkomligt
omöjligt och
orimligt att begära av din flickvän att hon ska begripa hur det är att ha barn, om hon inte har det. Att acceptera att man, inte bara vv, utan alltid måste dela mannen i sitt liv med barn man egentligen inte har någon som heslt koppling till. Förstod du innan du fick barn hur det är att vara förälder? Isf är du ganksa ovanlig. Förstod du ens det direkt när du blev förälder? Eller har du tvingats växa in i din roll, succesivt? Och hon har inte ens det ansvaret som du har. Varför skulle hon ha det. Hon har valt dig TROTS att du har barn. Har du valt henne TROS att hon har barn, eller kanske just FÖR ATT hon inte har barn?
När två personer, där det inte finns några barn sedan innan, inleder en relation har de oftast en ganska lång period då de helt kan hänge sig åt varandra, utan något så tids-, energi- och känslomässigt krävande som barn. Give her a break! Hon förstår nog på sätt och vis din situation, men hon greppar den definitivt inte helt och hållet. SOm sagt, omöjligt. Precis somTessaS säger, måste ni ha en öppen och ärlig kommunikation gällande det ert förhållande går igenom. Uppenbarligen så försöker hon ju ändå att hantera situationen. Att hon ändå väljer att ge uttryck för hur jobbigt hon tycker att siturionen är, är ju ett bevis på att hon känner förtroende för dig och att hon vill att du hjälper henne i det jobbiga.
Glöm som sagt inte att du var en gång i tiden inte förälder, vilket hon fortfrande inte är. Du borde ha läätare att föreställa dig hennes situation, eftersom du en gång varit där. Hon däremot, har aldtig varit förälder, eller gått igenom den mognasprocess ett föräldraskap och ansvar för barn (dina egna) är, så du kan inte rimligtvis förvänta dig att hon ska kunna förstå fullt ut. Du måste låte henne mogna in i hur det är att bo med barn och vad det innebär. Visste barnen mamma redan innan ni fick barn hur livet skulle förändras, och hur er relation skulle förändras? Ni valde ju dessutom att separera, kanske för att er relation inte fick den plats den behövde efter att ni fått barn. Att ni gles isär och sedan inte kunde hitta tillbaka till varandra?
Ert förhållande kommer att kräva jobb, en he del av det. Men järleken är vär det. believe me. Kärleken till barnen räcker inte för att göra ens liv komplett. Av den anledningen har du valt att inleda ett förhållande med någon du är föräldksa i och vars sällskap du uppskattar och trivs med. Men barnen gör det hela väldigt mycket mer kompkicerat. Sär det för er och så var det nog även med ditt ex. Eller?
Du verkar väldigt vettig och förslker verkligen. Fortsätt så. Det är faktiskt genom dig som ert familjeliv måste hitta sitt sätt att fungera. FÖr du kan inte räkna med att det ska fungera på samma sätt som med en bioförälder. Du står i mitten och är den som binder samman dina famla och din nya familj. Alla msåte anpassa sig, du och barnen såväl som din nya partner (intebara hon).
Jobba, jobba, jobba! Och lycka till!