Hej!
Länge sedan jag skrev något eller överhuvudtaget tittade in på sidan. Men nu kände jag att jag hade lite tid och nötkött blir sällan fel, såvida man inte steker tunna skivor för länge så de blir sega. Men stek är ganska enkelt. Bryn köttet runt om och slå på vatten, lägg i lök, grönsaker lagerblad och kryddor efter smak. Koka länge... 1,5-2 timmar, brukar kolla med köttermometer för säkerhetsskull men då brukar den oftast visa för varm men vara ett lagom sönderkokt kött, jättegott med sås och potatis till, vanlig hederlig svensk husmanskost. (Hemligheten ligger i såsen, ni har väl sätt filmen "Stekta gröna tomater"?!)
Jag brukar ofta använda min "vår kokbok" för att kolla koktider och få receptförslag till olika styckningsdelar. Kanske lite omodernt och tantvarning men det är en jättebra baskokbok.
När det gäller grytor har jag hittat ett recept från en gammal ICA buffé-tidning. Det utgår från högrev som man skär i bitar, ca 3x3 cm. Bryn dem och koka sedan med vatten, morot, lök, lagerblad, pepparkorn, salt och soja (öl om man vill) . Koka länge, 1,5-2 timmar, och sila sedan av grönsaker och kryddor. Lägg upp i burkar så mycket som man tror går åt av kött och sås, frys in och ta sedan fram en bas-grytburk och smaksätt med matgrädde/creme fraiche, äppelbitar, bacon, eller snabbaste -wokgrönsaker från fryspåse. Jätteenkelt sätt att variera köttgrytorna, riskerar inte att äta samma sort flera gånger på en vecka som när man gör mycket av en sort.