Inlägg från: chess07 |Visa alla inlägg
  • chess07

Juli bebis 2012

anjiali skrev 2012-12-10 13:18:14 följande:
    Tanken var att vänta till jul men det höll inte längre. Mannen har tagit föräldrarledigt dubbeldagar. Tur att de dagarna finns !!!

Perfekt att använda dem ju! Vad skönt för dig!!

Har alla ni 5 månaders kontroll på BVC ?

Här är det vid 4 och 6 månader och då är det sprutor båda gångerna samt läkarbesök 6 mån.
  • chess07

Ja vår "lilla" grabb vägde ju 8910 när han var 4 mån och en vecka. Hade dubblat sin födslovikt (3916) vid 3 mån kontrollen om jag inte minns fel!

• chess07
    Sladdis skrev 2012-12-13 14:49:15 följande:
    Men va fan. Öppnar posten och det står att mannen inte får några pengar från FK för när han var hemma då Matteo hade RS. Jag har fått sjukpenning för perioden eftersom jag blev dålig samtidigt och inte orkade ta hand om M själv. Jag vet andra som gjort så så varför säger de nej till oss?

Överklaga!!
  • chess07

Ser att ni diskuterar nattningar!

Vår grabb har alltid velat vaggas till sömns i famnen så vi köpte brio bed rockers som fungerat toppen för oss. Men så en kväll så satt jag och nattade honom och han var lugn, tittade upp på mig (sover på mage sen han var 2 mån) och då började han smågråta! Jag satt hos honom och han tystnade, tittade upp och började smågråta igen! Han testade mig, det var så tydligt!!

Så då testade jag att sitta hos honom och hålla handen på honom så han kände att jag var där. Den kvällen tog det 40 min med gnäll och gråt men han somnade en stund efter att han slutat låta. Somnade alltså INTE gråtande! Efter den kvällen så lägger jag ned honom efter amning och lite mys i famnen, han protesterar ibland kanske 10 min men oftast bara nån minut sen somnar han. Jag har handen på honom och stryker honom på ryggen och tar bort handen innan han somnar.

Fungerar fint för oss, detta har inneburit att han sover bättre på natten tom!

• chess07

Hoppas ni som gett och ska ge spruta slipper för mycket feber och jobbigheter!

Blod i bajset beror oftast på att dem små för hemorrojder för dem tar i när de bajsar. Är blodet färskt och klarrött så kommer det ifrån sista delen av tarmkanalen, alltså analen. Om det däremot är mörkt och gammalt blod så kommer de från någonstans högre upp i tarmen, då är det viktigt att kolla upp orsaken.

Hoppas det inte blivit mer för er som haft så med dem små!

Vi är hemma i Värmland för julfirande och bara myser! Arvid charmar hela släkten med sitt stora smile med skrattgroparna :)

• chess07
    FruSandra skrev 2012-12-18 21:39:50 följande:
    Jag behöver hjälp!

Vilgot har till o från haft förhöjd temp i flera veckor.. Vissa dagar har han haft 37.7, senare kan han ha 37,2 för att senare ha 37.8, andra dagar har han 37.4 hela dagen och i söndags hade han 37,9 och senare 38, igår hade han 37,7 för att sedan ha 38, idag har han haft 37.8..

Men imorn är de dags för 5 månaders sprutorna, men ska man verkligen ta de med förhöjd temp?

Jag vill att dom ska kolla sänkan på hinom.. Feber e ju ingen sjukdom men de är ju nåt som orsakar den..

Han är pigg o glad, men man ser på hans ögon och rosig kinder när tempen är högre...

Snälla hjälp mej med råd..

När ja skulle ta fästingaprutan hade ja en inflammation i armhålan, då fick ja egentligen inte ta den för att man inte vet om de skulle va en biverkning av spruta. Eller pga infektionen..

Borde ite de va samma med hans sprutor?

Det där räknas inte som förhöjd temp. Bebisar har upp till 38 grader i normaltemp, de kan tom ha upp till 38,5 om de varit livade innan man tar den!

Det går vi efter på jobbet när vi tar hand om små barn. Och allmäntillståndet!

Inget att oroa sig för :)
  • chess07

Herregud vad mycket de händer hela tiden med dem små nu! Häromdan kom A på att han kunde göra ett läte och vi härmade honom, han varvade mellan "hostning" och ao ao ba ba. Igårkväll spelade min mamma med sina fingrar på hans läppar när han lät. Idag gör han det själv !! Han tar även sina fingrar och spelar på mina läppar !

• chess07
    Trolla75 skrev 2012-12-19 19:37:31 följande:
    Vad önskar sig era små i julklappar???

Arvid har "önskat" sig en gåstol av mormor och morfar! Och av farmor och farfar en "play and learn" hund som man trycker på tassarna, magen, örat m.m. Oså sjunger den lite. En sån köpte vi till min brors äldsta (6 år sen) när hon va bebis och den har hans yngsta nu som är 2 år! Snacka om prisvärd julklapp!!

En sån här! lekmer.se/barn-och-baby/babylek/lek-och-lar/fisher-price-laugh-learn-puppy-swedish
  • chess07
    Trolla75 skrev 2012-12-21 20:22:30 följande:
    Jag säger bara aj aj, mitt vänstra bröst (favoritbröster) gör så j..la ont just nu! Stenhårt och ömmar, hur kan man få mjölkstockning nu? Och istället för att hjälpa mamma så sover skitungen

Som jag fått veta kan du få mjölkstockning när som helst så länge man ammar...! Trodde också de bara var i början! Jag håller inte heller reda på veckor längre, men nu fick jag ju räkna då! Lilleman blir imorgon 5 månader och på sönd. 22 veckor om ja inte räkna fel!
  • chess07
    SaJo81 skrev 2012-12-22 10:36:11 följande:
    Idag blir vår lillkotte 5 månader, inte nog med det så grattar vi honom samtidigt på namnsdagen (natanael idag, fast vår lille stavar Nathaniel)

Vi firar oxå 5 månader idag! Stora grabbar ;)
Svar på tråden Juli bebis 2012