• fair

lågt blodsocker

Jag var hos min barnmorska igår och hon mätte blodsockret till 3,1. Jag har alltid legat kring 5 annars. Hon frågade om jag inte ätit nåt innan, men jo det hade jag, ca två timmar innan, både vitt bröd och frukt. Sen sas det inget mer. Jag tycker att det lät lågt, men vad innebär det? Bör jag prata med vårdcentralen imorrn? Blev som orolig....

• Svar på tråden lågt blodsocker
  • 3 barns mamma84
    Längtarefterliten skrev 2011-10-19 14:03:07 följande:
    som sagt skrev ja innan att de inte va koma ja menade utan medvetslös!
    medvetlös har hänt mig 3 ggr otäck och läskigt.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • k girl

Hypoglykemisk är man väl inte förrän blodsockret är uppmätt till under 2,5 mmol/l?

• Längtarefterliten
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 14:06:28 följande:
    ok men det kan man heller inte säga sådär definitivt.
    klart inte alla blir medvetslösa! det fattar väl jag också.. men JAG!
  • vadskajaghetadå
    Längtarefterliten skrev 2011-10-18 06:57:02 följande:
    det är ju farligt om de hamnar för lågt.. jag är diabetiker och min sköterska ska att hamnar ja på runt 1,5 så hamnar man i koma..
    Nu var det detta inlägg jag kommenterade och hade åsikter om. Fortfarande finns ingen magisk gräns för när man hamnar i koma/blir medvetslös. 
    Inte ens du.

och säger man att MAN hamnar i koma vid 1,5 så för man fram det som ren fakta, någon som händer alla, och det är inkompetent att uttala sig så.

• vadskajaghetadå

och bara för att man blivit medvetslös en massa gånger vid en viss nivå innebär det inte att man alltid kommer bli medvetslös så fort man dimper ner på 1,5

mycket har att göra med omständigheterna, hur man legat i socker en tid, hur snabbt man hinner reagera.
    ibland hinner kroppen före hjärnan.
    när jag mätte 1.0 RUSADE jag ut i köket och hällde i mig strösocker.
    hade jag väntat en liten stund så hade inte hjärnan fattat vad jag skulle göra och säkert svimmat. 

• 3 barns mamma84
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 18:08:56 följande:
    och bara för att man blivit medvetslös en massa gånger vid en viss nivå innebär det inte att man alltid kommer bli medvetslös så fort man dimper ner på 1,5

mycket har att göra med omständigheterna, hur man legat i socker en tid, hur snabbt man hinner reagera.
    ibland hinner kroppen före hjärnan.
    när jag mätte 1.0 RUSADE jag ut i köket och hällde i mig strösocker.
    hade jag väntat en liten stund så hade inte hjärnan fattat vad jag skulle göra och säkert svimmat. 

har du svimmat någon gång själv ?
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • vadskajaghetadå
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-19 22:37:05 följande:
    har du svimmat någon gång själv ?
    njäe...en gång när jag var ute och drack försvann jag dock. och vakten hade ringt min sambo som kommit dit och hämtat mig med taxi. Min killes kompis var på samma krog utan att jag visste det. himla tur att han visste om min diabetes, då hade personalen gett mig sockerlösning. Min sambo kom 15 minuter senare och då var sockret "uppe" på 3.0
    jag fick fråga dagen efter om jag kunde gå osv, det kunde jag tydligen, hon hade nypt mig så jag ej skulle somna också.
    Jag har inget minne av detta, å andra sidan var jag apfull medSkäms 

fail.
    Längtarefterliten skrev 2011-10-19 21:04:48 följande:
    jaja skitsamma!
     haha japp
  • Längtarefterliten
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 23:40:00 följande:
    njäe...en gång när jag var ute och drack försvann jag dock. och vakten hade ringt min sambo som kommit dit och hämtat mig med taxi. Min killes kompis var på samma krog utan att jag visste det. himla tur att han visste om min diabetes, då hade personalen gett mig sockerlösning. Min sambo kom 15 minuter senare och då var sockret "uppe" på 3.0
    jag fick fråga dagen efter om jag kunde gå osv, det kunde jag tydligen, hon hade nypt mig så jag ej skulle somna också.
    Jag har inget minne av detta, å andra sidan var jag apfull medSkäms 

fail.
    Längtarefterliten skrev 2011-10-19 21:04:48 följande:
    jaja skitsamma!
     haha japp
    låter läskigt.. de har aldrig gått ner så lågt när ja druckit alkhol men ja har varit rätt för de.. så kollar bs regelbundet, men när man är ute kan man ju dricka en cider, för det är ju socker i, fast även alhohol.. men vet att på mig så höjs sockret ganska mkt med enbart en cider.. dricker annars bara vin.
  • k girl

Anledningen till att man lätt kan gå för lågt när man har druckit alkohol är att metaboliseringen av alkohol i levern blockerar leverns sockerproduktion.

Svar på tråden lågt blodsocker