Hejhopps!
Hoppar in här, har sedan 2 veckor grav hypotyreos och åkte då in akut på sjukhuset efter att ha opererat bort halva min sköldkörtel pga en tumör, som sedan visade sig vara godartad, thank god.
Jag hade en underproduktion, lätt hypotyreos, före min operation med ett TSH på 9 och normala T4 och T3. Jag hade då symptom som svår hjärtklappning och en vilopuls på runt 100.
Levaxin hann inte sättas in innan tumören upptäcktes och efter operationen ville min kirurg se ifall den resterande halvan av sköldkörteln kunde producera tillräckligt så han tyckte inte Levaxin behövdes utan vi skulle avvakta... Detta var alltså ödesdigert och slutade med ambulans in på akuten 2 veckor efter operationen.
Jag blev inlagd på Strokeavdelningen då min puls var 120, mitt BT 200/110 och de trodde att jag fått en stroke eller hjärtinfarkt. Jag kände dock på mig att det var sköldkörteln som inte producerade tillräckligt och bad dem ta thyroideaprover. Mina värden visade sig då vara TSH 30, T4 5,7 och T3 5,2 vilket är en grav hypotyreos med uttalade symptom... Levaxin på 50mkg/dag sattes direkt in. Dessa försämrades veckan efter med ett TSH som gick upp till 44, vilket är vanligt innan det sedan bli bättre då halveringstiden för Levaxin är så lång som 4-6 veckor...
Vad jag vill säga är att hypotyreos visst kan visa sig med hjärtklappning och högt blodtryck. Hjärtklappningen kan komma i tidigt skede medan det höga blodtrycket oftast bara visar sig vid grav hypotyreos som jag har. Jag blev sjukskriven pronto med 8 v sjukskrivning och får endast ha måttlig fysiskt aktivitet för att spara kropp och hjärta innan hormonvärdena stabiliseras efetr sisådär 2 månader...
Jag fick starta med 50mkg Levaxin och har nu ätit detta i 2 veckor och ska den kommande veckan öka min dos med 25mkg till 75mkg istället... Målet är mellan 85-100mkg enligt min kroppsvikt.
Jag förstår nu att jag varit sjuk i hypo länge men med ett jobb och 2 små barn så tror man att det bara är vanligt trötthet!
Mina symptom med lätt hypo var håravfall, ögonproblem, hörselproblem, trötthet, andfåddhet, hjärtklappning, högre temp och konstanta infektioner. Mina symptom vid grav hypotyreos var samma som ovan men med högt blodtryck, svullnad i ansiktet speciellt på kinder och under ögonen, gulaktiga ögonvitor med en smetig hinna framför, rinnande ögon, gå på molnkänsla, domningar i ben och armar och ansikte... Superläskigt och jag trodde verkligen att jag var nära döden! Oerhört obehagligt!
Jag mår lite bättre nu efter 2 v med Levaxin men tröttheten är förödande! Så himla sliten hela tiden och jag som alltid varit kvällsmänniska går och lägger mig samtidigt som sonen på 6 år, klockan 20.00. Jag orkar inget och min läkare sa att jag kommer heller inte att orka mycket på flera månader när det går såhär långt... Så himla trist, men det är bara att ta en dag i taget! Jag och min man hade även funderat på att försöka få ett till barn men det är jag nu förbjuden tills hormonerna kommit i nivå... förmodligen om cirka 6 månader! Hmm, då är jag nästan 44 år, men det kanske kan funka!
Kram på er!