• Kurreburre

Kämpa för bättre IVF-vård i Norrland!

Igår kväll var Lina Ullerstam, ordförande i Barnlängtan, med i ett nyhetsreportage i Tv4 Umeå om Norrlandstingens översyn över reglerna för vården av ofrivilligt barnlösa. En medlem i föreningen, Evelina Wendelsten, har tidigare varit med i ett reportage efter att ha kontaktat Tv4 i Umeå. Tyvärr vekar det som att överläkaren på Kvinnokliniken på Umeå Universitetssjukhus som utrett frågan, Håkan Lindström, inte är på vår sida utan kommer att rekommendera politikerna att inte göra några förändringar. I Norrland får ofrivilligt barnlösa kvinnor under 37 år endast en fertilitetsbehandling, vilket är bland de snålaste reglerna i Sverige.

Det e helt sjukt hur man kan jobba med den här vården och de här frågorna och ha den inställningen som Håkan Lindström har. Jag begriper inte hur han fick jobbet och varför han vill jobba med det här, eller tog han jobbet för att medvetet va med och sätta upp de här idiotiska reglerna?! Man börjar ju undra.

Det är dags att börja agera i den här frågan! Barnlängtan har länge och aktivt kritiserat Norrlandstingen för att de prioriterar ofrivillig barnlöshet så lågt. Men vi behöver er hjälp att sätta fokus på frågan och problematiken. Skriv debattartiklar, starta namninsamlingar, demonstrera, diskutera med läkare, journalister och politiker - gör vad ni kan för att vården av ofrivilligt barnlösa i Norrland ska bli bättre!

Hör av er till Barnlängtan om ni vill ha hjälp och stöd! www.barnlangtan.com, info@barnlangtan.com

Här är några länkar i ämnet:
    Ett nyhetsinslag: www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_umea&videoid=2084132
    Ett inlägg på Johannas logg: inteutanminasikt.wordpress.com/2011/10/20/hakan-lindstrom/

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Svar på tråden Kämpa för bättre IVF-vård i Norrland!
  • Kurreburre

Vi i Barnlängtan har jobbat för förändringar i Norrland lääänge, men ännu ej fått gehör. Det beror bla på den här mannen Håkan Lindström samt en politiker, som jag inte minns namnet på nu, som typ alla andra politiker lyssnar på och han tycker inte man ska prioritera den här vården överhuvudtaget.

Mollina: Ja tyvärr e det så här det funkar. Men i de flesta andra fall så är det politiker som tar konstiga beslut utan medicinsk grund och expertis. Det e såklart jättedåligt men kanske mer förståeligt eftersom de inte har kunskaperna. Men jag trodde verkligen inte att en läkare som arbetar inom området hade sånna här åsikter som Håkan Lindström har, men jag förstår att Norrlandslandstingen har valt honom att göra den här utredningen eftersom han har samma åsikter som dem. Det finns tom politiker och läkare i Norrland som inte vet att ofrivillig barnlöshet är en sjukdom, det säger en hel del...Jag tycker det är väldigt ankmärkningsvärt att en läkare har sånna här åsikter inom sitt specialområde, han borde ju vara för en utökad vård, varför har han annars valt det här området att arbeta?!

SVXrt och Mollina: När det gäller PDG så är det genrellt väldigt ovanligt i Sverige och jag kan personligen väldigt lite om det. Inte mycket mer än att det används i mycket speciella fall där det finns genetiska sjukdomar i släkten. Jag kan personligen tycka att man skulle kunna använda det lite mer och lite oftare, men det är både kontroversiellt och en dyrare metod. Så att Håkan Lindström och politikerna i Norrland är emot det det är rätt uppenbart.
    Barnlängtan arbetar inte specifikt för PGD i Norrland utan att ofrivilligt barnlösa ska få behandling för sin sjukdom utifrån de individuelle medicinska behov som varje patient har.

Barnlängtan är en liten förening med få aktiva personer som arbetar och som ni förstår så är det ett stort och svårt arbete vi har när vi tom måste kämpa mot läkarna som borde vara på vår sida. Och för att vecka opinion och förändra så här stora saker behövs det fler som kämpar för samma sak det e därför som vi uppmanar alla att göra något litet som att skriva debattartiklar, starta namninsamlingar, demonstrera, diskutera med läkare, journalister och politiker - många bäckar små!

Sprid gärna det här till fler här på Familjeliv så att vi kan väcka debatt, det är nu vi har vår chans att kunna påverka Håkan Lindström och politikerna i Norrland innan de tar ett nytt lika dåligt beslut om vården av ofrivilligt barnlösa i Norrland som sen kommer att gälla flera år framöver.

• Kurreburre

Mollina: Det kände jag inte till, men man kan bara konstatera än en gång att Norrlandslandstingen verkligen är urusla när det gäller vård för ofrivilligt barnlösa.
    Mitt tips är att du tex tar kontakt med någon tidning i regionen och tipsar dem om det här, det här är ett aktuellt ämne som de nog gärna nappar på. Du kan säkert vara anonym om du inte vill gå ut med ditt namn, fast det ger bäst kraft såklart om man gör det.
    Alternativt skriv en egen debattartikel.

• Kurreburre

Glöm inte att lajka Facebook sidan som Evelina som är med i reportaget har startat.  Gå gärna in och gilla, dela och sprid! Solig

Om vi inte försöker att påverka det här nu kommer Norrlandslandstingens politik när det gäller vård av ofrivillig barnlöshet troligtvis förbli lika dålig som den har varit i ytterligare ett par år utan möjlighet att påverka den. För det e tyvärr politik det handlar om när det gäller vård av ofrivillig barnlöshet Rynkar på näsan

• Kurreburre
    Yrja M skrev 2011-11-24 23:00:14 följande:
    Rutan01: I senaste Nyhetsbrevet från Barnlängtan stod det att det håller på att bildas en ny lokalförening i Norrbotten! Och jag antar att de kommer att jobba med just de här frågorna Glad

Du kan få kontakt med dem genom att maila [email protected]  eller via www.barnlangtan.com
    Rutan01: Mollina har helt rätt Skrattande Kontakta gärna Barnlängtan och även Evelina Wendelsten via hennes Facebooksida. Ju fler som arbetar för frågan desto större chans till förändring.
  • Kurreburre

Jag vet inte själv, men vi ska ha styrelsemöte i helgen så då kan jag fråga vår ordförande Lina som själv bor i Västernorrland och som har lite bättre koll. Men det känns ju som ett möte som Vi skulle behöva ha någon med på som representerar Barnlängtan och patienterna. Jag vet att både Lina och Evelina Wändelsten har försökt få kontakt med politikerna men inte fått någon respons. Jag tycker det e mycket dåligt! Men de har förmodligen redan bestämt sig hur de vill göra, det e väl därför som de har valt Håkan Lindström som utredare för då vet de ju att resultatet blir som de vill. Det skulle verkligen behövas att så många som möjligt trycker på så att de fattar vad det här innebär. Skriva brev, namninsamling m.m o skicka till dem. Men det e väldigt lite respons vilket e synd. Om inte folk reagerar så kommer det här inte att förbättras.

• Kurreburre

Nu finns det ett jättebra poster som du kan ladda ner, skriva ut och sätta upp där du bor för att sprida informationen om uppropet.
    Klistra helst upp postern där andra ofrivilligt barnlösa ofta befinner sig, t.ex. hos gynekologer, kvinnomottagningar, urologiska kliniker eller IVF-kliniker. Sprid budskapet!

http://morgonpigg.nu/wp-content/uploads/2011/12/Poster_Norrland.pdf

• Kurreburre
    Yrja M skrev 2011-12-19 18:56:08 följande:
    Jag undrar fortfarande vad det är för möte norrlandstingen ska ha i februari och vilka som ska vara med.. finns det någon länk med mer info om mötet?
    Ledsen att jag inte hunnit svara! Låg sjuke hal förra veckan Gråter

De ska ha möte med förbundsdirektionen, alla 4 Norrlandsingen, den 28-29 februari. Du kan läsa mer i mittspalten här http://www.norrlandstingen.se/nyhetsbrev_110921.pdf På förstasidan på deras hemsida kan man läsa i högerspalten när deras nästa möten äger rum.

Barnlängtan, ska om vi har möjlighet, försöka bjuda in oss för att argumentera för vår sak. Men alla som kan skriv till dem fram tills dess, ge dem alla bevis på varför det lönar sig för dem att ge sina invånare och skattebetalare samma vård som övriga i landet.
    Det e ju även lite anmärkningsvärt att de ska anta ett hälsopolitikst program som säger ”En god hälsa på lika villkor för hela befolkningen” http://www.norrlandstingen.se/nyhetsbrev_111207_folkhalsopol_progr.pdf. Om de nu inte skulle ändra sina tidigare beslut.
  • Kurreburre

Nu är namninsamlingen igång!

Kampen fortsätter - Upprop för att ge Norrlands ofrivilligt barnlösa god vård! Hjälp oss kräva förändring! När du skriver under uppropet skickas e-post till ansvariga politiker.
    Skriv under uppropet på vår hemsida.
    Hjälp oss också att sprida det här på Familjeliv, via Facebook, bloggar, Twitter m.m!

Här kan du läsa mer om reglerna och förslagen som gäller för fertilitetsvården i Norrlandstingen.

• Kurreburre
    Yrja M skrev 2012-02-23 01:49:13 följande:
    Jag blev nyfiken på vilken politiker du syftar på. Kanske du kommer på namnet nu eller om det är någon annan som vet vem det är?
    Näe du, tyvärr minns jag inte namnet på honom :(

Tyvärr har jag heller ingen info om när SKL ska ta upp frågan om de ska se över om de ska ta upp frågan om en harmonisering av fertilitetsvården. Men så fort vi får veta något lovar vi att meddela det! Håll gärna koll på SKLs hemsida eller ännu hellre, ni får väldigt gärna mejla dem o fråga :)
Svar på tråden Kämpa för bättre IVF-vård i Norrland!