• Luullis

Hur tillagar jag FRANSYSKAN på bästa sätt?

Jag har ett kg fransyska(i nät om det har någon betydelse). Jag antar att man ska ha in den i ugnen som en stek. Hur gör man det för att inte misslyckas? Gillar inte segt kött, och inte blodigt. Välstekt ska det vara.

• Svar på tråden Hur tillagar jag FRANSYSKAN på bästa sätt?
  • trettioplus
    rhapsody skrev 2011-10-26 14:04:35 följande:
    SKar köttet i ca 2  cm stora bitar som jag brynde i smör. Sedan minns jag inte riktigt, men hällde på vin och vatten etc så att det täckte ganska exakt. Kokade ca 1-1,5 h. Vet att det kokade ganska kraftigt emellanåt, har små barn att ta hand om samtidigt och hann inte bevaka efter att jag höjt temperaturen vid något tillfälle. Kokade så ca 5-10 min. Älskar att äta gryta, men drar mig nu igen när det blev så misslyckat.
    Två centimeter är ganska små bitar när det kommer till grytkött. Det kan vara en av anledningarna. Det är ofta bättre att ta till lite för stora bitar som man delar på efteråt, än att skära för smått i början.
    I övrigt kan jag inte se något tokigt med det du gjort. Nog för att det är bra om det står och sjuder på småsvag värme länge, men en gryta brukar inte dö av att stormkoka en stund heller. Vad hade du mer i grytan? Lök, rotsaker, buljong, kryddor? Det är bra att ha det mesta som ska smaksätta i redan från början, eftersom allting då hinner berika det hela med smak.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • rhapsody

*Ok, ska testa större bitar nästa gång! Och tack för era tips och engagemang! Det var supersnällt:

• mamma smurfen

Ang gryta så kan man göra den ena dagen å sedan låta den vila till nästa dag,

då hinner köttet "möra" till sig över natten. funkar ännu bättre nu när det inte är rötmånad, då kan den stå framme på spisen med lock över natten

Brukar ge mört och mustigt kött=)

• amia01

Ang fransyskan så hade jag satsat på kölknöl/rostbiff om jag trott att den var av bra kvalitet, och annars hade det blivit grytstek. Tycker det är väldigt svårt att misslyckas med just grytstekar, eftersom dom alltid kan sjudas tills dom är möra, aldrig blir blodiga, och om det blir torrt kan man lätt svänga ihop en god sås av skyn.

Mitt standardrecept lite kort: Bryn runt om i gryta, salta och peppra, lägg i klyftad lök + ev morötter, palsternacka eller annat. Slå på lite vatten och låt sjuda i ett par timmar. Vänd steken ibland, och fyll på med vatten vid behov.
    När steken är färdig lyfter jag ur den och skivar upp. Skyn i grytan blir en perfekt grund till en god gräddsås. Sedan är vi inte ritigt överens där hemma om köttet ska tillbaks i såsen innan det serveras, eller om man serverar kött och sås var för sig - men det är ven enda nackdel jag kan komma på just nu med den här maträtten

Ang torr gryta så finns det olika kavlitet på kött - dåligt kött blir inte bättre av att koka.
    Nästa sak jag tänker på är som några andra skrivit - vad hade du i grytan mer än det du skrivit? Köttgryta kräver en del ingredienser för att bli bra. Rotfrukter, svamp, grönsaker mm välj och häll i, och låt det koka med ett tag så att det ger smak. Och glöm inte grädden!       

• trettioplus

Kom på ett par allmänna tips till för alla som gillar grytor,
    och det är att även bryna lök och rotsaker som ska vara med i grytan (gäller även paprika), eftersom det tar fram smakerna även i dem. Följer man recept så brukar det stå, men det är ju inte alltid man gör det.

och att gärna kombinera olika sorters kött (gärna nöt och gris) i samma gryta. Det brukar ge fin smak.

• Luullis

Jag gjorde en gryta av det. Insåg att min köttermometer gett upp så jag vågade inte chansa.
    Brynde smått skurna bitar tillsammans med en hel del lök och hade sen i morötter och massa annat som fanns i skåpet. Efter två timmar var köttet mört och jättegott! 

• trettioplus
    Luullis skrev 2011-10-26 16:35:33 följande:
    Jag gjorde en gryta av det. Insåg att min köttermometer gett upp så jag vågade inte chansa.
    Brynde smått skurna bitar tillsammans med en hel del lök och hade sen i morötter och massa annat som fanns i skåpet. Efter två timmar var köttet mört och jättegott! 
    Kul att höra! Det är verkligen gryttider nu när det är höst.
  • Lilla o

Hej!

Länge sedan jag skrev något eller överhuvudtaget tittade in på sidan. Men nu kände jag att jag hade lite tid och nötkött blir sällan fel, såvida man inte steker tunna skivor för länge så de blir sega. Men stek är ganska enkelt. Bryn köttet runt om och slå på vatten, lägg i lök, grönsaker lagerblad och kryddor efter smak. Koka länge... 1,5-2 timmar, brukar kolla med köttermometer  för säkerhetsskull men då brukar den oftast visa för varm men vara ett lagom sönderkokt kött, jättegott med sås och potatis till, vanlig hederlig svensk husmanskost. (Hemligheten ligger i såsen, ni har väl sätt filmen "Stekta gröna tomater"?!)
    Jag brukar ofta använda min "vår kokbok" för att kolla koktider och få receptförslag till olika styckningsdelar. Kanske lite omodernt och tantvarning men det är en jättebra baskokbok.

När det gäller grytor har jag hittat ett recept från en gammal ICA buffé-tidning. Det utgår från högrev som man skär i bitar, ca 3x3 cm. Bryn dem och koka sedan med vatten, morot, lök, lagerblad, pepparkorn, salt och soja (öl om man vill) . Koka länge, 1,5-2 timmar, och sila sedan av grönsaker och kryddor. Lägg upp i burkar så mycket som man tror går åt av kött och sås, frys in och ta sedan fram en bas-grytburk och smaksätt med matgrädde/creme fraiche, äppelbitar, bacon, eller snabbaste -wokgrönsaker från fryspåse. Jätteenkelt sätt att variera köttgrytorna, riskerar inte att äta samma sort flera gånger på en vecka som när man gör mycket av en sort. 

• Nenne666
    rhapsody skrev 2011-10-26 13:41:17 följande:

Hej!
    Hur undviker man att köttet blir torrt och smaklöst? Har gjort gryta två ggr nyligen och det blev så torrt. Några tips? 

Jag gör det alltid i lergrytan, det blir aldrig torrt. Jag har i alla möjliga rotfrukter lök, lagerblad svartpepparkorn i en te-behållare och buljong. Sen låter jag min fransyska stå i ugnen på låg värme, från förmiddagen till det är dags för middag många timmar senare. På spadet som blir gör jag en gräddsås.
Svar på tråden Hur tillagar jag FRANSYSKAN på bästa sätt?