• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • TheCoopers
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 11:39:24 följande:
    Det finns vissa områden s.k flerfamiljshus. De har staket runt hela området, en liten lekpark osv. Där känns det helt naturligt att hålla sig borta, det är privat.

Om en kärring hade kört i väg oss hade jag sagt åt henne att sätta upp en skylt.
    Och NEJ det är inte samma sak som att man ska behöva sätta upp skyltar och förbud, och som nån som gav det löjliga exemplet med sin egen soffa eller barnens jacka. 
    För det är ingen självklarhet att alla vet vad som är privat och inte. 
    Alltså jag bor i innerstan och  jag skulle aldrig kunna hålla reda på vem som "hör till" vår innergård . Det är säkert massor med människor där som inte bor där .

Jag förstår inte problemet .
    I'm the me I choose to be ...
  • vadskajaghetadå

Inte jag heller..

Men för ett tag sen brukade en tjej rasta sin katt utanför våra balkonger på gräsmattan. Vår hund sprag mot katten men stannade när vi ropade. Han slet sig ur kopplet.
    Tjejen polisanmälde oss, men de la ner direkt sa dem.

Hade jag kunnat säga rent krasst, precis som tanten i TS att hon inte hade här att göra om hon inte bodde här?

Vi äger marken, tror jag. Det är vi som sköter om den i a f, klipper gräset etc 

Jag skulle dock inte sjunka så lågt. 

• Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 11:00:01 följande:

Det finns, som skrivet, även fler skäl som rent objektivt motiverar att utomstående inte får tillträde hur som helst och var som helst.

Vilket skäl som förelåg här kan du ju knappast veta.
    hahahah nja det är nog kärringen som är det isåfall ? och du som drog upp ekonomi i dina tidigare inlägg .

Jag menar ju snål  som i att inte dela med sig .. i detta fall av en lekpark .

Och jag menar fixerad vid pengar eftersom det enda du klagar på är att tanten är snål medan du ignorerar övriga skäl för henne att hålla utomstående borta.
  • Argo
    liv10 skrev 2011-10-19 11:02:31 följande:
    fast här handlar det väl om sunt förnuft. om en ettåring sitter och pillar i sanden med sin mamma behöver man väl knappast känna att det sliter på sakerna eller vara rädd för vare sig olyckor eller sabotage!

återigen- olyckor är inte heller ett argument som håller då det BARA BLIR PROBLEM FÖR BRF OM LEKPARKEN INTE FÖLJER DE SÄKERHETSNORMER DEN SKA. Men eftersom man säger att det är kostsamt att hålla igång en lekpark så borde ju därmed säkerheten vara prioriterad?

Vi är bara 8 familjer som håller igång vår lekpark (de flesta brf har betydligt fler familjer än så som delar på kostnaderna) och det är INTE kostsamt att underhålla den. Vi betalar några hundralappar per år för någon som besiktar den, sen hjäls vi åt att kratta, måla lekstuga och gungor mm. I snitt kanske vi högst betalar nån hundring per år per familj.   I en stor BRF kanske det handlar om en tia i månaden- så ekonomin är LÖJLIGT att ta som ett argument.

Om man är rädd för slitage i en lekpark så är man ju pinsam.  
    Jag har undvikit att skriva till dig tidigare för att vara snäll men eftersom du svarar mig:

Du har inte tänkt så långt som att olyckor ibland händer för att någonting har hänt som man inte upptäckt än? Det brukar liksom ofta vara grejen med olyckor: någonting har fallerat utan att man märkt det. Så nä, regelbundna kontroller är ingen säkerhet mot olyckor. Så oavsett om brf har följt regelverket kring besiktningarna kan det mycket väl ändå "bli problem för brf" om det händer en olycka.

Det ansvar som styrelsen för en brf måste ta, även för obehöriga som utnyttjar deras grejer, är i allra högsta grad en anledning att begränsa den almänna tillgången till exempelvis en lekplats. 
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 11:17:28 följande:
    Jag gick till en lekpark som tillhörde en BRF, nu kom jag på att jag faktiskt gjort det.
    Jag hade hunden med också och jag kan tänka mig efter ha läst denna tråd att folk störde sig på detta.
    Hunden grävde nämligen i gruset, han stod kopplad vid sidan om men jag kom på det.

Några av barnen hade även kastat skräp.

Vad gjorde vi när vi skulle gå? Jag la tillbaka gruset som det såg ut innan hunden började krafsa (jag såg naturligtvis till att få honom att sluta när jag såg vad han gjorde)

jag sa åt barnen att kasta sina tetror (festisar) i papperskorgen.

Svårare än så är det inte och då var ni nog ett exempel på hur man inte beter sig. 
    Nja,   i vår bostadsrättsförening är det förbjudet för husdjur att vistas   på vår innergård,   det står i föreningens handbok med regler.   Handboken ska finnas i lägenheten,  när du köpt den.

Styrelsen har troligen utgått från att de som inte bor här förstår att de inte har på vår innergård att göra.
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 12:31:31 följande:

Och jag menar fixerad vid pengar eftersom det enda du klagar på är att tanten är snål medan du ignorerar övriga skäl för henne att hålla utomstående borta.
    och jag menar SNÅL som att man inte kan dela med sig av en lekpark . Har inget med pengar att göra såvida kvinnans skäl för att inte låta barnet leka där är pengar .
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 11:30:11 följande:
    Ja men hur ska jag vet det om jag knallar in på en lekpark i Stockholm som inte är inhängnad ? Inte för att jag någonsin upplevt det som ett problem här .
    Bor man i området så har givetvis en normalbegåvad människa efter ett litet tag koll på vilka hus som är brf och vilka som är hyresrätt.

Bor man inte i området kan det kanske tillhöra god ton och vanligt folkvett att försöka ta reda på sådant innan man knallar in på en gård?
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 12:42:44 följande:
    och jag menar SNÅL som att man inte kan dela med sig av en lekpark . Har inget med pengar att göra såvida kvinnans skäl för att inte låta barnet leka där är pengar .
    Se där, du missar återigen alla andra skäl. Du fokuserar på: "hon är snål!"
  • vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-19 12:44:04 följande:
    Bor man i området så har givetvis en normalbegåvad människa efter ett litet tag koll på vilka hus som är brf och vilka som är hyresrätt.

Bor man inte i området kan det kanske tillhöra god ton och vanligt folkvett att försöka ta reda på sådant innan man knallar in på en gård?
    Och det kan du konstatera bara sådär?
    Även fast det är så att det är enormt mycket utförsäljningar av allmännyttan? Att vissa går igenom och vissa inte, det ska normalbegåvade ha koll på?

det är liksom ingen liten by ute i skogen det gäller, i a f inte här, utan väldigt väldigt många hushåll. Fler flera tusen. Och vissa delar är sålda, vissa inte. Av samma gårdar. 

Argo - fruktansvärt dåligt argument, trots att det tjatats om detta hela tiden. 
    Jag tycker inte det är mer än rätt att BRF får stå för dessa kostnader om den inte är 100% säker. Sen tycker jag personligen att det är löjligt av folk att stämma, anmäla eller vad de nu gör. Tror dock inte det är så vanligt som det låter på folk här.
    Enda skillnaden är att du med säkerhet vet att det inte kommer kosta mer än sveda och värk för "ert" eget barn?
    Klingar riktigt illa....
    Argo skrev 2011-10-19 12:38:08 följande:
    Jag har undvikit att skriva till dig tidigare för att vara snäll men eftersom du svarar mig:

Du har inte tänkt så långt som att olyckor ibland händer för att någonting har hänt som man inte upptäckt än? Det brukar liksom ofta vara grejen med olyckor: någonting har fallerat utan att man märkt det. Så nä, regelbundna kontroller är ingen säkerhet mot olyckor. Så oavsett om brf har följt regelverket kring besiktningarna kan det mycket väl ändå "bli problem för brf" om det händer en olycka.

Det ansvar som styrelsen för en brf måste ta, även för obehöriga som utnyttjar deras grejer, är i allra högsta grad en anledning att begränsa den almänna tillgången till exempelvis en lekplats. 
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 12:47:05 följande:
    Se där, du missar återigen alla andra skäl. Du fokuserar på: "hon är snål!"
    men Gud vill du inte förstå eller förstår du inte ? Hon vill inte dela med sig . PUNKT :
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(