• emmgus

Hinnsvepning, funkade det för er?

Är gravid i v 39 och fick igår en hinnsvepning.
    Fick testat göra en i måndags men då var inte tappen tillräckligt mogen. Banrmorskan testade göra en igår med inställningen att det har nog inte hänt mycket men blev riktigt glatt överaskad och glad när de hänt jätte mycket och jag var öppen 2,5cm!
    Hon kunde göra svepningen ordentligt och kände bebisens huvud under undersökningen =)

Min barnmorska var som sagt hoppfull, men jag har inte känt något sen igår när jag gjorde det vid 15:00.
    Ingen slempropp, inga blödningar och inga värkar.

Förstår att det kan ta upp till ibland tre dygn innan något händer (om det ens händer något) Men chanserna ökar ju om man redan är mogen vilket jag var eftersom jag öppnat mig.

Så till er andra som gjort det.
    Hur funkade det för er?
    Och när drog det igång och hur?

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Hinnsvepning, funkade det för er?
  • virre85

för mig fungerade det jätte bra!

Hade haft det jobbigt med prematurvärkar sedan v 9 så i v 39+0 så sa jag att nu orkar jag inte mer, kan du reta tappen lite?
    Det kunde hon, hon sa att jag redan var öppen 2cm och mogen så att det ska nog gå snabbt det här, hon sa till mig att får jag värkar ska jag åka med en gång.
    Ingen hände under dagen, gick och la mig sur som ett bi vid 23 tiden..vaknade kl 1 av en monstervärk och de kom hela tiden, kl 04.17 kom lilla Elin

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • bellsii

Funka för mej men jag va i v42

• Stampan

Jag fick en och ungefär 24 h senare kom slemproppen och den första värken. Sen tog det ju 2,5 dag till innan hon var ute för min latensfas var såååååå låååång men jag fick resultat och jag var bara öppen 1 cm vid hinnsvepningen.

• LindaB85

Jag fick 5st och det funkade inte på mig :P

Efter första släppte min slempropp men sen hände inget mer.
    Blev igångsatt istället på vecka 42+2. Då kom han som en raket 

Vet många det funkat för så det finns absolut stora chanser.

Är det ditt första barn?
    För min BM sa att som förstföderska funkar det ganska sällan.
    Men som omföderska när kroppen har gjort det en gång innan kan det funka då & då.

Jag var så inställd på att det skulle kunna funka för mig så jag blev enormt besviken.
    Så ta det lite som det är...kommer det igång är det ett jätte plus!

Lycka till!!               

• emmgus

Känns ändå skönt att höra lite solskenshistorier!
    Är så trött på detta då jag mått grymt dåligt de senaste veckorna.

Men nej jag är omföderska, och eftersom jag ändå var öppen 2,5 cm så hoppas jag att det hon gjorde ska göra någon som helst nytta.
    Barnmoskan blev ju verkligen eld och lågor eftersom så mycket hade hänt på två dagar där nere, så jag vill ju verkligen det ska gå vägen.

Men men har ju inte ens gått 24 timmar än, så får väl va till tåls!

• guggenheim

Gjorde tre st veckorna innan bf, ingen funkade. Blev igångsatt genom håltagning av fosterhinnorna i v 40+1.
    Lycka till i alla fall, vet flera som haft effekt av sina hinnsvepningar!

• emmgus

Jag är otålig! Inget direkt än, tyckte mig ha lite mer sammandragningar som kändes i ryggslutet förut men det lugnade sig efter någon timma.
    Vill så gärna något ska hända o man blev ju mer hoppfull när  man såg barnmorskans reaktion och man ändå va öppen,.

Fler?

• Catbride

Jepp - fick en i vecka 38+1 då jag var inne på en kontroll och storleksbedömning av dottern. Hon beräknades då till 3850 gram och iom att jag gick över 16 dagar med sonen så sa jag att "nu får det vara nog! Jag vill inte att den här ska få jäsa i nästan 1 månad till"
    Jag var öppen 4 cm när hon gjorde svepningen, hade sammandragningar hela dagen men inget mer. Dagen efter gick slemproppen, på kvällen gick vattnet och på natten satte värkarna igång. Dagen efter föddes hon!
    Så på mig fungerade det kanon!!!

Svar på tråden Hinnsvepning, funkade det för er?