• Anonym

6-åring bajsar i byxorna

Hej!
    Jag har en son som fyller 6 i januari. Han är en glad och pigg kille som är väldigt klok och "tidig" med mycket. Han började tex prata tidigt. När han var 14 månader talade han i två och tre- ordssatser och några månader sedan talade han nästan flytande. Han är duktig på att skriva och läsa enklare ord  och har gjort det ganska länge. 
    Det är inte mycket som är "besvärligt" med honom.
    Nu till problemet då. Eller det som i alla fall jag och min sambo tycker är ett problem.
    Nästan varje dag bajsar vår son på sig lite. Alltså ha har en liten klick i byxorna eller ibland lite mer. Han bajsar ungefär varannan eller var tredje dag. Vi märker att han ofta håller sig, då oftast eftersom han är upptagen med någon lek och inte har tid. Vi förstår ju att det säkert är ganska vanligt och att det ju lätt kan bli så att man bajsar på sig lite då. Men det är också så ibland att även om han har bajsat på morgonen så är det bajs i kalsongerna på eftermiddagen.
    Ofta känner man på långt håll att han har bajs i byxorna eftersom det såklart lukta illa. Detta kan ju såklart bli ett problem nu när han börjar bli ganska stor om tex kompisar märker det.
    Vi har försökt att inte "göra så stor grej av det" men tillslut rinner bägaren över och man blir så trött på det. Dessutom funderar vi på om det kan vara så att det är något kroppsligt fel som gör att han bajsar på sig? Detta har hållit på i lite mer än ett år. 
    Vår son var även ganska sen med att sluta bajsa i blöja. Han har varit utan blöja länge både på dagen och natten men gick och hämtade en blöja och bajsade i den fram till att han var ca 4,5 år.
    Vi har varit i kontakt med en barnpsykolog på bvc men hon tyckte inte det lät som nått problem. Jag ville dock få ytterligare en åsikt om det.
    Mvh/ En mamma

• Svar på tråden 6-åring bajsar i byxorna
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Barn mognar i olika takt inom olika områden. Ni beskriver att er son har varit tidig att tala och börja skriva och att det inte är mycket som är besvärligt med honom.
    Det är lätt att förstå att ni funderar över varför han då inte klarar att låta bli att klutta i byxan. Men som sagt barn utvecklas stegvis och inte alltid helt efter förväntningarna. Jag tror som BVC-psykologen att med lite tålamod från er sida och så lite negativ uppmärksamhet som möjligt på detta så kommer det att försvinna av sig självt.
    Ju mer ni gör det till en prestation att hålla sig ren , desto större är risken att han fortsätter med det för honom helt omedvetna beteendet.
    Försök att inte låta det bli en maktkamp mellan er och honom, för bara han kan bestämma när och hur han ska bajsa.
    När det gäller era funderingar på om det kan vara något kroppsligt fel så kan jag bara säga att det är ytterst ovanligt och föga troligt. Risken är att om man utsätter honom för en massa medicinska undersökningar så ökar man risken att bibehålla symtomet, genom att ge det så mycket uppmärksamhet och försöka ta över kontrollen från honom.
    Så mitt tips är att ni fortsätter att " inte göra så stor grej av det " så kommer detta att ge sig. Stötta varandra när ni blir trötta på att tvätta kallingar, men låt det inte gå ut över honom.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 6-åring bajsar i byxorna