• ToKar

Juli bebis 2012

Här står det lite bra info om fixering: http://www.niomanader.se/content.asp?ID=208 

FruSandra: du behöver inte vara orolig redan. Det finns fortfarande bra med plats för barnet att vända sig. Bm brukar börja kolla läget runt vecka 30 har jag för mig? vändningsförsök görs nog nån vecka innan förlossningen om barnet inte vänder sig själv.

• ToKar
    Malena C skrev 2012-04-15 19:01:58 följande:
    Jag kanske använder fel uttryck. Vad min läkare sade - men på flamländska fösrtås -  är att som förstagångsföderska så öppnar sig inte bäckenet lika tidigt så ofta sjunker bebis inte ned förrens förlossningen startar. På mig var det definitivt så.

Okej, fast generellt är det så att barnet fixerar sig tidigare hos förstagångsföderskor:)
  • ToKar

för att höja järnvärdet kan jag rekommendera viltkött (mer järn än i annat kött) Finns små förpackningar i frysdisken som man smidigt kan göra grytor av. Jag brukar göra viltgryta och viltpaj.

Det funkar verkligen. Förra graviditeten började jag med järntabletter i v12 (109 i hb). Denna graviditet får jag inte äta järn alls för det ligger på 130 och över 100 i ferritin! Grymt skönt att slippa niferex för min mage tyckte inte alls om det!

Ett litet tips

• ToKar
    Trolla75 skrev 2012-04-20 12:51:16 följande:
    Sluta ät kolhydrater!!! så blir du av med vätskan jag lovar! Drömmer

Jag har fuskat i ett par veckor nu och igår var jag tvungen att bulla upp en stor kudde under fotändan på madrassen och jag har sovit med stödstrumpor (som jag själv har predikat om inte är bra!)
    Men jag hade sjukt ont i fötterna och benen i går kväll att jag inte kunde tänka på annat!

Så nu måste jag verkligen ta mig i kragen igen och sluta upp med boven som är kolhydrater!

samma här. Ska dra er på kolhydrater+ salt så att svullnaden går ner. Testade att lägga till lite kolhydrater men det har resulterat i att jag dragit på mig flera kilon på typ 2 veckor B-)  Hade gått upp 4 kilo bara men nu är det väl mkt mer. Tror dock att vätskan försvinner bara jag drar ner på kolhydraterna. 
  • ToKar
    EllaBella02 skrev 2012-04-29 12:46:38 följande:
    Vissa appar tar inte hänsyn till att det är en extra dag i feb i år. Tror det är därför. : ) Men jag orkar inte räkna efter exakt vilken som stämmer : ) Mina två appar byter vecka idag så då får det bli så : )

Det är skillnad eftersom att man kan räkna på två olika sätt. Min bm räknar på ett annat sätt än Familjeliv. Dvs. BF är v40+0 medan familjelivs kalender menar att BF är 39+6. Jag har BF på en söndag, den 22a.. då känns det att mest logiskt att jag även byter vecka på söndagarna. jag räknar alltså som min BM å mina mobilappar
  • ToKar

Just ja. knäppningar är bebisens leder som knäpper.. helt normalt å det brukar bli värre ju trängre det blir

• ToKar

Det där med vikten är inte kul. Gick upp mkt förra gången och har verkligen ansträngt mig denna grav. Har inte gått upp så mkt men måste hålla koll. Jag kan lätt på upp 10 kg på 1-2 veckor så jag har inge vidare bra gener ;) däremot går jag ner lika snabbt. Gick ner över 40 kg efter förra graviditeten. Anledningen till att jag vill gå upp mindre är för att jag vill hålla mig på en stabilare nivå och sluta pendla så mkt i vikt.

För mig funkar lchf å GI. Blir mkt keso till mellanmål och fisk, kyckling, vilt, grädde. +liiiiite kolhyrater... 

i samma vecka som nu (v29) vägde jag 15kg mer förra graviditeten.. 

Är lite orolig över en annan sak och det är efter förlossningen när jag ska amma. Jag tokrasade i vikt förra gången så nu ska jag verkligen äta mer och oftare för att inte "försvinna".. Amningen kräver verkligen mkt energi. Låter lite galet. Nu är jag rädd för att gå upp och sen blir det tvärsom. Men som sagt. Jag vill att tvikten ska vara stabilare än förra gången...

• ToKar

Var hos bm idag och allt såg bra ut. BT 103/60, SF.:27, Bebisens hjärta: 143. Behöver inte ta hb eller urinprov..

Ska dit var tredje vecka innan förlossningen så jag hinner med 2-3 besök till?? Har för mig att det var oftare förra graviditeten. Hur ser det ut för er och besök??  Men på ett sätt är det skönt då jag har mkt kvar att göra innan BF.   

• ToKar

Jag tvättar med Neutral tvätt- och sköljmedel utan parfym etc. började med det när jag väntade sonen för 3,5 år sen. Har även märkt att min hud är mindre torr och känslig så vi har fortsatt med det

Svar på tråden Juli bebis 2012