Inlägg från: chess07 |Visa alla inlägg
  • chess07

Juli bebis 2012

SaJo81 skrev 2012-12-22 10:36:11 följande:
    Idag blir vår lillkotte 5 månader, inte nog med det så grattar vi honom samtidigt på namnsdagen (natanael idag, fast vår lille stavar Nathaniel)

Vi firar oxå 5 månader idag! Stora grabbar ;)
  • chess07
    Sladdis skrev 2012-12-27 16:42:01 följande:
    Skuttare: Nej, han vaknar fortfarande en gång i timmen. Ibland sover han två timmar första gången när man precis lagt honom för natten. Ibland går det inte ens en timme. Inatt fick jag dock sova hela natten. Jag sov i ett annat sovrum med öronproppar och så tog mannen Matteo. Det är inte bröst han vill ha på natten utan han vill bara upp på axeln i en minut sen sover han igen och det är bara att lägga tillbaka honom i sängen. Lite mat brukar han vilja ha vid 5-tiden men sen sover han igen en timme i stöten fram till kl 8 ca. Mannen börjar jobba 7:e jan och sen är jag själv igen. Panik!!!

Fy va jobbigt ni har de... Låter som han behöver lära sig att somna själv...? Ni kanske ska pröva något nu innan mannen börjar jobba igen?

Jag håller på tassmetoden, den ska vi prova på Arvid. Kan vara skrikigt i början men dem blir inte lämnade ensamma.
  • chess07
    Sladdis skrev 2012-12-27 17:35:31 följande:
    Chess: Har funderat på det men varje natt hoppas jag att det är just den natten allt kommer att vända. Haha. Så dumt. Tycker det är så jobbig att höra honom skrika annars skulle jag helt klart prova någon sömnmetod. Om jag inte står ut mer kommer jag att välja samma metod som du. Den verkar mest human. Du kan väl uppdatera om hur det går. Lycka till!:)

Jag började med den och det gick rätt bra, tog honom ca 5 min att komma till ro efter 3 dagar. Vaknade fortfarande på nätterna men jag lät bli honom vissa gånger och då somna han om själv! Sen åkte vi hem till Värmland och då bröts ju allt så vi ska börja om när vi kommer hem nästa vecka tänkte vi. Han vaknar i snitt varannan timme nu och jag är för trött för att gå omkring med honom så jag lägger han hos mig så får han tutta och vi sover ihop = pajad rygg...!
  • chess07
    Sladdis skrev 2012-12-27 19:03:42 följande:
    Chess: Å vad drygt att ni måste börja om. Men nu vet ni iaf att det fungerar. Jag har också provat ha Matteo hos mig i sängen men han tvingade mig lik förbaskat att ställa mig upp så han kunde somna på min axel efter 30 sekunder. Haha. Bortkastat med tanke på att jag inte kan sova med honom i sängen.

Ja jag tänkte ge det en vecka och se hur de går. Tänkte inte på de när vi testade..

Vilken liten luring ni har! Känns som dem är väldigt närhetsberoende just nu? Arvid vill hellre va i famnen eller tillsammans med nån på golvet..
  • chess07
    SessanM skrev 2012-12-28 10:21:36 följande:
    Är det någon som ger gröt något mål om dagen? Emilia har börjat äta gröt till frukost och hon verkar hålla sig lika länge som på en flaska, däremot skulle hon definitivt kunna äta mer, borde jag ge mer..? Sedan står det på paketet att man kan ha i lite fruktpuré, är det onödigt att vänja henne vid frukt i gröten? Än så länge har jag valt att vänta med frukt tills hon smakat på andra saker..

Dumma frågor från en förstagångs mamma ;)

Det finns inga dumma frågor! :)

Vi ger gröt morgon och kväll och då får han 0,5 dl resp 0,75 dl vatten som ja blandar gröten med. En portion är ca 1 dl vatten om ja inte minns fel?

Mosa i lite banan eller riv ned lite äpple istället för att använda puré. Vår BVC sköterska sa att vänta med dem så länge tills dem äter bra. Risken är annars att dem får smak för de söta och inte vill ha annat... Så de går vi på
  • chess07
    millifjor skrev 2012-12-28 14:10:46 följande:
    Nån som har nåt tips på nån hemsida eller så med barnmat? Alltså recept o idéer på puréer?

Rimmade visst, hehe

Vi fick en bok på BVC med massa recept i när vi var på 4 mån kontrollen! Fråga där kanske? Ha minns inte va den hette.. Å vi är inte hemma förrän nästa vecka.
  • chess07
    millifjor skrev 2012-12-28 15:33:26 följande:
    Fick en bok av Bvc men i den fanns det bara några recept, typ på mos av rotfrukter...

Om du googlar får du säkert massa recept! Vår BVC sköterska sa oxå att vi kan ge den mat vi ger, bara vi tänker på saltet och att de inte ska va för starkt.
  • chess07

Kul att ni börjat prata mat!!

Det enda jag hört är att man ska låta bli mjölk tills dem är ett år.

Angående fisk har ja läst att man ska undvika fisk från Östersjön och vara försiktig med insjöfisk. Det gäller fertila kvinnor och barn, är tydligen gift som kan tydligen påverka fertiliteten.

Håller med er andra att välling är ett påfund vi inte behöver.

Nattamma kan man sluta med nu om man vill då dem inte behöver det näringsmässigt. Men jag har inte orkat sluta med de än..

• chess07

Vi skulle ha dop imorgon med närmsta familjen men sambon och min brors flickor har fått nån influensa... Inställt men fick ha det nästa lörd istället ! Så de va ju tur i oturen!

• chess07
    juliaannaeva skrev 2012-12-29 17:00:03 följande:
    Ja Tyra somnar vid 19-20 efter flaskan o sen vaknar vid 4-6 äter o sover vidare till 08 så går vi upp o så brukar hon få gröt men sen vid 10 så får hon flaskan men ska prova att ta bort den för hon verkar Inge intresserad o sen får hon vid 15 flaskan igen o sen vid 17 någon mat o sen flaskan innan läggdags... Men ska prova att ta bort 10 målet! Men känns som att ta bort det första målet blir lite väl häftigt för då måste hon ju hålla sig 13 timmar :S

Men tar du bort 10 målet blir de ju 7 h mellan? De låter lite väl häftigt.. Kan du inte skjuta på de målet till 11-12 då? Som jag hört så behöver dem äta varannan till var 3e h när dem får mat. Små magsäckar = mat ofta ?
Svar på tråden Juli bebis 2012