Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

mousetrap skrev 2012-04-04 08:42:44 följande:
    HJÄLP! Nu behöver jag lite råd, för jag är lite nojig, och känner mig, helt ärligt, lite fjantig för det, så jag får liksom ingen rätsida själv... Historiken är att jag under min första graviditet fick havandeskapförgiftning och blev inlagd, dock i slutet av graviditeten. Min förra graviditet steg trycken vid denna tiden (runt vecka 25) men jag sjukskrevs halvtid, och trycket höll sig hyfsat fram till förlossningen. Denna gången har trycket varit så där. Redan för någon månad sedan så låg jag på 120/95. Nu igår så låg det på 120/90, plus att jag samtidigt hade +1 protein i urinen. BM skickade för odling. Nu har jag egna stickor hemma, så nu på morgonen så tvättade jag mig och tog nytt "renare" prov, och jag hade +1 igen. Mår inte speciellt bra (inte innan heller) dvs mår illa, och idag har jag en hemsk huvudvärk. Vad hade ni gjort? 

Jag hade ringt till BM och /eller förlossningen igen och rådgjort om oron.
  • Tekla78

Varning för bluffsamtal!!! Inatt ringde någon från ett +20 (Egypten) och ett +33 (Frankrike)med samma nummerserie efter och lade på efter 2signaler typ. 8ggr ringde de mellan 00.00 och 01.40! Ringer man upp kan det bli DYRT! Försökte söka på nätet, men det står inte så mycket om det mer än att man ska undvika att ringa upp.

• Tekla78

På tal om att längta. Min MVC är ju även förlossning, så när man är där får man ofta se en eller annan nykläckt:) De har inte de vanliga genomskinliga plastbaljorna som bebisarna får ligga i utan korgvaggor, så gulligt...

• Tekla78

Idag promenerade jag i 10 min åt ena hållet, vilade och fikade i ca en timme och gick sedan 10 min åt andra hållet (eller en 10-min promenad i vanliga fall, nu kanske 15-20 min). När vi kom hem var det bara att lägga sig på sängen och vila... och låta mannen sköta matlagning och annat för då började sammandragningarna. Visserligen inte onda, men de håller på i flera timmar i sträck fast jag vilar... Får väl se vad läkaren säger om det.

Vet inte alls om jag kommer att kunna jobba halvtid från onsdag. Visst har jag kontorsjobb, men man går till och från tunnelbanan, sen måste man ju gå hit och dit på jobbet också (kaffe, kollegor, kopiator, skrivare, möten, toa... you name it). Ta en hämtning eller lämning på dagis på det så har ju förlossningen satt igång. Well, well, jag får väl försöka i alla fall. På onsdag ska jag ta bilen eftersom jag även ska till sjukgymnast och jag vet att det absolut kommer att bli för mycket annars.

Hur går det för er andra med sammandragningar?

Down under, fy vilka jobbiga besked. Speciellt såhär under graviditeten. Styrka till dig! Kram

• Tekla78
    nilepile89 skrev 2012-04-09 21:52:45 följande:
    A tack så mycket :) a jag hoppas de hör av sig snart med besked. Jag har inte haft problem med sammandragningar vad jag tror. Men jag vte ju inte riktigt hur de känns heller. Fick en vad jag tror efter ett felaktigt lyft på jobbet. Och det var ju iunte så trevligt. Men det kanske blir lättare så när man fött barn tidigare? Detta är ju mitt första. Men hoppas det går bra för er som har roblem med detta. Och att bebisarna kommer när de skall :)    

Det är lättare att få kraftiga sammandragningar när man fått barn tidigare tror jag. För mig spänner det mycket i magen och den blir stenhård. Känns som om magen kramar bebisen så bebisen är på väg ut genom sidan ibland :-/ Oftast är sammandragningar bra, dvs kroppens sätt att öva inför förlossningen och alla (tror jag) har dem även om inte alla känner dem. Mina blir bara onda om jag struntar i att vila när de sätter igång, så därför försöker jag nu att inte gå för långt och vila mellan aktiviteter. Ibland lättare sagt än gjort med en 3-åring. Som tur är hoppar min man in oftare nu och tar vissa bestyr med sonen mer än tidigare.
  • Tekla78

Det där med uppblåsta bollen känner jag igen. Tror det blir så när jag varit aktiv och får lindriga sammandragningar. Då blir jag också känslig för om lillkillen spjärnar därinne. Ringde och frågade BM när man ska bli orolig för SD och hon sa att om det blir mol som blir rytmiskt, dvs om det återkommer med 5-15min mellanrum och håller i sig. Om det känns mer än vanligt, liksom "sugande", eller om det känns som om det trycker neråt. Då ska man ringa in och rådgöra. Hade sådana igår, men efter någon timme gav de med sig. Var nära att ringa in. Hade haft en för aktiv dag för "mitt tillstånd". Lämnat på dagis, jobbat 50%, hämtat bil på verkstad inkl. promenad till verkstan. Sedan hämtning av barn o man (visserligen med bil). Låg däckad på soffan hela kvällen sedan, men det hjälpte inte. Just det, det ska gå över vid vila också, annars ska man ringa.

• Tekla78
    FruSandra skrev 2012-04-15 20:27:02 följande:
    Jag prata med sjukrådgivningen nyss. (ang smärtan i magen- lika som igår) Hon ville att ja skulle ringa förlossningen och prata med dom. Men ja har inte ringt än. Är otrolig för att de ska tycka ja är fjompig... :S

Håller med Froggy. Ring förlossningen och fråga. De kan ställa de rätta frågorna som antingen leder till att du blir mindre orolig eller så vill de ha in dig för en titt för säkerhets skull. Där kan de antingen göra något åt problemet eller säga att allt är ok. Jag har bara positiva erfarenheter av gulliga barnmorskor när jag varit orolig och ringt in / åkt in.
  • Tekla78

Jag har börjat äta fibergröt med russin o linfrön till frukost för att lätta upp stämningen i magen. Så ser jag till att dricka ett stort glas vatten efteråt. Har funkat väldigt bra även om jag hellre skulle äta marmeladmackor. Viltskav/renskav var ju ett bra tips för järnbrist! Det blir ju så gott också!

• Tekla78

Vår 3-åring (som heter Ludvig) tyckte att bebisen ska heta Melvin och jag måste säga att det känns som om det kan bli en sån faktiskt. Andra namn är Sigurd, Hugo, Melker, Liam, Noa, Elmer och några till. Vi har Helga, Katla och Ida om det mot BMs övertygelse skulle bli en tjej ändå.

• Tekla78

Jag är i 28+0 och har gått upp ca 10-11kg. Unnar mig då och då, men vräker inte i mig. Idag har vi blivit med vagn. En Emmaljunga Nitro city inkl. citykorg och skötväska för 4000. Min enda oro är att den ska vara lite klumpig i bilen. Annars är den ju smal och smidig att köra.

Svar på tråden Juli bebis 2012