• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • vadskajaghetadå
    LaFontaine skrev 2011-10-17 10:48:26 följande:
    Självrisken i en föreningsförsäkring och ofta rätt hög. Många föreningar är också ganska små med små marginaler. Därför blir kostnaderna höga för många föreningar.
    Hm ok. Jag har inte riktig koll på detta känner jag.
    Barn slår ju sig mest hela tiden i en lekpark, och är det nåt som man kan skada sig på är det ju bra om det åtgärdas?
    Kan tänka mig saker som att en spik sticker upp och barnet får en rispa i benet?
    Ska den föräldern ha skadestånd eller vad händer? 
  • LaFontaine
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 10:54:42 följande:
    Hm ok. Jag har inte riktig koll på detta känner jag.
    Barn slår ju sig mest hela tiden i en lekpark, och är det nåt som man kan skada sig på är det ju bra om det åtgärdas?
    Kan tänka mig saker som att en spik sticker upp och barnet får en rispa i benet?
    Ska den föräldern ha skadestånd eller vad händer? 
    Föräldern kan ju fått rätt stora kostnader om barnet sitter i en gunga som plötsligt rasar ner och barnet råkar ut för ett olycksfall. Det kan handla om ganska många dagar borta från jobbet och som i förlängningen kan resultera i men för barnet i fråga.

Jag jobbade aldrig med skador så jag är inte helt insatt i hur regleringsprocessen går till men det handlar alltså inte om en liten sticka i fingret.
  • John D

Det händer faktiskt att barn omkommer eller blir invalidiserade i lekparker, så det kan i värsta fall handla om fruktansvärda konsekvenser för ansvarig förening.

• vadskajaghetadå

Ja men ärligt talat är det inte mer än rätt känner jag att de får betala om man har en lekpark med så dåliga gungor att de ramlar ner och barnet slår sig, det gäller ju som sagt inte bara det utomstående barnet utan även barn inom föreningen. 

Visst är det olyckligt att det kostar pengar och att föräldern ska hålla på att anmäla, men jag tycker inte det håller som argument i den här frågan. 

• sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 10:31:11 följande:
    Vilken typ av olycksfall gäller det då? om det t.ex. handlar om trasiga gungor är det väl inte mer än rätt att de får  åtgärda detta problem om de inte ser till att lagas om ett barn har gjort sig illa?
    Det kan ju även gälla de boendes barn? 

Inte kan jag tänka mig att det är lätt att få ut pengar för att ens barn skadat sig i en lekpark i alla fall. Eller? 
    Där ett barnbarn bor finns en kommunal lekplats dit föräldrarna inte vill att jag tar den lille.    Det är den typen av lekplats med bryggor mellan rutchkana och andra delar,   med nät på väggarna.   Bryggorna är placerade väldigt högt och nätet skulle absolut inte hindra parveln från att falla ner på marken.

Lyckades själv som barn falla från en metallställning   i en kommunal lekplats.    Jag hängde i armarna,   tappade taget och föll  på ryggen,  så att jag helt tappade andan.
  • sirisdotter
    Argo skrev 2011-10-17 10:53:35 följande:
    Regelverket har funnits länge, länge ...

Det står i Plan och Bygglagen kap 3 paragraf ... någonting.

Det som hände var att 1998/99 så antogs en ny Svensk Standard-norm som stämde överens med den Europeiska dito. Det var då man började bygga om lekplatser för att passa den nya säkerhets-standarden.

Standarden finns samlad i SS-EN 1176-1 till och med SS-EN 1176-7 samt i SS-EN 1177.

Svensk Standard:

Lättläst:
    Tack igen!    Det är lite tröttsamt med de ännu äldre damernas gnäll om att den dyra lekplatsen betalas av oss genom månadsavgiften  ("hyran")    till   gagn för  ordförandens  barnbarn.....   (Nog har åtminstonde en gnälltants barnbarn också setts där).
  • Falumamman

har hänt mig också TS. lekparkerna är bara till för bostadsrätter, de som bor i hyresrätter får klara sig på de lekparker kommunen satt upp. de som bor i bostadsrätt betalar själv sin lekpark, kan på sätt och vis förstå att de inte vill att vem som helst ska komma och förstöra deras lekpark då. men tycker det är lite löjligt att hysa bort en ettåring, vilken skada kan ett sånt litet barn göra?? skillnad om det vore en tolvåring som far omkring.

Alla människor är unika, ingen är den andra lik, det finns inte två av mig, och tacka fan för det ;-P
  • JaneD

I den BRF där jag bor har vi en fantastisk lekpark med fruktträd, grillplats, lekstuga, klätterställning, gungor i olika former, sandlåda och lusthus. Den används massor av alla barnfamiljer i föreningen, men gapar tom på dagarna när de flesta är på förskola/skola såklart. Sedan var det någon som klagade på föreningsstämman om att en förskola ibland lekte i parken men vår ordförande tyckte att det är väl bra om lekparken används. Och jag håller med! Så länge inget förstörs... Andra föreningar runt omkring skickar iväg förskolegrupper från sina lekparker och det kan man väl ha en viss förståelse för. Men enskilda barn och föräldrar som är där rent privat - skärpning! Klart ni får leka i parken, annars för föreningen sätta staket och låst grind!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Visst, det kan mycket väl vara privat mark men inte betyder väl det att vem som helst som är delägare i det äger rätt att avhysa personer därifrån?

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(