tobleronemousse
Någon som har receptet?
Vill ha
Någon som har receptet?
Vill ha
njaa
det ska bli ordentligt kallt ialla fall - annars är risken att det blir grynigt innan det ens börjar bli mousseigt (eller hur man nu uttrycker det)
drygt 3dl brukar vara lagom till 6 port det blir knappt 1 dl per skalle
sen är ju frågan om man vill ha mer förståss
Ska blandningen direkt in i kylen eller ska den svalna först?
Mumma gotti got gott. VILL HA NNUUUUUU!!!!!!!!!!
direkt i kylen går jättebra
Tack Johanna, låter supergott. Ska jag nog överraska med ngn dag!
Så, då har jag fixat receptet!
4portioner
150g toblerone
1dl grekisk yoghurt (matlagningsyoghurt helt ok)
1,5dl vispgrädde
Smält chokladen i vattenbad.
Tag bort från värmen, tillsätt yoghurten.
Vispa grädden och tillsätt chokladblandningen.
Portionera upp i glas.
Låt stå svalt minst 1h innan servering.
Garnera med frysta hallon
Låt smaka
Mums!!!
Nåt o prova på...
såhär har jag hört..
värm grädden.. då den just börjar bubbla lite tar du bort den från plattan, lägger i små bitar av chokladen som smälter. rör sen i en äggula.
Sen vispar du 2 äggvitor till hårt skum. Vänder ner en fjärdedel av äggsmeten i grädd/chokladen.. sen häller du grädd/chokladen i äggvitorna och viker försiktigt in dem. ställ dem i små formar ev. glas ställ i kylen några timmar.. KLOCKRENT!
det är så jäkla jobbigt med äggulor och vispad grädde så jag kör på Jan Hedhs recept på vit chokladmousse till allt
kan man göra på mellangrädde eller laktosfri vispgrädde? grädden var slut i affärn.
om man gör sånt recept med ägg å grejer, hur lång tid tar det innan det blir hårt skum av äggvitan? det blir ju uppochnervändbart skum ganska snabbt, räcker det eller ska man hålla på och vispa i en kvart eller så, som när man gör gummikaka (kallas även daller, sån med kakaoblandat kokos på) eller skumraketer? Och hur gör man egentligen när man försiktigt vänder ner äggvitesmeten i resten? Jag gjorde tiramisu häromveckan som man skulle göra så med också, dvs vispa äggvitor och blanda ner, men eländet ville ju aldrig stelna så jag tror det berodde på för dålig vispade äggvitor eller för omsorgsfullt nedblandande av dessa.
Jag måste bara titta in och berätta att chokladmoussen blev en succe igår, jag gjorde både tobleronemousse och vit chokladmousse och lade en sked av varje i skålarna - både snyggt och underbart gott! Kommer absolut att göra detta igen, kominationen enkelt och gott är oslagbar
Gott Nytt År!
Aleathiel: vilket recept gjorde du efter "lata kocken johanna"'s eller vilket? Mitt recept var ju skitkrångligt, måste prova de där andra ju.. mums mums =)
Jag gjorde Johannas recept
Gillar ni Toblerone så kan jag även rekommendera Tobleroneparfait. Så god!
Smält 125 g Toblerone i vattenbad eller i micro. Vispa 3 äggulor med 1/2 dl strösocker tjockt och poröst. Vispa 2 1/2 dl vispgrädde hårt och blanda med äggvispet. Rör ned ungefär 1/3 av det vispade, lite i taget, i den smälta Tobleronen och rör till en slät massa.
Rör därefter ner chokladblandningen i resten av ägg- och gräddvispet. Till sist blandas 50 g blockchoklad ner. Häll blandningen i en 1-liters platsfolieklädd form eller portionsformar. Frys minst 4 timmar.