• Anonym (ovetande)

"Bra"/"Dåligt" område i Västerås?

Hej hopp! Jag och min kille ska flytta till Västerås i vår och sitter redan nu och kikar efter lägenhet! Men nu till den känsliga frågan... Vilka områden är "bra" i Västerås och vilka är "dåliga"? 

Ser att Bjurhovda har riktigt billiga lägenheter, beror det på att det är ett sämre område? Har ärligt talat ingen lust att flytta till nåt slummområde då jag inte vet hur lång tid det tar innan vi skaffar barn och jag vill att mitt barn och även vi själva ska vara trygga när vi är ute! :)

Så ni från Västerås, kan ni lite snabbt rabbla upp de "bra"/"dåliga" områdena i Västerås så man som nykomling inte väljer "fel" :)  

• Svar på tråden "Bra"/"Dåligt" område i Västerås?
  • Mellanmjölkens land

Vi har en 3a på 74m2 på haga så alla lägenheter här är inte pyttesmå. Gillar området. Gång/cykelavstånd till stan, bra affärer, flera bra förskolor i närheten och lugnt. I vår förening bor mest pensionärer som är helt överlyckliga över de få barnfamiljer som finns. Jättemysigt Vi betalade 600 000 för vår lägenhet för 2 år sen

• Anonym (ovetande)

låter bra det , vi får kika vidare :) Ska trots allt inte flytta förrän i vår :)

• fjonkan
    Anonym (ovetande) skrev 2011-10-18 11:12:42 följande:
    En till fråga, om man tänker områdena utanför stan då? Till exempel tillberga, hur är det då? Är tillberga ett dåligt område? Har hört att barkarö och tidö lindö är bra men där är det väl sviiiindyrt och det var lååååååång kö på lägenhet där. 
    Tillberga är ett litet samhälle med mycket barnfamiljer och en hel del äldre människor. Lugnt och trivsamt där alla känner alla på gott och ont.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise
  • Anonym (H)

Jag känner flera som trivs/har trivts (men flyttat av olika anledningar) på Bjurhovda. Själv skulle jag aldig kunna tänka mig att bo där. Så smaken är ju som baken. Men visst är det väl olika "bra" i olika delar av Bjurhovda också?

• Anonym (¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤)

Skultuna kan jag rekommendera då ni har körkort å bil båda två :) Mimer heter bolaget som hyr ut!

Billiga lägenheter, nära till ICA, frisörer, pizzerior, restaurang, kiosk, dagis, skolor etc

Finns ett bad som är öppet på sommaren (bassänger)

Lugnt för barnfamiljer och även andra oxå :)

Skultuna ligger ca 2,5 km från Västerås city

Bra områden annars i V-ås är Viksäng, Hamre, Talltorp, Berghamra, Haga, Skiljebo och Gryta är bra områden i mina ögon iaf!

De sämre är Bäckby, Råby, Vallby, Skiljebo, Gideonsberg

• Anonym (,V-ås)

Lägenheterna på Bjurhovda är billiga för de har hög hyra.

• Anonym (ovetande)

Ligger skultuna bara 2,5 kilometer från city? :O trodde det var typ 2 mil mellan! :O

• Anonym (född i västerås)

min kusin bor på tidö/lindö verkar jättefint där, de har även en lägenhet i city. Eriksberg då?  Har inte varit där på många år, men det var fint då ;)
    Sen till sämre eller finare områden...flyttar mer och mer normala folk in så byts ju klientelet ut, 

• Anonym (mm)
    Anonym (ovetande) skrev 2011-10-18 15:02:53 följande:
    Ligger skultuna bara 2,5 kilometer från city? :O trodde det var typ 2 mil mellan! :O
    Det är 1,5 mil ungefär.
  • Anonym (ovetande)

skulle gärna på i tidö lindö, svindyrt dock :/  

• Kastrullresan

Jag skulle inte köpa lägenhet på Bjurhovda om jag tänkte mig att bo där efter att jag fått barn också. Kanske som ett startobjekt i väntan på något mer permanent.

Det finns emellanåt lägenheter som är mycket prisvärda i höghusen vid E18 på väg ner mot city. Vet dock inte vad området heter. Där är hyrorna låga och insatserna rimliga även om de kanske ligger lite över er budget just nu. Det är i alla fall ett centralt boende.

Blåsbo/Aroslund är jättefint,sonen har en lägenhet på Aroslund och den är toppen. Vega och Kristiansborg är bra och prisvärda områden även om de ibland kan ha väl många studenter från högskolan boendes i närheten.

Haga, Gideonsberg, Viksäng, Klockartorpet och Rönnby är också i majoritet ganska lugna fina områden som passar både dem med barn och utan. 

Lägg hellre lite mer pengar på att bo mer centralt istället för att lägga dem på bil och bensin för pendling nu när i är unga.

• Anonym (hm)
    Anonym (¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤) skrev 2011-10-18 14:46:17 följande:
    Skultuna kan jag rekommendera då ni har körkort å bil båda två :) Mimer heter bolaget som hyr ut!

Billiga lägenheter, nära till ICA, frisörer, pizzerior, restaurang, kiosk, dagis, skolor etc

Finns ett bad som är öppet på sommaren (bassänger)

Lugnt för barnfamiljer och även andra oxå :)

Skultuna ligger ca 2,5 km från Västerås city

Bra områden annars i V-ås är Viksäng, Hamre, Talltorp, Berghamra, Haga, Skiljebo och Gryta är bra områden i mina ögon iaf!

De sämre är Bäckby, Råby, Vallby, Skiljebo, Gideonsberg
    gideonsberg är väl ett bra område ändå?!

skallberget likaså? sen finns ju blåsbo som ligger nära stan men ändå inte.. precis i utkanten av city vid högskolan ju..

sen finns det en finare del av vallby.. osv osv osv 
  • Erika1207

Om ni ska ha barn och vill bo i ett barnvänligt område så skulle jag rekomendera irsta, var själv på väg till Västerås och tittade på både hus och lgh där, fick dock jobb någon annanstans, det ligger ungefär 10-15 minuter från city med bil, 5 minuter till hälla, det ligger utanför men ändå så nära. Supermysigt :) prisklassen är dock högre än 500 000 :) hoppas ni hittar något som passar er

• Kotthare

Skulle avråda från:
    Bjurhovda
    Brandthovda
    Vallby
    Bäckby
    Skälby
    Pettersberg

Och rekommendera:
    Haga
    Malmaberg
    City
    Skiljebo
    Jakobsberg
    Tunby
    Stohagen
    Hammarby
    Stallhagen
    Vega
    Hökåsen

Anonym (ovetande) skrev 2011-10-18 15:02:53 följande:
    Nä skrev fel :O 1,5 mil ca!

Tar ca 20 min in till city, 25 min till ett stort köpcentrum (Erikslund) med bil
  • plop

Hej

jag har bott i Hammarby och ja .. det var INTE bra där sen flyttade vi till Bäckby till stångjärnsgatan och stor trivdes där. Och det finns visa ställen på Gryta man ska undvika tydligen Vildrosgatan har jag hört. Men har bott i Lund i ca 1år nu och ska flytta tillbaks till V-ås snart och jag har googlat alla områden och man hittar dåliga saker om alla. Folk gideonsberg ska det vara skottlossning och skolorna i gryta dålig osv har jag läst när jag googlat och folk har pratat om samma sak som här. Bäst är nog att åka till ett område man funderar på och ringa på hos folk som BOR där och fråga.

Anonym (hm) skrev 2011-10-18 15:51:29 följande:
    gideonsberg är väl ett bra område ändå?!

skallberget likaså? sen finns ju blåsbo som ligger nära stan men ändå inte.. precis i utkanten av city vid högskolan ju..

sen finns det en finare del av vallby.. osv osv osv 
    Gideonsberg är inte bra enligt mig + många andra i min krets samt Vallby..

På Vallby finns det en finare del men vill man att barnen ska kunna gå lite mer fritt så är det inte bra (enligt folk som bor där)

Min privata åsikt är att Skultuna är bra just för barnfamiljer iaf
  • Anonym (mm)
    plop skrev 2011-10-19 13:33:16 följande:
    Hej

jag har bott i Hammarby och ja .. det var INTE bra där sen flyttade vi till Bäckby till stångjärnsgatan och stor trivdes där. Och det finns visa ställen på Gryta man ska undvika tydligen Vildrosgatan har jag hört. Men har bott i Lund i ca 1år nu och ska flytta tillbaks till V-ås snart och jag har googlat alla områden och man hittar dåliga saker om alla. Folk gideonsberg ska det vara skottlossning och skolorna i gryta dålig osv har jag läst när jag googlat och folk har pratat om samma sak som här. Bäst är nog att åka till ett område man funderar på och ringa på hos folk som BOR där och fråga.
    Hammarby tycker jag är okej när det är på rätt sida Köpingsvägen.
    Typ vid Ica Sjöhagen är lugnt och bra. Där vid höghusen skulle jag aldrig vilja bo.
Svar på tråden "Bra"/"Dåligt" område i Västerås?