• ToKar

Juli bebis 2012

Vi är gifta så vi kommer alla ha lika efternamn. Det var inte direkt jobbigt att bli av med mitt gamla efternamn "Hedlund" om jag ska vara ärlig B-)

Är i v 13+0 idag. Är inte det trimester två? Det står fortf. trimester ett i min FL-kalender, trots att det står att man är i andra tredjedelen av graviditeten vid veckobeskrivningarna, hehe. Gravidappen fick fnatt för där står det trimester 0, haha  

• ToKar

Är i v 15 nu och jag kände på magen i morse när jag låg i sängen. Ojoj vad mycket den har vuxit på bara en vecka. När jag läste på en internetsida stod det att vikten på bebisen har fördubblats och det syns/känns verkligen. Nu börjar bebismagen komma :)

Jag såg bebisen i v 6+0 så jag hoppas att bebisen mår bra fortf. Jag har Rul om en månad :)  

Jag har blivit så sugen på mjölk/fil/ost. När jag läste om v 15 idag så stod det att bebisen lagrar kalcium och att man kan bli sugen på mejeriprodukter. Kul att man är så förutsägbar ;)

Fler som är sugen på surt? Sura apelsiner (om de är söta går de inte att äta), surkål, granatäpple, krusbär, citron, gröna sura äpplen. osvosv :)  

• ToKar

Åh . Det där med tjockis tål jag inte. En bekant kallade mig tjockis hela förra grav. Nu är vi gravida samtidigt och jag funderar starkt på att kalla henne tjockis också. Hon kommer förmodligen ta illa uppeftersom hon är väldigt stor tidigt i grav. Men man blir ju sugen med tanke på hur elak hon varit mot mig. Det var bara nån vecka sen hon sa det senast. Med tanke på att gravida brukar vara lite känsligare än vanligt så borde man ju tänka efter innan man slänger ur sig nåt sånt.

• ToKar
    froggyL skrev 2012-02-03 21:27:51 följande:
    En liten: jag e nöjd med hm:s kläder. Bra pris för såpass kort tid man har kläderna. RUL på onsdag, jag längtar! Ska bli skönt å få ett datum också, just nu lutar det åt 1 juli, men.... Vi får se. Jag känner mig väldigt liten för att snart ha gått halvtid. Eller så minns jag inte hur stor jag var sist. Får kolla in bilderna.... Efter en period med dålig matlust, så kan jag nu, förutom vid frukost, äta hur stora portioner som helst känns det som. Farligt farligt. Tur jag inte har lätt för att gå upp i vikt. Har inte fått nåt särskilt måste-ha-behov än. Har ni? Ev mina apelsiner då... Men inget godis, glass, sött, salt eller annat sånt.

Här är det surkål och Loka citron i mängder! dricker nog mer än 1,5 liter per dag. Å surkål äter jag till varje måltid (typ halva tallriken). Går och småäter från burken ibland också ;) Inget sötsug alls.  
  • ToKar
    Belliis skrev 2012-02-10 07:59:45 följande:
    Stod i duschen imorse som vilken dag som helst... Känner plötsligt en akut känsla av att ja måste spy, kastar mig ur duschen och över toan!! Och min känsla visade sig vara riktig! Första spyan under hela graviditeten, men nu?! I vecka 17? Jaja.. De e väl bara å vänja sig... Grattis till all lyckade RUL tjejer :) var ni inte nervösa innan.. Jag börjar bli riktigt nojig nu.. Har mitt om först 3v..

Jag är mer nervös nu än förra graviditeten. Det kanske beroer på att allt gick så bra då. Jag är orolig över att det är något fel eller att det är fler än en bebis. Jag vill ha Ett friskt barn. Sen vad det är för kön spelar ingen som helst roll för min eller makens del. Men vi gjorde Vul i vecka 6 men då såg man inte speciellt mkt. "om det är tvillingar får du se på Rul", sa min läkare. Jag hade för övrigt inte ens frågat efter antal. Det var då funderingarna började... Hon skulle aldrig sagt sådär ;)
  • ToKar
    Bragdoll skrev 2012-02-15 15:43:07 följande:
    Är i vecka 20 och har sån otrolig "mensvärk" så jag tror jag ska gå under. Tror jag får ligga i sängen resten av kvällen om det tänker fortsätta så här. Vart nästan lite orolig där ett tag, bebisen var alldeles stilla och så denna smärta. Men nu har bebbe sparkat omkring ordentligt några gånger.

Längtar tills det är dags för BM.besök så jag kan be om ett foglossningsbälte för det börjar också bli otroligt jobbigt nu. Kan inte minnas all denna smärta från de förra graviditeterna.. jag har nog blivit gammal  
    foglossning kan förvärras efter varje graviditet, läste jag nyss. Förra graviditeten fick jag ont i slutet, men inte så mkt. Nu är jag i v 18 och har skit ont i ländrygg och ligament. Det känns som att jag är en gammal tant och har ont hur jag än gör. Men jag var 20 förra grav. och är 23 nu. Så det måste bero på att det är graviditet nr 2 och inte ålder. Jag tänker på mamman i familjen annorlunda som bär sitt 11:e barn nu. Jag skulle nog vara sängliggandes vid 11:e barnet ;) 

Nä, nu ger jag upp snart :-/ Ska kanske kontakta bm snart.
  • ToKar

På Ul såg bm inget mellan benen trots att hon letade ett tag. Hon sa att det var ovanligt tomt för att vara en kille. en av Ul-bilderna verkar "visa" könet. När jag jämför med bilder från nätet ser det ut som en tjej. Vi tänker inte berätta för nån eftersom bm inte var säker. Vi får se på förlossningen vem som tittar ut :)

• ToKar
    EllaBella02 skrev 2012-02-21 21:33:50 följande:
    Tjena brudar! Tänkte höra med er hur ofta ni känner era bebbar nu... Är själv i v 21.. Kram på er! 

i princip hela tiden. Jag är i vecka 19 och har moderkakan i bakvägg. Jag har alltid vetat det för jag känner att det är "nära" till bebisen om jag lägger handen på magen :) så det verkar vara "stor" skillnad beroende på var moderkakan sitter
  • ToKar
    MissMurrig skrev 2012-02-28 12:08:52 följande:
    Usch, tycker det är så orättvist! Jag pratade med Försäkringskassan, och jag KAN INTE söka greviditetspenning pga att jag inte har en LÖN utan "bara" CSN.... Men jag har jättetungt fysiskt arbete i utbildningen, jag är ju på en ARBETSPLATS och gör allt de gör där! 

"Det enda skulle vara om du kan bli sjukskriven senare för besvär med gravditeten, det får den avdelningen avgöra"... GREAT, det enda man kommer få höra är "Graviditet är ingen sjukdom".... Så jag får väl stå där med mina 15-20 kgs degar, maskiner, ugnar som jag kommer bränna mig på för att magen går emot dem när jag öppnar dem mm... suck. Har mycket tyngre arbete nu än när jag arbetade i butik, och då fick jag gravidtetspenning....  

Du skulle inte kunna prata med handledaren om att anpassa arbetsuppgifterna och att du anser att det är för "tungt" just nu? Om du ändå praktiserar så borde ju inte nån förändring av dina "uppgifter" påverka arbetsplatsen negativt. Om det inte går, kan du inte byta praktikplats?

Alternativt sjukskrivning? Jag förstår vad de menar med att man inte kan få graviditetspenning när man studerar. Det är ju inte så vanligt heller att praktik är som i ditt fall, alltså tom. mer ansträngande än ditt förra jobb. 

Nu är jag snart halvvägs (19+2) tiden går oroväckande fort ;).    
  • ToKar
    Woogie skrev 2012-03-02 15:35:14 följande:
    Hej alla! Nu har jag gått över 50% vilket känns bra, men jag siktar på v. 25+ innan jag börjar slappna av helt. Igår och idag har jag haft rätt så jobbig halsbränna vilket är trist. Jag tror också att jag har fått en ny förkylning innan den gamla ens har hunnit att försvinna... I alla fall vaknade jag med ont i halsen i morse. Men! Det är vår!!  Solig

Lilla E (om det blir det namn vi vill) sparkar och har sig och det är jättemysigt! Jag har funderat på att ge N en docka som han kan ha som sin bebis när hon kommer, vad tror ni om det? Han är för liten för att ens försöka förklara att det kommer en bebis, eller att det finns en bebis i mammas mage. Pekar jag på min mage vill han antingen pilla i min navel, eller så pekar han på sin egen och skrattar... :o)

En docka tror jag är bra. Sonen fick en docka med tillbehör och barnvagn i julklapp. Han får väl mata sin bebis med nappflaska när jag ammar, är helt säker på att det kommer bli så ;) Han fyller 3 år snart och jag förklarade för honom för någon månad sedan. Nu när magen börjar synas så har han en ritual varje dag, smörja "bebisen" (magen) med hudkräm. Det är hans sätt att vara delaktig
Svar på tråden Juli bebis 2012