• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • TheCoopers
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-18 16:58:37 följande:
    Jag blir väldigt "sur" när vuxna människor kallar äldre människor för surf*ttor och dylikt (eller vilken varelse som helst för den delen). Jag anser att det visar brist på respekt och förmåga att uttrycka sig. Man kan faktiskt debattera utan att för den sakens skull nedvärdera andra. Läs mina tidigare poster i denna tråd så skall du se att jag tidigare debatterat ämnet (innan pajkastningen tog över). 
    I call it as I see it - är ett alldeles utmärkt uttryck ..

Sen vet kanske du också att det är mycket som vi föräldrar gör men inte framför barnen .. jag kallar ingen bitterfitta framför mina barn . Det är mycket annat som jag också bara diskuterar med mina vänner eller sambo . Det går att särskilja de tu alldeles utmärkt .

Jag lär mina barn att dela med sig , vara ödmjuka , att alla har samma värde osv osv . dessutom lär de sig ju efter hur de ser oss agera . .. vi är allt annat än misunsamma "surisar" som bråkar över småsaker .
    I'm the me I choose to be ...
  • Fru U

Be honom svara här lär vara meningslöst. Fl är inte nåt favoritforum precis

Men jag ska fråga honom om jag får möjlighet men jag misstänker att han som den jurist han är kommer att svara att han behöver mer info om arrende, tomträttsgäld osv för att kunna svara...

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • UnderbaraMix

Jag bor i ett bostadsrättshus från HSB. Jag vill INTE att obehöriga, oinbjudna ska använda sig av våra grillar, lekplatser m.m.
    Vore du en gäst, helt ok. Utomstående, oinbjuden? Nej tack!

Lika lite som jag vill att någon ska komma in och använda min soffa eller TV eller skötbord.

• finskaflikkan
    UnderbaraMix skrev 2011-10-18 18:22:37 följande:
    Jag bor i ett bostadsrättshus från HSB. Jag vill INTE att obehöriga, oinbjudna ska använda sig av våra grillar, lekplatser m.m.
    Vore du en gäst, helt ok. Utomstående, oinbjuden? Nej tack!

Lika lite som jag vill att någon ska komma in och använda min soffa eller TV eller skötbord.

haha... sicken jämförelse!!!
    Din tv och soffa i jämförelse med gungan på lekparken? Drömmer 
  • JeckaH

Vi har en lekplats i vår samfällighet (omringad av privatägda fastigheter) som vi gärna lånar ut till förskolor och andra som vill låna. Vi anser verkligen inte att bara våra barn får leka där!

• Mirva
    Fru U skrev 2011-10-18 17:57:14 följande:
    Be honom svara här lär vara meningslöst. Fl är inte nåt favoritforum precis

Men jag ska fråga honom om jag får möjlighet men jag misstänker att han som den jurist han är kommer att svara att han behöver mer info om arrende, tomträttsgäld osv för att kunna svara...
    Ja precis, så svarade även den jurist jag pratade med i dag om denna fråga, olika från fall till fall beroende på detaljplaner etc.
  • cey

Om marken är detaljplanelagd som allmän platsmark (observera detta är en formell bestämmelse) så har all rätt att vistas på marken. Detta oavsett vem som är fastighetsägare.

Om marken är detaljplanelagd som kvartersmark  så har fastighetsägaren rätt att bestämma vem som får vistas på marken (så länge inte allemansrätten är akutell men det gäller ju knappast på en innergård i stan).

Rent allmänt undrar jag om folk som anser sig ha rätt att gå in på alla gårdar oavsett för att använda lekplatsen även anser det okej att gå in på en innergård och använda bostadsrättsföreningens gemensamma grillplast? 

• Pyrola
    Loppan boppan skrev 2011-10-18 16:47:38 följande:
    Får icke-medlemmar använda lekplatsen?

Det kan finnas en önskan hos framför allt små föreningar med begränsad ekonomi att stävja problem med att lekplatser, ibland påkostade sådana, används av personer som inte bor i föreningen. Om lekplatsen ligger på föreningens egen mark finns förstås rent juridiskt en möjlighet att hindra utomstående från att leka där. I praktiken kan det dock vara svårt att upprätthålla ett sådant förbud.

Min rekommendation är nog att tillåta även utomstående att använda lekplatsen, åtminstone om det inte sker i någon större utsträckning utan endast rör sig om ett fåtal personer. Inte minst kan detta bidra till att öka sammanhållningen i området.

Så kvinnan hade rätt ägs marken av brf så får dem avhysa utomstående.
  • Vilaa
    Fru U skrev 2011-10-18 14:18:20 följande:
    Ja man betalar dyrt. De betalar för boendet och området + allt kommunalt.

Det sliter på grejerna, barn springer i buskar, spelar fotboll på gräsmattan som inte är gjord för det osv. Ett barn är inget problem men så enkelt är det inte. Sen är inte allt för alla, vi bor inte i ett kommunistland.

Tyvärr finns det ingen lag, medelst att man inhägnar området, att förhindra att utomstående använder området.

Jag går inte in på och använder andras gårdar som jag vet andra betalar för, hyres eller brf, det anser jag hör till god ton. Enda undantaget är om man besöker någon där.
    Du tror alltså inte att människor som bor i hyreslägenheter betalar dyrt dom med?
    I dom flesta fall brukar man säga att man tjänar på att köpa sitt boende, för att (särskilt stockholm) har hutlösa priser på hyrorna. Alla kan dock inte det för att det krävs fast anställning och bra inkomst för att få lån. Men vet du vad, jag är lite less på att det anses lite finare att ha "valt" att äga sitt boende och att man faktiskt betalar dyrt för det med. Som om inte andra skulle göra det samma... Pfff.
  • Vilaa
    cey skrev 2011-10-18 19:53:22 följande:

Rent allmänt undrar jag om folk som anser sig ha rätt att gå in på alla gårdar oavsett för att använda lekplatsen även anser det okej att gå in på en innergård och använda bostadsrättsföreningens gemensamma grillplast? 
    Jag ser absolut din poäng i det, men att vara ute och gå med sitt barn som ser en spännande lekplats och vill springa dit och leka, ska du då förklara pedagogiskt för den att nej min son, den där får bara dom rika använda som har haft råd att köpa sig en bostad?

Alltså bostadsrättsinnehavarnas argument i den här tråden är så vidriga ibland så jag spyr nästan. Som jag skrev, där vi bor i hyresrätt som ligger precis brevid ett hsb område så använder "hsb:arna" "våran" park för dom har ingen egen. Tror inte vi hyresgäster skulle drömma om att säga att nej stopp där!
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(