• Kurreburre

    Kämpa för bättre IVF-vård i Norrland!

    Igår kväll var Lina Ullerstam, ordförande i Barnlängtan, med i ett nyhetsreportage i Tv4 Umeå om Norrlandstingens översyn över reglerna för vården av ofrivilligt barnlösa. En medlem i föreningen, Evelina Wendelsten, har tidigare varit med i ett reportage efter att ha kontaktat Tv4 i Umeå. Tyvärr vekar det som att överläkaren på Kvinnokliniken på Umeå Universitetssjukhus som utrett frågan, Håkan Lindström, inte är på vår sida utan kommer att rekommendera politikerna att inte göra några förändringar. I Norrland får ofrivilligt barnlösa kvinnor under 37 år endast en fertilitetsbehandling, vilket är bland de snålaste reglerna i Sverige.


    Det e helt sjukt hur man kan jobba med den här vården och de här frågorna och ha den inställningen som Håkan Lindström har. Jag begriper inte hur han fick jobbet och varför han vill jobba med det här, eller tog han jobbet för att medvetet va med och sätta upp de här idiotiska reglerna?! Man börjar ju undra.

    Det är dags att börja agera i den här frågan! Barnlängtan har länge och aktivt kritiserat Norrlandstingen för att de prioriterar ofrivillig barnlöshet så lågt. Men vi behöver er hjälp att sätta fokus på frågan och problematiken. Skriv debattartiklar, starta namninsamlingar, demonstrera, diskutera med läkare, journalister och politiker - gör vad ni kan för att vården av ofrivilligt barnlösa i Norrland ska bli bättre!

    Hör av er till Barnlängtan om ni vill ha hjälp och stöd! www.barnlangtan.com, info@barnlangtan.com


    Här är några länkar i ämnet:
    Ett nyhetsinslag: www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_umea&videoid=2084132
    Ett inlägg på Johannas logg: inteutanminasikt.wordpress.com/2011/10/20/hakan-lindstrom/


    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Svar på tråden Kämpa för bättre IVF-vård i Norrland!
  • Yrja M

    Barnlöshetsutredning Enligt Västerbottensmodellen (Håkan Lindström)

    Utred endast det som har betydelse för behandlingsval – Förenkla
    Ge naturen en chans – Behandla inte för tidigt

    Norra regionen och framförallt Västerbotten utmärker sej:
    -Provrörsbefruktning minst generösa krav
    -Avstår från ny kostsam teknik som PGD
    -Ytterligare skärpning i samband med prioriteringsprocessen ej utreda eller behandla ej prioriterad grupp

    Här kan du läsa mer om Västerbottensmodellen (Uthållighet i förbättringsarbete KK:s ”kvalitetsresa”):
    www.vll.se/Sve/Centralt/Standardsidor/OmLandstinget/Memeologen/Nedladdningsboxar/Filer/15%20jan%20A1%20Uth%c3%a5llighet%20i%20f%c3%b6r%c3%a4ndringsarbete_KK%20VLL.pdf

  • Pooma

    "Ge naturen en chans"?

    Är det så här han tänker sig att det går till när man kontaktar landstinget för ivf:

    -Älskling, ska vi inte ta och skaffa barn?
    - Jo, vilken bra idé, jag ringer IVF kliniken, så ligger vi hålla på och ha sex, det är ju bara bökigt och kladdigt.
    - Perfa! Fråga om man kan få beställa hårfärg på bebisen också.

  • Yrja M

    Ja, precis! Det är säkert så paren tänker när de söker hjälp och då är det ju jättesmart (och billigt) att inte ge någon hjälp.

  • Yrja M

    Kurreburre: Jag uppskattar verkligen att du lyfter den här frågan. Jag har tidigare funderat på hur det kan vara så olika regler över landet men nu börjar jag förstå hur det hänger ihop..

    Vet du om Barnlängtan jobbar något med frågan om rätten till IVF PGD i Norrland?

    Länktips: www.vll.se/Sve/Centralt/Standardsidor/Politik/ProtokollOchHandlingar/SidorMedDokumentlista/Landstingsstyrelsen/Punkt%205%20-%20Norrlandstingens%20regionf%c3%b6rbund.%20Preimplantatorisk%20Genetisk%20Diagnostik%20PGD.pdf

  • Kurreburre

    Vi i Barnlängtan har jobbat för förändringar i Norrland lääänge, men ännu ej fått gehör. Det beror bla på den här mannen Håkan Lindström samt en politiker, som jag inte minns namnet på nu, som typ alla andra politiker lyssnar på och han tycker inte man ska prioritera den här vården överhuvudtaget.

    Mollina: Ja tyvärr e det så här det funkar. Men i de flesta andra fall så är det politiker som tar konstiga beslut utan medicinsk grund och expertis. Det e såklart jättedåligt men kanske mer förståeligt eftersom de inte har kunskaperna. Men jag trodde verkligen inte att en läkare som arbetar inom området hade sånna här åsikter som Håkan Lindström har, men jag förstår att Norrlandslandstingen har valt honom att göra den här utredningen eftersom han har samma åsikter som dem. Det finns tom politiker och läkare i Norrland som inte vet att ofrivillig barnlöshet är en sjukdom, det säger en hel del...Jag tycker det är väldigt ankmärkningsvärt att en läkare har sånna här åsikter inom sitt specialområde, han borde ju vara för en utökad vård, varför har han annars valt det här området att arbeta?!

    SVXrt och Mollina: När det gäller PDG så är det genrellt väldigt ovanligt i Sverige och jag kan personligen väldigt lite om det. Inte mycket mer än att det används i mycket speciella fall där det finns genetiska sjukdomar i släkten. Jag kan personligen tycka att man skulle kunna använda det lite mer och lite oftare, men det är både kontroversiellt och en dyrare metod. Så att Håkan Lindström och politikerna i Norrland är emot det det är rätt uppenbart.
    Barnlängtan arbetar inte specifikt för PGD i Norrland utan att ofrivilligt barnlösa ska få behandling för sin sjukdom utifrån de individuelle medicinska behov som varje patient har.

    Barnlängtan är en liten förening med få aktiva personer som arbetar och som ni förstår så är det ett stort och svårt arbete vi har när vi tom måste kämpa mot läkarna som borde vara på vår sida. Och för att vecka opinion och förändra så här stora saker behövs det fler som kämpar för samma sak det e därför som vi uppmanar alla att göra något litet som att skriva debattartiklar, starta namninsamlingar, demonstrera, diskutera med läkare, journalister och politiker - många bäckar små!

    Sprid gärna det här till fler här på Familjeliv så att vi kan väcka debatt, det är nu vi har vår chans att kunna påverka Håkan Lindström och politikerna i Norrland innan de tar ett nytt lika dåligt beslut om vården av ofrivilligt barnlösa i Norrland som sen kommer att gälla flera år framöver.


    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Yrja M
    Kurreburre skrev 2011-11-02 09:26:31 följande:
    SVXrt och Mollina: När det gäller PDG så är det genrellt väldigt ovanligt i Sverige och jag kan personligen väldigt lite om det. Inte mycket mer än att det används i mycket speciella fall där det finns genetiska sjukdomar i släkten. Jag kan personligen tycka att man skulle kunna använda det lite mer och lite oftare, men det är både kontroversiellt och en dyrare metod. Så att Håkan Lindström och politikerna i Norrland är emot det det är rätt uppenbart.
    Barnlängtan arbetar inte specifikt för PGD i Norrland utan att ofrivilligt barnlösa ska få behandling för sin sjukdom utifrån de individuelle medicinska behov som varje patient har.
    Fast här i Norrland blir vi nekade PGD även om vi har anlag för genetiska sjukdomar, och den genetiska rådgivningen rekommenderat just PGD. Obestämd

    Och eftersom det inte går att köpa PGD privat i Sverige så tar det stopp där. Obestämd
  • Yrja M
    PVeraB skrev 2011-10-31 21:59:17 följande:
    Jag vill oxå veta om pdg i Norrland!
    Är det något särskilt du vill veta?

    Jag skulle vilja ha kontakt med fler som tycker att det är fel att vi inte får tillgång till samma vård (PGD) som södra Sverige.
Svar på tråden Kämpa för bättre IVF-vård i Norrland!