• Anonym (Bo i resväska)

Är varannan vecka enda alternativet?

Är varannan vecka det enda alternativet?

Alltså jag fattar ju att det inte är det enda möjliga... men finns det lyckliga lösningar där barnen bor hos ena föräldern på heltid och sen besöker andra föräldern tex varannan helg och sover över där utan att direkt bo där på riktigt.

Jag personligen skulle aldrig velat ha vuxit upp med att flytta mina saker/kläder i en resväska varannan vecka. Verkar så fruktansvärt jobbigt och deprimerande. 

Snälla kan ni berätta om era olika special lösningar på boende som fungerar för er Glad

• Svar på tråden Är varannan vecka enda alternativet?
  • Anonym

Men saker och kläder ska de ju inte behöva ta med sig till den andra föräldern tänker jag. Mina barn (har precis separerat) kommer ha ett rum hos mig och ett hos pappa, och olika kläduppsättningar och saker hos både mig och pappan. Inte ska de behöva packa varje gång de ska åka till den andra föräldern.

• Anonym (Bo i resväska)
    Anonym skrev 2011-10-31 14:41:40 följande:
    Men saker och kläder ska de ju inte behöva ta med sig till den andra föräldern tänker jag. Mina barn (har precis separerat) kommer ha ett rum hos mig och ett hos pappa, och olika kläduppsättningar och saker hos både mig och pappan. Inte ska de behöva packa varje gång de ska åka till den andra föräldern.
    Ja, men ändå. Min son släpar ju med sig favoritsaker bara vi ska till mormor på middag liksom.
    Tror han skulle vilja flytta många saker fram o tillbaka hela tiden. Eller så oroar jag mig bara för nått som inte blir ett problem
  • petsod

Vi är separerade sedan ca 6 mån tillbaks. Vår dotter har egna grejer på båda ställerna och släpar ingenting imellan förutom sin jacka och skor så det behöver inte bli som TS beskriver.

Pga hur mitt ex jobbar bor dottern hos mig tis-tors varje vecka + varannan helg och hos sin pappa mellan mån-tis oavsett helg och så har de fredagsmys varje fredag oavsett helg och det funkar bra för alla inblandade.

• Anonym (Bo i resväska)
    petsod skrev 2011-11-01 11:29:29 följande:
    Vi är separerade sedan ca 6 mån tillbaks. Vår dotter har egna grejer på båda ställerna och släpar ingenting imellan förutom sin jacka och skor så det behöver inte bli som TS beskriver.

Pga hur mitt ex jobbar bor dottern hos mig tis-tors varje vecka + varannan helg och hos sin pappa mellan mån-tis oavsett helg och så har de fredagsmys varje fredag oavsett helg och det funkar bra för alla inblandade.
    Men det lät ju ganska så bra Glad 
    Får jag fråga hur gammal dottern är?
  • Lillafrökenfräken

Jag växte upp som vv-barn. Hade saker hos både mamma och pappa, både kläder och leksaker. Vissa favvoleksaker flyttade med mig beroende på hos vem jag var. Nu var det ingen katastrof om något inte följde med då mina föräldrar bodde bara några 100m ifrån varandra. Detta var tills jag var 8 år eller nåt sånt, sen blev det varannan helg tills pappa flyttade utomlands pga jobb.

• Foxy79

Vi separerade för två år sedan. Barnen bor hos mig mest och ser det som sitt hem. De sover hos pappa varannan helg och varje onsdag. Det fungerar bra för oss. Varje måndag kommer även pappan hem till oss och så äter vi middag ihop.

För oss fungerar det jättebra. Vi diskuterade vv förra året men jag säger att jag aldrig hade velat bo vv och därför ska inte mina barn göra det. Jag erbjöd pappan att byta så att de bor hos honom och åker till mig varannan helg och varje onsdag men det ville han inte.

• Anonym (ej vv)

Ligger precis i skilsmässa och det är när det gäller detta som jag känner att jag blir galen.

Jag tycker inte VV är ett ok alternativ. Tycker inte att barnen skall behöva ha olika boenden utan tror att rutin, trygghet , stabilitet och kontinuitet är väldigt viktigt. Jag kan inte heller själv tänka mig att flytta mellan olika boenden varje vecka.

Jag tycker att de ska få ha ett "fast" boende och sen vara hos den andra föräldern varannan helg tors-mån.

• Anonym (Bo i resväska)
    Foxy79 skrev 2011-11-01 12:43:25 följande:
    Vi separerade för två år sedan. Barnen bor hos mig mest och ser det som sitt hem. De sover hos pappa varannan helg och varje onsdag. Det fungerar bra för oss. Varje måndag kommer även pappan hem till oss och så äter vi middag ihop.

För oss fungerar det jättebra. Vi diskuterade vv förra året men jag säger att jag aldrig hade velat bo vv och därför ska inte mina barn göra det. Jag erbjöd pappan att byta så att de bor hos honom och åker till mig varannan helg och varje onsdag men det ville han inte.
    Ja men det låter ju jättebra egentligen, frågan är bara om pappan accepterar detta? Men som sagt han kan få ha det tvärtom, men det hade ju jag dött av Gråter
    Fast tror iofs inte han hade gått med på det heller ha ha.

Låter ju jättebra det där med middag varje måndag, så mysigt. Det är sånt jag tror att barnen kommer sakna enormt mycket. Själva familjegrejen liksom.

Usch vad jag lipar hela tiden, det här är så sjukt jobbigt. Fan att man inte lyckas hålla ihop Gråter
  • Anonym (Bo i resväska)
    Anonym (ej vv) skrev 2011-11-01 12:44:06 följande:

Ligger precis i skilsmässa och det är när det gäller detta som jag känner att jag blir galen.

Jag tycker inte VV är ett ok alternativ. Tycker inte att barnen skall behöva ha olika boenden utan tror att rutin, trygghet , stabilitet och kontinuitet är väldigt viktigt. Jag kan inte heller själv tänka mig att flytta mellan olika boenden varje vecka.

Jag tycker att de ska få ha ett "fast" boende och sen vara hos den andra föräldern varannan helg tors-mån.

Jag kan absolut inte heller tänka mig flytta mellan olika boenden helt tiden. Därför jag försöker hitta den ultimata lösningen på detta.

Varannan helg tors-mån blir ju så himla länge mellan måndag kväll --> torsdag veckan efter för den som har den dealen(pappan???). Typ 10dgr eller nått. Superlänge. Men det beror ju på om barnen får träffa pappa(?) ändå på den 10dgrs perioden.
    Middagar, umgås eftermiddagar, hämta från dagis osv osv
  • Anonym (ej vv)
    Anonym (Bo i resväska) skrev 2011-11-01 13:09:40 följande:
    Jag kan absolut inte heller tänka mig flytta mellan olika boenden helt tiden. Därför jag försöker hitta den ultimata lösningen på detta.

Varannan helg tors-mån blir ju så himla länge mellan måndag kväll --> torsdag veckan efter för den som har den dealen(pappan???). Typ 10dgr eller nått. Superlänge. Men det beror ju på om barnen får träffa pappa(?) ändå på den 10dgrs perioden.
    Middagar, umgås eftermiddagar, hämta från dagis osv osv

Jag tänker mig i såna fall att den andra föräldern hämtar barnen från frsk någon dag under den "andras" vecka och äter middag med barnen eller så..

Jag själv hade varannan helg när jag var liten. Och det är verkligen inte mycket att bygga en relation på. Men å andra sidagn skulle jag inte vilja ha bott vv vecka heller. Utan nåt mitt emellan kanske..
Svar på tråden Är varannan vecka enda alternativet?