Juli bebis 2012
Momster: det kan vara sojasläktingar i gröten han reagerar på. Gör egen gröt! :)
Momster: det kan vara sojasläktingar i gröten han reagerar på. Gör egen gröt! :)
Vi har inte paltbröd i gröten, hon får leverpastej i stavar bredvid istället. Hon älskar det! :)
Vi har fortfarande liggdelen, hon ligger så bra där fast vi bytte nu när vi är på semester för då tog inte vagnen så stor plats i bilen
Har inte heller fått nån mens, skönt tycker jag
Olympia är 6 månader (igår) och vi har börjat lite grann, jag ammar precis lika mkt som innan men hon får sitta med vid bordet och smaka. Hon får enligt BLW så hon får inte i sig särskilt mkt, nån ostbit här och nån kycklingbit där. Frukt älskar hon och brukar få lite banan/äpple/päron ibland. Men hon äter inte vanlig mat varje dag och inga mängder alltså.
Ellabella: man behöver inte börja med gluten vid sex mån, men man ska göra det under tiden man ammar! :)
Då ska vi se, tur jag sitter vid datorn och inte mobilen :)
Vi ger Olympia mat enligt BLW, som står för Baby Lead Weaning. (vi kör inte helt och hållet dock). Det betyder att man skippar sked och puréer och låter barnet själv äta och smaka mat, i sin egen takt.
olympia får vår mat, (i den mån det går med salt o så, lite salt är ju inte farligt, mx 2 g per dag) och vi mosar eller mixar inte.
Vi började med detta då vi, vid 5 mån ungefär provade att ge henne gröt, och hon hatade det, så högg hon min macka en morgon och mumsade i sig.
Man kan ge nästan vad som helst, om man vill börja lite försiktigt kan man t ex ge leverpastej (skivbar) i stavar, ostrullar (skiva ost som man rullar ihop), kokta morötter, broccoli eller blomkål. Tänk greppvänligt!
Olympia får det mesta, köttfärs som inte är så "smulad", mackor som jag skurit i stavar, grönsaker, banan (stavar), vita bönor, kokt kyckling, ris, pasta (penne), ja det mesta som vi äter. :)
Hon sätter i halsen ibland, men barn är så fiffigt stöpta att de vet vad de ska göra. Hon klöks ett par gånger och så kommer det upp. Eller, egentligen sätter hon ju inte i halsen (det fastnar ju inte liksom) men det kommer för långt bak.
Här är en jättebra sida man kan läsa på: se.babycenter.com/a1007100/vad-%C3%A4r-blw-baby-led-weaning
Det finns även en FB grupp - men den är inte så aktiv :)
Skulle kunna prata i evigheter om detta, då jag tycker det funkar 1000 ggr bättre än när vi körde traditionellt med de andra barnen. Det märks också att hennes pincettgrepp är väldigt bra, redan, men så får hon ju plocka mkt också :)
Vet att detta inte är bildtråden, men det struntar jag i
Här äter hon skinka och smörgås!
Är det någon här som inte har FB? Ibland känns det enklare att ha en grupp där, men kanske bara jag som tycker det. Vi är ju inte så många kvar här i tråden ändå
Då stannar vi här, det var bara en tanke