• ToKar

Juli bebis 2012

FruSandra skrev 2012-06-02 21:25:59 följande:
    Jag har också massa förvärkar och sammandragningarna är att inte tala om.. Jag har haft stenhård mage i 3 dagar nu.. Tokar vilken vecka är du i? Tänkte när man kan börja använda hallonbladste... Idag gjorde ja klart de sista i lillemans rum :) kika gärna in på bloggen frusandrasjoberg.blogg.se

Går in i v 34 imorn. Jag tänker dricka en kopp om dagen i nån vecka och sen kommer jag öka. Jag tror att teet hjälpte mig förra graviditeten. jag hade en jättebra förlossning, amningen funkade jättebra och jag återhämtade mig inom efter nån dag bara..
  • ToKar

Oj, blir lite tokigt när jag skriver på mobilen :) det finns iaf olika sorters te att välja på. förra gången hade jag endast torkade hallonblad. nu köpte jag på hälsokosten och då är det smaksatt (50% hallonblad)

• ToKar
    FruSandra skrev 2012-06-02 23:11:34 följande:
    Tokar Då ska ja också börja dricka de :) e de desamma om man plockar hallonblad från trädgården? Eller? E de hälsokosten annars?

Det går jättebra att plocka och torka själv
  • ToKar
    millifjor skrev 2012-06-03 08:46:44 följande:
    vad gör hallonbladste egentligen? nyfiken, går in i v. 34 idag

såhär skriver Yogi om sitt hallonbladste:

"Ett av de viktigaste och mest kända naturläkemedel att ta under graviditeten är hallonbladste.

Hallonbladste är ett enkelt och naturligt sätt att stödja din kropps förändringar under graviditeten. Det används inte för att starta en förlossning. Däremot ska det hjälpa till att stärka och förbereda livmodern under graviditeten och inför förlossningen och bidra till en snabbare läkning och mindre blödning efter förlossningen.

Hallonbladste innehåller Oxytocin, ett hormon, som frisätts naturligt i kroppen vid beröring. Det har en lugnande och avslappnande effekt på kroppen och motverkar stress.

Vårt hallonbladste från Yogi Tea innehåller också uppfriskande spearmint, samt pepparmint och anis, som används mot mindre magbesvär och illamående. Det innehåller även maskros för att upprätthålla en god vattenbalans i kroppen och nässelblad för att öka din energi under graviditeten.

De nyttiga vitaminer och mineraler som finns i röda hallonblad är: - C-vitamin (hög koncentration) - E-vitamin - Kalcium och järn - Mangan och magnesium - Vitamin A - Vitamin B-komplex - Många mineralämnen inklusive fosfor och kalium

Hur hallonbladste hjälper mamma och barn

Ökat vitamin A intag kan stärka immunförsvaret samt underlätta till en frisk hud och skelettutveckling för barnet.

E-vitamin hjälper till att främja en bättre omsättning i mamman vars blodvolymen ökar dramatiskt under graviditeten. En ökad tillgänglighet av kalcium är nödvändigt för att kontrollera nervreaktion på smärta vid förlossning och i att bistå skelettutvecklingen i barnet.

Förekomsten av det s.k., fragrine, låter livmodermusklerna arbeta mera kraftfullt och effektivt under förlossningen.

Det höga vitamin-och mineralinnehåll hjälper till att ersätta dem som går förlorade genom blodförlusten i förlossningen.

De s.k. alkaloider som finns i hallonbladste ger ett stöd till livmodern efter förlossningen för att gå tillbaka till sin vanliga storlek.

Underlättar graviditetsillamående

Minskar smärta under förlossningen och efter födseln.

Hjälper till i produktionen för en riklig bröstmjölk.

Hur mycket ska jag dricka?

För att den gravida inte ska riskera ett för tidigt förlossningsarbete bör man inte använda hallonbladste förrän vecka 35. Rekommendationen är att man börjar med 1-2 koppar per dag och sedan ökar mängden successivt.

Effekten av hallonbladste är individuellt så rådgör gärna med din barnmorska/läkare om vad som känns bekvämt för dig."

Jag får alltid mer förvärkar när jag precis druckit teet. Men det är själva poängen. Att livmodern ska träna mer...      

• ToKar

Antingen har jag fått magsjuka eller så spyr jag pga trycket av magen. det kom helt plötsligt... Anledningen till att jag är misstänksam är pga av att detta hände två ggr när jag var höggravid med sonen! Å ingen annan har varit sjuk förutom jag... hmm??? Vet inte alls hur jag ska göra. sonen måste till tandläkaren å jag till skolan. Känns som att det inte blir av idag :-/

• ToKar
    FruSandra skrev 2012-06-04 08:35:06 följande:
    Tokar
    Hoppas på att de är trycket.. Ja spyr också emellanåt.. Skitjobbigt! Men direkt efter mår ja bra.. Inte alls som när man är magsjuk, då brukar ja må piss även efteråt..
    Skickar en krya på sig kram ifall att :)
    Tack tack. Mår inge bra alls och har även lite ont i magen/ryggen. Ska vila i några timmar så får vi se om det släpper...

Verkar som att det är fler som har krämpor och diverse åkommor såhär mot slutet. Måtte tiden gå fort... Speciellt för er som inte mår bra!
    En liten skrev 2012-06-04 09:45:12 följande:
    Jag blev också dålig då jag väntade lillan, utan att någon annan blev det. Men det gick över på 48 timmar. Kan någon annan ta sonen till tandläkaren?
    Här nere finns det medecin som heter SMECTA den är fruktansvärt hemsk att ta men den tar bort alla kramper. Egentligen hjälper det att tänka på medecinen och man blir frisk....
    Jag vet inte om det finns något liknande i Sverige.

Vi får lösa det på något sätt helt enkelt, mannen stannade hemma idag och jobbar lite hemifrån. Väldigt skönt. Sonen får inte gå till förskolan ifall att det skulle vara magsjuka... Det låter som en bra medicin, om man inte ens behöver ta den för att bli frisk :D  

Jag har redovisning och opponering i skolan om några dagar men skickade mail till läraren om att jag vill göra en skriftlig uppgift istället. Känns skönt att ha tagit det steget. Nu kan jag slappna av på riktigt och vila! Nu blir det inge mer skola för min del den här terminen (förutom uppgiften)... 

Jag vill också ha amningskudde. Jag använde bara vanliga kuddar när jag ammade sonen. Det funkade ju, men amningskudde är säkert smidigare...    

• ToKar
    enilorac81 skrev 2012-06-04 18:23:19 följande:
    Bragdoll, jag har också BF 9:e juli vilket ju är en måndag. Min barnmorska menar att jag då går in i vecka 35+0 imorgon eftersom det då har gått hela dagar av vecka 34. Men själv tänker jag att eftersom BF är 9:e juli som är en måndag så borde jag byta måndagar. Min grav.app visar faktiskt 35+0 idag... Så intressant det där med räkningen

Det är den gamla typen av räkningen. Jag tycker också att det känns mer logiskt att man går in i ny vecka den veckodag man har BF. Men den vanligaste är det räknesätt då man har BF 39+6. Det är inte så att man varit gravid i en dag till. Bara det att BF är 39+6 eller 40+0... Familjeliv har det vanligare räknesättet och det någonstans i grav. kalendern hoppas det klargjorde lite..
  • ToKar

Enligt FL är jag i vecka 33+0 men enligt apparna och bm är det 33+1. Men båda visar 48 dagar kvar och BF den 22a

• ToKar

Om ni fortf. funderar så gå in på FLs grav. kalender. Där står en förklaring... FL som har det vanligaste räknesättrt börjar graviditeten på 0+0, men det andra räknesättet börjar räkna på 0+1. därför skiljer det en dag. men man har ändå samma BF bara det att bf är 36+6 eller 40+0 bara för att de räknar annorlunda från början. svårare än så är det inte B-) Det mest logiska med FLs kalender att man är att man fortf är i vecka 40 då bf är. Enligt det andra sättet har man gått in i v41 eftersom man byter vecka på BF dagen.. Men som sagt. bebisen lär ju inte titta ut exakt på BF ändå.. Sonen föddes innan så jag hoppas att denna bebis kommer nån dag innan också. Fast det kan man ju inte styra över :D snaaart börjar det trilla in trådbebisar

• ToKar
    SaJo81 skrev 2012-06-05 12:04:29 följande:
    Fick domen per telefon alldeles nyss, mina järndepåer/feritinvärden var tydligen inte alls bra så nu MÅSTE jag ta niferex, inte ens hemofer skulle hjälpa tydligen! Frågade vad jag ska göra till hjälp för toabesöken då eftersom jag tar lactulos varje morgon redan, fick till svar att jag ska äta torkade aprikoser/katrinplommon och linfrön SAMT lactulos!

Vad man får utstå! Allt det smakar skit enligt mig:(
    kan du dricka mer vatten eller hinkar du redan flera liter om dagen? Det är iaf det jag kommer på... förutom det du redan skrivit. Det är inge roligt med niferex, åt det förra graviditeten och vet hur jobbigt det kan bli med toabesöken.. :-/
Svar på tråden Juli bebis 2012