Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Vi är oroliga för kräksjukan vi. Det går på Ludvigs avdelning så snart kommer den hit. Finns inget som kan göra en så inbillningssjuk som magsjuka (jo kanske löss då). Maken hade hoppat av en station tidigare igår, säker på att han var på väg att kräkas men han klarade sig hela kvällen & natten. Vi isolerade honom i Ludvigs rum så jag har sovit med småkillarna. Nu känner jag mig darrig i kroppen och allmänt obehaglig :-S

Ludvig vaknar oftast 3-4 och är spökrädd och ligger vaken någon timme och TRÄNGS. Sedan vaknar lilleman kl 05 och kan numera inte somna om efter det. Vet att många har det värre så jag ska inte klaga

• Tekla78

Tibell, har ni provat att gå upp en flasknappsstorlek, dvs att ha det största hålet (inte skåran, men den innan)? Emil åt blandning på 150ml vatten varannan timme, ibland med bara 1,5 timmar emellan. Nu när vi ger med stora hålet får han lätt i sig 210ml med vatten och äter var 2,5-3:e timme. Hade en kompis med samma problem som fick rekommendationen från BVC ungefär vid 4 mån också.

Anjiali, vi blir också megasist med dop

• Tekla78

Vår lillskrutt kissar igenom blöjorna varje natt nu. Hade storlek 3 i Libero som såklart börjar bli för små. Vägde i morse och han vägde 7,6kg! Han blir 19v imorgon. Inatt hade vi storlek 4, men då kissade han igenom ännu mer. Provade att knäppa tätare runt magen ikväll, hoppas det hjälper.

Han har även börjat vakna kl. 04 för att inte somna om efter det. Man känner sig lagom mosig. Tji får man för lyxnätterna vi haft

• Tekla78

Trolla, håller tummar och tår... Stor kram!

-------------------------------------------------------------

Vi har också en liten Buddha :) Ska bli spännande på 5-månaderskollen. 4,5 månader vägde han 7550g och var 64cm. Känns som om han blir tyngre för varje dag, åtminstone säger mina armar mig det. Nu är han dunderförkyld också så det blir extra mycket bärande just nu. Igår hostade han upp hela portionen ersättning för att slemmet satt i vägen. Idag har han inte kräkts lika mycket, men hostar och snörvlar gör han.

Har ringt till både vårdguiden och en barnläkarmottagning för att kolla läget om och när man ska bli orolig för RS. De sa att i princip alla barn någon gång får RS-viruset och att det inte behöver vara någon fara. Även en förkylning som inte är RS kan vara lika jobbig för barnet. Man gör inte så mycket vid förkylningar, men om man som förälder tycker att barnet får onormalt jobbigt att andas eller om det har mycket jobbigt när det hostar. Såklart är det allmäntillståndet man ska kolla mest på, dvs om barnet inte äter, kissar eller bajsar och/eller om det är för slött. Då ska man åka till en barnläkaremottagning eller barnakut (ej VC eller närakut när det är en så liten bebis) så får man hjälp med inhalator eller så.

Ni som haft konstaterat RS, hur har symptomen varit och vad gjorde de på sjukhuset? Hur bra hjälp har ni fått tycker ni?

• Tekla78

Skönt att det hjälpte momster!

E hostar och hostar. Trodde han blivit bättre, men nu ikväll känns det sämre igen.

Krya på alla små sjuklingar!

• Tekla78

5-mån vaccination idag. 8110g och 66cm :)

Skönt med avlastning Anjiali, hoppas du kan få sova lite.

Vi har verkligen inte sovit bra den senaste veckan pga Emils hosta (och propellerstorebror i sängen), men långt ifrån den terror som vissa andra av er haft. Ändå känner jag mig mörbultad. Kan inte föreställa mig hur ni har det..

• Tekla78

Emil äter ungefär 05, 08, 11, 14, 16, 18, eller oftast blir 16/18 ett mål vid 17.
    Ett av målen är någon puré + fruktmos och sen försöker jag göra välling till sista målet (gör med havremust från grunden med recept från Althera/Nestlé eftersom han är mjölkallergiker)

• Tekla78

Vi har 4-årskalas lördag (för dagiskompisar) och söndag (för släkt) så det känns som om vi har en massa att fixa med. Behöver ju egentligen vara så avancerat, men man vill ju att han blir nöjd.

Jag är bjuden på jobbets julkonferens inklusive övernattning. Ska bli så skönt att få sova en hel natt i en hotellsäng!!! Ska hålla mig i skinnet och gå tidigt till sängs. Nåde den fyllkaja som råkar väcka mig mitt i natten Maken ska vara föräldraledig.

Svar på tråden Juli bebis 2012