• Nuttis79

Efter mycket tjat ska jag fått Levaxin utskrivet...

Har Tsh på 2,7 och T4 ligger på 8.

Enligt en annan tråd om järnbrist så var det många som kommenterade att  min sjukliga trötthet och andra fysiska symtom som att det lät mer som Hypotyreos alltså problem med sköldkörteln.

nu har jag under några månader bråkat massor med husläkaren om detta för jag har testat mina värden i över 10 år och de har alltid sagt att mina värden varit bra.

Att jag gått upp MASSOR i vikt, är sjukt trött, känner mig för varm ibland frusen ibland (min kropp verkar ha svårt att hålla en rätt temperatur) problemhy efter 25 (är 32) och annat som magproblem mm har de inte lyssnat på.

Men så nu är frågan: Är det så att jag kommer må sjukt mycket bättre OM det nu är sköldkörteln som spökar? Eller hur funkar det?

För jag har känt länge att det är något som inte står rätt till inombords något e inte som det ska vara...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 18:42
    Tillägger att mina värden ligger inom deras referensramar..men enligt flera omtänksamma människor härinne så berättade de att det ska komma NYA referensramar och att mitt T4 är för lågt och att tom TSH kan vara för högt om man nu upplever symtom som jag gör. Så detta är ju lite krånligt.

Men min mamma har haft förstorad sköldkörtel och min mormor hade giftstruma innan hon dog. Så det finns ju i generna oxå.

• Svar på tråden Efter mycket tjat ska jag fått Levaxin utskrivet...
  • Nuttis79
    Liam05Milton08 skrev 2011-10-14 23:02:13 följande:
    Känner lite så ja me faktiskt.. Att man e inte alls lika intressant i folks ögon.. Har oxå vart en poppistjej bland killar.. Men nu e de inte alls samma som förut.. Inte för att ja behöver massa killar efter mig.. För ja har redan en underbar sambo..  

LCHF har ja provat, i 2 dagar.. Sen klarade ja inte av de.. Är kass på å äta mat.. Men iomed mitt låga värde på sköldkörteln så ser ja inte mina matvanor som problemet, utan mina värden..

Ja jag har förklarat på grabben att man inte får säga så.. Men han går å klämmer på den å frågar nästan varje dag eller nämner: Mamma, varför har du så hängig å tjock mage.. Oavsett hur många ggr ja säger t han så upprepar han de ändå..    
    Jag känner oxå att det är lite trist att inte kunna äta potatis, pasta,ris, bröd, bullar, kakor, godis, läsk,inget socker alls...

Hoppas att han slutar med det snart...
  • Scream2
    Liam05Milton08 skrev 2011-10-14 23:02:13 följande:
    Känner lite så ja me faktiskt.. Att man e inte alls lika intressant i folks ögon.. Har oxå vart en poppistjej bland killar.. Men nu e de inte alls samma som förut.. Inte för att ja behöver massa killar efter mig.. För ja har redan en underbar sambo..  

LCHF har ja provat, i 2 dagar.. Sen klarade ja inte av de.. Är kass på å äta mat.. Men iomed mitt låga värde på sköldkörteln så ser ja inte mina matvanor som problemet, utan mina värden..

Ja jag har förklarat på grabben att man inte får säga så.. Men han går å klämmer på den å frågar nästan varje dag eller nämner: Mamma, varför har du så hängig å tjock mage.. Oavsett hur många ggr ja säger t han så upprepar han de ändå..    

Fast det där är farligt...att enbart skylla på sköldkörtlen....för även om du får Levaxin kommer du få kämpa med vikten. Så passa på att ivarjefall försöka rätta till maten, ett litet steg nu och då lixom. Jag mår bättre när jag drar ner rejält på kolhydraterna och äter mer fett och protein. Och då äntligen har vågen börjat peka aningens neråt.
  • vittis
    Scream2 skrev 2011-10-14 21:58:52 följande:

Därför att du skriver att du har en puls på 120. Är man hypo har man inte det....då är man istället hyper och får iof Levaxin men först annan medicin för att dämpa.

jag hade hög puls INNAN jag började med Levaxinet,
  • Scream2
    vittis skrev 2011-10-15 09:57:21 följande:

jag hade hög puls INNAN jag började med Levaxinet,

Och du var hypo? Har aldrig hört om det, inte så hög puls, och då har jag läst massor. Att ha "hjärtklappning" och hårda hjärtslag är ju ganska vanligt, men pulsen håller sig inom normala gränser.
  • vittis
    Scream2 skrev 2011-10-15 10:50:19 följande:

Och du var hypo? Har aldrig hört om det, inte så hög puls, och då har jag läst massor. Att ha "hjärtklappning" och hårda hjärtslag är ju ganska vanligt, men pulsen håller sig inom normala gränser.
    Jag är inte så jätte på läst om detta, men jag litar på min läkare och jag vet att jag hade hög puls innan jag började med Levaxinet och nu ligger pulsen mycket bättre.

det som läkaren och min bm säger är att man kan ha olika sympom när värderna är högre, man kan tex ha andfåddhet, lös/hård i magen, nedstämd och trött dessa är bara några få symptom, men sen kan man även vara symtom fri. Denna informationen har jag fått.

• vittis

Sen kan pulsen vara högre när man är gravid

• Scream2
    vittis skrev 2011-10-15 11:06:02 följande:
    Jag är inte så jätte på läst om detta, men jag litar på min läkare och jag vet att jag hade hög puls innan jag började med Levaxinet och nu ligger pulsen mycket bättre.

det som läkaren och min bm säger är att man kan ha olika sympom när värderna är högre, man kan tex ha andfåddhet, lös/hård i magen, nedstämd och trött dessa är bara några få symptom, men sen kan man även vara symtom fri. Denna informationen har jag fått.

Man kan ha väldigt blandade symtom även när värdena inte avviker från referens. Många fler än vi som fått diagnos går runt med hyposymtom men värden är då enl sjukvården "bra".
    Att pulsen är högre när man är gravid är ju helt korrekt. Sen kan det ju ha varit andra saker som spelade in att din puls låg på 120 percis när du var hos läkaren.
    Jag har pratat med människor som haft 40 i TSH utan symtom, så visst kan man vara symtomfri, men det beror ju på orsaken till varför man får hypo.

Idag går våra kroppar på högvarv så mkt och så ofta. Vi sliter ut oss och även vår sköldkörtel som inte orkar producera hormon i den takt kroppen behöver. Även miljögifter mm spelar in. Att man får det när man är gravid är ju en speicell situation som inte går att jämföra med en icke gravid kvinna som får symtom.    
  • Preppy

Hej i tråden!
    Jag har funderat på om jag inte måste kolla upp mina värden. Är sjuuuukt trött, känns som när man har anemi men mitt hb ligger bra. Går upp i vikt, vilket jag aldrig gjort tidigare, visst jag är äldre nu men detta är löjligt. Har värk i kroppen och känner mig som en guldfisk i hjärnan. Tappar ord hela tiden. Jag har alltid varit så snabb att komma på saker och står nu och stammar.
    Hjärtklappning har jag om jag försöker motinera. Annars lågt blodtryck och låg puls trots usel kondition.
    Är väldigt ljudkänslig.

Verkar detta stämma? Vilka prover ska man be dem ta? 

• Bella8

Hejhopps!
    Hoppar in här, har sedan 2 veckor grav hypotyreos och åkte då in akut på sjukhuset efter att ha opererat bort halva min sköldkörtel pga en tumör, som sedan visade sig vara godartad, thank god.

Jag hade en underproduktion, lätt hypotyreos, före min operation med ett TSH på 9 och normala T4 och T3. Jag hade då symptom som svår hjärtklappning och en vilopuls på runt 100.

Levaxin hann inte sättas in innan tumören upptäcktes och efter operationen ville min kirurg se ifall den resterande halvan av sköldkörteln kunde producera tillräckligt så han tyckte inte Levaxin behövdes utan vi skulle avvakta... Detta var alltså ödesdigert och slutade med ambulans in på akuten 2 veckor efter operationen.

Jag blev inlagd på Strokeavdelningen då min puls var 120, mitt BT 200/110 och de trodde att jag fått en stroke eller hjärtinfarkt. Jag kände dock på mig att det var sköldkörteln som inte producerade tillräckligt och bad dem ta thyroideaprover. Mina värden visade sig då vara TSH 30, T4 5,7 och T3 5,2 vilket är en grav hypotyreos med uttalade symptom... Levaxin på 50mkg/dag sattes direkt in. Dessa försämrades veckan efter med ett TSH som gick upp till 44, vilket är vanligt innan det sedan bli bättre då halveringstiden för Levaxin är så lång som 4-6 veckor...

Vad jag vill säga är att hypotyreos visst kan visa sig med hjärtklappning och högt blodtryck. Hjärtklappningen kan komma i tidigt skede medan det höga blodtrycket oftast bara visar sig vid grav hypotyreos som jag har. Jag blev sjukskriven pronto med 8 v sjukskrivning och får endast ha måttlig fysiskt aktivitet för att spara kropp och hjärta innan hormonvärdena stabiliseras efetr sisådär 2 månader...

Jag fick starta med 50mkg Levaxin och har nu ätit detta i 2 veckor och ska den kommande veckan öka min dos med 25mkg till 75mkg istället... Målet är mellan 85-100mkg enligt min kroppsvikt.

Jag förstår nu att jag varit sjuk i hypo länge men med ett jobb och 2 små barn så tror man att det bara är vanligt trötthet!

Mina symptom med lätt hypo var håravfall, ögonproblem, hörselproblem, trötthet, andfåddhet, hjärtklappning, högre temp och konstanta infektioner. Mina symptom vid grav hypotyreos var samma som ovan men med högt blodtryck, svullnad i ansiktet speciellt på kinder och under ögonen, gulaktiga ögonvitor med en smetig hinna framför, rinnande ögon, gå på molnkänsla, domningar i ben och armar och ansikte... Superläskigt och jag trodde verkligen att jag var nära döden! Oerhört obehagligt!

Jag mår lite bättre nu efter 2 v med Levaxin men tröttheten är förödande! Så himla sliten hela tiden och jag som alltid varit kvällsmänniska går och lägger mig samtidigt som sonen på 6 år, klockan 20.00. Jag orkar inget och min läkare sa att jag kommer heller inte att orka mycket på flera månader när det går såhär långt... Så himla trist, men det är bara att ta en dag i taget! Jag och min man hade även funderat på att försöka få ett till barn men det är jag nu förbjuden tills hormonerna kommit i nivå... förmodligen om cirka 6 månader! Hmm, då är jag nästan 44 år, men det kanske kan funka!

Kram på er!

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • Bella8

Glömde: TSH värdet anger inte graden av sjukdom utan det är det T4 som gör. Man kan alltså ha ett högt TSH och inte känna symptom för att då kanske T4 ligger inom referens. Mitt T4 var dock nere på 5,7 när jag åkte in akut och det är då man har uttalade symptom och det kallas för grav hypo. Sedan har alla sina olika basvärden för TSH och T4 där man mår bra. Jag tog ett värde våren 2010 innan jag blev sjuk och då låg mitt TSH på 2,6 och T4 på 14 och då mådde jag bra så nånstans dit ska jag i värde... Lite lägre om jag nu önskar kunna få ett bran till förståss!

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
Svar på tråden Efter mycket tjat ska jag fått Levaxin utskrivet...