• Nuttis79

Efter mycket tjat ska jag fått Levaxin utskrivet...

Har Tsh på 2,7 och T4 ligger på 8.

Enligt en annan tråd om järnbrist så var det många som kommenterade att  min sjukliga trötthet och andra fysiska symtom som att det lät mer som Hypotyreos alltså problem med sköldkörteln.

nu har jag under några månader bråkat massor med husläkaren om detta för jag har testat mina värden i över 10 år och de har alltid sagt att mina värden varit bra.

Att jag gått upp MASSOR i vikt, är sjukt trött, känner mig för varm ibland frusen ibland (min kropp verkar ha svårt att hålla en rätt temperatur) problemhy efter 25 (är 32) och annat som magproblem mm har de inte lyssnat på.

Men så nu är frågan: Är det så att jag kommer må sjukt mycket bättre OM det nu är sköldkörteln som spökar? Eller hur funkar det?

För jag har känt länge att det är något som inte står rätt till inombords något e inte som det ska vara...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 18:42
    Tillägger att mina värden ligger inom deras referensramar..men enligt flera omtänksamma människor härinne så berättade de att det ska komma NYA referensramar och att mitt T4 är för lågt och att tom TSH kan vara för högt om man nu upplever symtom som jag gör. Så detta är ju lite krånligt.

Men min mamma har haft förstorad sköldkörtel och min mormor hade giftstruma innan hon dog. Så det finns ju i generna oxå.

• Svar på tråden Efter mycket tjat ska jag fått Levaxin utskrivet...
  • Nuttis79
    vittis skrev 2011-10-14 21:43:53 följande:
    Det tog tyvärr upp till en vecka innan jag kände något av tabletten. men det kan ta ännu längre tid, så man får nog hålla på ett tag innan man känner av den.

hoppas att det hjälper för dig Glad  
    Tack jag hoppas på att jag ska känna att OJ nu känner jag mig LEVANDE istället för en levande död -typ Zombie.
    Men det kanske inte e så enkelt...men man kan ju alltid testa :)
  • Nuttis79
    Sara1990 skrev 2011-10-14 21:44:39 följande:
    nu hoppar jag också in här :) Jag hade giftstruma för ett år sedan och då hade jag samma symptom som du har just nu. 120 i puls, trött, kall, humörsvängningar och allt det andra som du just beskrev.

Du bör nog kolla med din läkare om du har rätt dos.

Till Ts.

Jag opererades för giftstruma för mer än ett år sedan och har ätit levaxin sen dess. Första två månaderna gick jag upp 30(!) kilo pga att kroppen inte kunde ställa in sig rätt på att få levaxin. Nu mer än ett år senare. har dosen fortfarande inte ställts in rätt men det är på gång. Vikten Kommer inte gå ner utan endast stanna sedan är det upp till mig själv att hitta nyttigare sätt att gå ner i vikt, enligt den läkaren jag har.

Lycka till iaf, hoppas att det går bra för dig och att de hittar rätt dos snabbt till dig!
    Shit så man kan gå UPP av levaxinet?? :(
    Ja man kanske får försöka gå ner på annat sätt...men om man äter levaxin kanske man inte lika lätt går upp i vikt efter...
  • Scream2
    vittis skrev 2011-10-14 21:25:53 följande:
    varför skulle jag ha det??? jag skrev ju att jag mår bättre nu när jag har börjat med levaxin,

Därför att du skriver att du har en puls på 120. Är man hypo har man inte det....då är man istället hyper och får iof Levaxin men först annan medicin för att dämpa.
  • Scream2
    Nuttis79 skrev 2011-10-14 21:56:08 följande:
    Shit så man kan gå UPP av levaxinet?? :(
    Ja man kanske får försöka gå ner på annat sätt...men om man äter levaxin kanske man inte lika lätt går upp i vikt efter...

Men vänta lite nu...hon hade helt andra förutsättningar...
  • Nuttis79
    Scream2 skrev 2011-10-14 22:00:39 följande:
    Oki kanske e annorlunda om man har giftstruma...
  • Sara1990
    Scream2 skrev 2011-10-14 22:00:39 följande:
    kanske men medicinen fungerar väl på samma sätt beroende på hur mycket man tar??

Får du för mycket levaxin, alltså ämnesomsättningen blir högre, så går du ner i vikt. Får du för lite, Ämnesomsättningen är mindre så går du upp i vikt..
    Fungerar det på något annat sätt så får den personen otroligt gärna prata om hur det fungerar för den, (är också lite trött på denna uppviktgång oavsett om jag haft giftstruma eller inte)
  • Scream2
    Nuttis79 skrev 2011-10-14 22:01:57 följande:
    Oki kanske e annorlunda om man har giftstruma...

Opererar man bort sin sköldkörtel så brakar det ju lös i kroppen då inga hormon produceras, om man har otur. Dvs ämnesomsättnignen går i botten totalt. och det är ju därför hon går upp i vikt, inte för att hon äter Levaxin. Hade hon inte fått Levaxin kanske hon dragit iväg ännu mer, hamnat i myxödem koma och sen hade det varit historia (bara jag som spekulerar, jag vet ju inte alla omständigheter).
  • Scream2
    Sara1990 skrev 2011-10-14 22:12:09 följande:
    kanske men medicinen fungerar väl på samma sätt beroende på hur mycket man tar??

Får du för mycket levaxin, alltså ämnesomsättningen blir högre, så går du ner i vikt. Får du för lite, Ämnesomsättningen är mindre så går du upp i vikt..
    Fungerar det på något annat sätt så får den personen otroligt gärna prata om hur det fungerar för den, (är också lite trött på denna uppviktgång oavsett om jag haft giftstruma eller inte)
    Jo, visst är det så, men TS skrev att "kan man gå UPP av att äta Levaxin". Och det kan man inte...Det är ju inte Levaxinet i sig som gör att man går upp. Men om man äter för lite, som du skriver så kan man gå upp i  vikt, för att man fortfarande är hypo. Men Levaxinet i sig ger ingen viktuppgång som biverkan.
  • Sara1990
    Scream2 skrev 2011-10-14 22:15:38 följande:
    Opererar man bort sin sköldkörtel så brakar det ju lös i kroppen då inga hormon produceras, om man har otur. Dvs ämnesomsättnignen går i botten totalt. och det är ju därför hon går upp i vikt, inte för att hon äter Levaxin. Hade hon inte fått Levaxin kanske hon dragit iväg ännu mer, hamnat i myxödem koma och sen hade det varit historia (bara jag som spekulerar, jag vet ju inte alla omständigheter).
    visst är det så, men min poäng var att efter att jag hade ätit levaxin ett tag så gick jag fortfarande upp i vikt, naturligtvis inte lika mycket men fortfarande lite. Detta pga av att jag fick för lite medicin. Det tar alltså tid innan dosen ställs in rätt och mycket kan hända med vikten innan den lyckats ställas in rätt.
    Vad jag hört från andra så är det normalt att det går 1-2 ÅR innan man lyckats ställa in den rätt.....
  • Sara1990
    Scream2 skrev 2011-10-14 22:20:28 följande:
    Jo, visst är det så, men TS skrev att "kan man gå UPP av att äta Levaxin". Och det kan man inte...Det är ju inte Levaxinet i sig som gör att man går upp. Men om man äter för lite, som du skriver så kan man gå upp i  vikt, för att man fortfarande är hypo. Men Levaxinet i sig ger ingen viktuppgång som biverkan.
    Då förstår jag dig : ) Det är helt rätt det du skrev! Förlåt att det tog sån tid innan jag fattade : )
Svar på tråden Efter mycket tjat ska jag fått Levaxin utskrivet...