• PrincessOfIce

Tips om bra handkräm

Varje år sen min son föddes 2002 har jag fått så torra händer att jag får blödande självsprickor och sjukt ont alternativt att det kliat så jag hållit på att bli tokig.
    Har försökt att hitta en bra fet handkräm som hjälper mig att hålla mina händer smidiga och inte torkar ut men så fort det blir lite kallare så kommer de på posten ändå..

Nu undrar jag om ni har några bra krämer att rekommendera. Kanske någon som du själv använder vintertid?  
    Börjar bli desperat då mina händer har börjat bli flammiga och torra nu.. :(

Bilden visar hur det kan se ut. Är ovanligt fint just där men det var den enda jag kunde hitta och är från i våras..   

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Svar på tråden Tips om bra handkräm
  • Morriiss

diska med gummihandskar!

jag har eksem o har haft hela mitt liv.... glöter jag för mkt i vatten utan gummihandskar så får jag vätskande blåsor som kliar helt galet mkt på händerna....

jag smörjer mina händer flera ggr om dagen med fenuril fet kräm (den kan dock svida som elden i början av behandling) har även testat många av dom redan nämnda salvorna utan resultat (smörjer även med grupp 2 o 3 kortison när det är som värst)   

• Resande

För mig funkar det bra att ta canoderm varje gång jag tvättat händerna. Är jag ute använder jag Neutrogena Norwegian, Loccitane eller locobase om jag inte har annat. Det viktiga är att smörja så fort händerna varit våta och undvika alla kemikalier så mkt man kan.

• Länisen
    Länisen skrev 2011-10-18 19:36:39 följande:
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...

Den här är jättebra! Jag har extremt torr hud (for hudkräm på recept) och har provat massor med olika med olika resultat. Den här är inte särskilt dyr och förpackningen är stor, så den räcker länge och för mig funkar den riktigt bra.
    *får, inte for
    Casper 2010-06-09
  • MammaMilla

Scholl  nattcreme för spruckna hälar använde jag.... men jag kan aldrig diska utan handskar, diskmedel är uttorkande och ingen salva i värden hjälper mina händer om jag slarvar med handskarna. 

• citrus

Jag har med problem med torra händer, var på apoteket förra veckan och fick en provtub på decubal intensive creme. Jag skämdes när jag gick dit och visade mina händer. Jag får sprickor på fingertopparna och i vecken på handflatan, så hade jag tvättat håret med silvershcampo (som har lila färg) och mina händer såg smutsiga ut när jag skulle visa för apotekaren. Har andvänt krämen några dagar och den är väldigt fet men går in snabbt i huden 70% fett. Händerna blir lite glansiga efter användning av krämen annars tycker jag den är skön att ha på och det har hjälpt lite mot sprickorna, får nog använda mer för att verkligen se hur mkt den hjälper. Den är parfymfri dessutom.

• Thursday

Alltså, du måste använda gummihandskar vid disk och städ, annars är det ingen idé att slabba med dyra krämer. Den bästa jag vet är Body Shops hampakräm, fet och bra.

• PrincessOfIce
    Skruttelito skrev 2011-10-18 16:06:07 följande:
    Den här från Bodyshop funkar bra tycker jag. Men den doftar väldigt starkt så jag kan tyvärr inte använda den på jobbet.

var in på bodyshop idag. tyvärr doftade den lite för mycket för att jag ska kunna ha den. :( tack ändå.
  • PrincessOfIce
    citrus skrev 2011-10-18 20:03:16 följande:
    Jag har med problem med torra händer, var på apoteket förra veckan och fick en provtub på decubal intensive creme. Jag skämdes när jag gick dit och visade mina händer. Jag får sprickor på fingertopparna och i vecken på handflatan, så hade jag tvättat håret med silvershcampo (som har lila färg) och mina händer såg smutsiga ut när jag skulle visa för apotekaren. Har andvänt krämen några dagar och den är väldigt fet men går in snabbt i huden 70% fett. Händerna blir lite glansiga efter användning av krämen annars tycker jag den är skön att ha på och det har hjälpt lite mot sprickorna, får nog använda mer för att verkligen se hur mkt den hjälper. Den är parfymfri dessutom.

decubal är bra. har använt den funkade en säsong ungefär..
  • PrincessOfIce

Jag har haft diskmaskin i alla år förutom nu då den har gått sönder.
    Får megatorra händer ändå och så har det varit de senaste 9 åren hur jag än gjort.

Har torr hud i ansiktet också men där har jag en bra kräm som återfuktar. känns som om de flesta företag som skapar dessa krämer inriktar sig på ansiktet medan händerna är mindre bra för de med torr hud där.

har till och med provat en kräm som luktade fisk. den var smidig med fiskdoften var för intensiv. :(   

• MammaMilla

Använd eucerin duscholja när du tvättar både kroppen och händerna, och gå till läkaren och få kortison som gör att såren läker snabbare...

• Skruttelito
    PrincessOfIce skrev 2011-10-19 19:59:09 följande:

var in på bodyshop idag. tyvärr doftade den lite för mycket för att jag ska kunna ha den. :( tack ändå.

Vad synd! Hoppas du hittar en annan som funkar
  • Lindreas

Jag använder alltid fotcreme, helst från Åhléns Oliv-serie, den är kanon!

• Min älskade dotter

Har inte läst alla inlägg så kanske upprepar det som ngn annan skrivit...

Kortisonsalva mot eksem! Finns småtuber som inte är receptbelagda.

Sen på nätterna så ha bomullsvantar på dig när du smörjt in händerna.

Lycka till! 

• Joico

Har du kollat på nån av krämerna TS? Compeed nattkräm för spruckna hälar eller Avène Cold Cream t.ex...

• Tina83

Jag har samma problem som TS. Händerna blöder vintertid pga torka. 

JAg brukar köpa ACOS skyddande handsalva. Går snabbt in i händerna. Använder den även dagtid. Sen finns ju fotsalvor mm, och de funkar också.

Det viktiga är att ha en smidig och bra handkräm som man använder dagtid för att sen smörja med en fet för natten.

En bra grej är att skrubba händerna med olivolja+ socker. Fy fan va fina de blir då  

Svar på tråden Tips om bra handkräm