• KLM

    Vaknar tidigt varje morgon - vad göra?

    Min 2 månaders son vaknar varje morgon mellan 4:30-5:00 och kan inte somna om.

    Han gnyr och gnäller samt spänner kroppen, när jag håller honom är det nästan svårt att hålla honom still, han far med kroppen fram och tillbaka. Ibland med stängda ögon så att man nästan tror att han sover, men oftast är han vaken och gör grymtande, stånkande ljud.
    Ibland hör man att han släpper gas, ibland inte. Vissa mornar skriker han en hel del, men andra stånkar och gnäller han mest. Jag brukar kolla blöjan, men den brukar oftast inte behövas byta då.

    Detta händer exakt varje morgon och pågår mellan ca 4:30 och 7:00. Sen blir det bra.
    Tilläggas bör att han inte har detta på dagen och inte heller på kvällen och under natten, det blir först på tidiga morgonen. Sen framåt 8-9 tiden så blir han ledsen igen, då har han gjort i blöjan. Rejält också!

    Det är ju med största sannolikhet knip i magen och gaser, men varför just den där tiden på morgonen? Om det är kolik, brukar inte det mera vara på kvällen?? Eller? Det är mitt första barn, så har ingen direkt erfarenhet av detta.  :)  

    Han äter bra och rätt så mycket. Han får ersättning samt utpumpad mjölk på flaska, det har alltid fungerat bra.        

    Tror ni att det är en koliksväng helt enkelt som snart kommer att gå över?
    Bör vi köpa Sempers magdroppar? Andra tips?

     
      

  • Svar på tråden Vaknar tidigt varje morgon - vad göra?
  • Girlinthecity

    Jag tror inte att det är kolik. Magen jobbar oftast mer på natten så det är inte så konstigt om han reagerar så där framåt morgonen. Han är inte förstoppad eller hård i magen? Många blir det av ersättning. Har ni pratat med BVC? Ja, ni kan prova Sempers magdroppar, men även massage på magen (finns speciella massagescheman för detta.)

  • Suneboll

    Nix ingen kolik, alla mina 3 har gjort så på morronkvisten. De sover oroligt då o blir sura för att de är trötta o eg vill sova, ibland vaknar de av att de fiser el av nått annat. Försök få honom att somna om, jag har ammat, ammat o ammat o till sist har de lärt sig att de ska somna om.......det blir bättre när de blir äldre oxå

  • Natulcien

    Vår son pruttade också en hel del framåt morgonkvisten i den åldern, även om han inte vaknade. Så det är nog inga konstigheter med det. Det går över.
    Men prova du Sempers magdroppar. De funkade bra för vår son, i alla fall.

  • KLM

    Hej,

    tack för svar.

    Vi får prova massage och Semperdroppar och hoppas att det blir bättre.

    Sen blir det väl förhoppningsvis bättre med tiden också, när han blir större...     

  • Girlinthecity
    Suneboll skrev 2011-10-14 11:37:21 följande:
    Nix ingen kolik, alla mina 3 har gjort så på morronkvisten. De sover oroligt då o blir sura för att de är trötta o eg vill sova, ibland vaknar de av att de fiser el av nått annat. Försök få honom att somna om, jag har ammat, ammat o ammat o till sist har de lärt sig att de ska somna om.......det blir bättre när de blir äldre oxå
    Lära sig att somna om? Han har ju uppenbarligen ont i magen? Då kanske man ska lösa det istället för att amma och åter amma, som kanske skapar ännu mer magont?
  • Suneboll
    Girlinthecity skrev 2011-10-14 12:35:47 följande:
    Lära sig att somna om? Han har ju uppenbarligen ont i magen? Då kanske man ska lösa det istället för att amma och åter amma, som kanske skapar ännu mer magont?
    Amning hjälper mot magont ;0) Barnets sugande är den bästa medicinen mot magont, amning är ju inte bara mat utan barnet har olika sugteknik beroende på vad det är ute efter.

    Väldigt sällan bebisar skriker pga magont, det är en grej som folk skyller på........den största anledningen till att de är ledsna är för att de är trötta o får sin sömn störd........ofta vill de sova mer men blir störda va något, tex att de fiser. Fiser gör man oxp ofta på morronen när man vaknar till, det gäller både bebisar o barn o vuxna ;0) 
  • bella00

    Om han äter på natten, testa rapa honom efter varje måltid precis som på dagen. Vissa barn är känsligare m sånt!!

  • Girlinthecity
    Suneboll skrev 2011-10-14 19:19:57 följande:
    Amning hjälper mot magont ;0) Barnets sugande är den bästa medicinen mot magont, amning är ju inte bara mat utan barnet har olika sugteknik beroende på vad det är ute efter.

    Väldigt sällan bebisar skriker pga magont, det är en grej som folk skyller på........den största anledningen till att de är ledsna är för att de är trötta o får sin sömn störd........ofta vill de sova mer men blir störda va något, tex att de fiser. Fiser gör man oxp ofta på morronen när man vaknar till, det gäller både bebisar o barn o vuxna ;0) 

    Nej, det där är inte helt sant. Jag vet många som har fått lugnare barn när de INTE ammat så ofta. Ammning är inte bara mat, men det är mat OCKSÅ. Självklart självklart ska han få mat om det är det han vill men är det problem med magen så ska han väl få hjälp med det och inte "lära" sig att sova.
Svar på tråden Vaknar tidigt varje morgon - vad göra?