• Luullis

Hur tillagar jag FRANSYSKAN på bästa sätt?

Jag har ett kg fransyska(i nät om det har någon betydelse). Jag antar att man ska ha in den i ugnen som en stek. Hur gör man det för att inte misslyckas? Gillar inte segt kött, och inte blodigt. Välstekt ska det vara.

• Svar på tråden Hur tillagar jag FRANSYSKAN på bästa sätt?
  • trettioplus

Antingen kan du steka den i ugnen som den klump den är (Lägre temperatur under lång tid ger saftigaste resultatet. Bryn ytan först för att stänga porerna, om du har låg temp på ugnen), eller så kan du göra någon gryta av den i bitar. Bryn bitarna först och koka länge.

De är de två enklaste sätten.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Kjell2

Länge i ugn, välj själv lämplig innertemperatur. Kombinationen oblodig och oseg är svår.
    Skär i bitar och gör långkokgryta
    Koka hel i gryta

• angio101

om du steker i ugn, stick i en köttermometer, innertemperatur 62grader ger rosa men ej blodigt kött, nätet kan du klippa av när du tar ut steken ur ugnen, glöm inte att låta köttet vila i folie minst tio minuter innan du skär upp det.

• trettioplus
    Kjell2 skrev 2011-10-26 09:01:28 följande:
    Länge i ugn, välj själv lämplig innertemperatur. Kombinationen oblodig och oseg är svår.
    Skär i bitar och gör långkokgryta
    Koka hel i gryta
    Kombinationen blodig och mör är betydligt svårare
  • rhapsody

Hej!
    Hur undviker man att köttet blir torrt och smaklöst? Har gjort gryta två ggr nyligen och det blev så torrt. Några tips? 

• Kjell2
    rhapsody skrev 2011-10-26 13:41:17 följande:
    Hej!
    Hur undviker man att köttet blir torrt och smaklöst? Har gjort gryta två ggr nyligen och det blev så torrt. Några tips? 

Vad har du för kött och hur länge kokar du det?

För gryta köper du kokkött, t ex högrev eller fransyska. Skär i lagom bitar, bryn bitarna och koka sen i vin eller  buljong i minst en timme.

Kör du med dyrt bakdelskött som filé eller biff blir det lätt torrt och smaklöst om det kokar länge. Då är det bättre att steka bitarna klart först och kasta ner innan servering,
  • rhapsody

Det har varit högrev båda gångerna. Kanske har jag kokat för kraftigt? Eller för länge? Ska köttet helst ha mycket fett i sig eller lite?

• trettioplus
    rhapsody skrev 2011-10-26 13:50:19 följande:

Det har varit högrev båda gångerna. Kanske har jag kokat för kraftigt? Eller för länge? Ska köttet helst ha mycket fett i sig eller lite?

Mycket insprängt fett är bra, eftersom massor av smak sitter i och binds i fettet.

Kan du berätta utförligt hur du gjort, så kanske vi kan felsöka?
  • rhapsody

SKar köttet i ca 2  cm stora bitar som jag brynde i smör. Sedan minns jag inte riktigt, men hällde på vin och vatten etc så att det täckte ganska exakt. Kokade ca 1-1,5 h. Vet att det kokade ganska kraftigt emellanåt, har små barn att ta hand om samtidigt och hann inte bevaka efter att jag höjt temperaturen vid något tillfälle. Kokade så ca 5-10 min. Älskar att äta gryta, men drar mig nu igen när det blev så misslyckat.

Svar på tråden Hur tillagar jag FRANSYSKAN på bästa sätt?