• Cajsa S

    Hypnobirth - att föda under självhypnos

    Jag undrar om det är fler här inne på har ägnat sina tankar åt hypnobirth?

    Efter att ha snubblat över lite olika youtube-klipp av kvinnor som föder med denna metod blev jag givetvis intresserad. De ser nästan helt oberörda och mest bara väldigt introverta ut. Flera av dom beskriver även hur deras förlossning var så gott som smärtfri.

    Detta verkar mest praktiseras i USA och England och den mest utbredda tekniken är Hypnobith - The Mongan method.

    Jag var mycket inne på dyktekniken innan men då det inte finns mycket material om de sättet att föda så verkar hypnobirt vara snäppet bättre.

    Här är bara en av alla dessa häftiga filmer.
    ">



    Vad tänker ni andra kring detta? 

  • Svar på tråden Hypnobirth - att föda under självhypnos
  • ZoZoZ

    Jag lyckades ganska bra med just detta under min andra förlossning. Inför min tredje kommer jag läsa på mer och aktivt öva ännu mer på avslappning. Jag kommer även köpa boken om hypnobirthing och längtar så efter nästa förlossning. Såg även filmen: Orgasmic Birth idag, den rekommenderas varmt.

  • Cajsa S

    Ohh.. Någon som redan haft chansen att testa! Jag har köpt boken och läser och lär mig för fullt. Blir absolut mer övertygad ju mer jag läser. 

    Hur mycket visste du om just hypnobirthing till din andra förlossning. Alltså; hur mycket förberedelse gav hur mycket resultat?

    partouze: Här är en länk som rätt kort och koncist förklarar vad det innebär. http://www.hypnobirthing.com/howitworks.htm 

  • partouze

    Läste länken, men är endå lite "trög". Ska man alltså försöka gå in i nått tillstånd eller vad menar dom?
    Har svårt att ta in information Skäms. Vill helst ha en så naturlig förlossning som går därför tycker jag detta lät verkligen intressant.


    Boken ni pratar om är den skriven på svenska eller engelska och vart fick ni tag på den?


    :)


    BF 12/1-2012 <3
  • ZoZoZ

    Cajsa S: Blir lite osäker på exakt hur mycket jag hade läst om "Hypno Birth", men en del var det. Hade även läst en hel del om "dykmetoden". Jag anser att mina förberedelser och erfarenheten frän min första förlossning gjorde en gigantisk skillnad. Jag hade dock en fin första förlossning också på många sätt, men med bättre information innan och bättre stöd under förlossningen kunde jag säkert ha haft en snudd på lika lugn och fin första förlossning...!

    Blir så upprörd över att det ska vara så svårt att nå ut med bättre information samt att inte alla födande kvinnor får ett bättre stöd under sina förlossningar! Det är INTE normalt och framförallt INTE riskfritt att pumpa i födande kvinnor en massa läkemedel. En traumatisk förlossning kan sätta spår för all framtid i barnet och mamman! Förlåt, nu var det visst "någon" här som tog i från tårna... ;P

    Lycka tillbed dina förberedelser och din kommande förlossning!

  • Geraldine

    Min mamma födde mig med självhypnos för 33 år sedan (det fanns tydligen redan då) och har beskrivit sin förlossning som väldigt bra. Smärtan var enligt henne inga problem att klara av och förlossningen tog allt som allt 4 timmar.

  • getingen

    Kände inte till begreppet hypnobirth innan men gick in och läste på länken här ovan. Inför min förlossning hade jag läst på det jag kunde hitta om dykmetoden men håller med om att det inte fanns så mycket att läsa. Tycker att dykmetoden och hypnobirth verkar ha gemensamma grunder: fokusera på avslappning och frigöra sig från rädsla dvs frigöra sig från spänningar eftersom spänningar skapar mer smärta. Jag födde min dotter utan större smärta genom att fokusera på avslappning, följa med i värken och vara tillräckligt påläst/ha tillit till mig själv så jag var lugn i att jag skulle fixa detta och att förlossningen inte är något farligt utan något positivt. Jag hade inte övat speciellt mycket avslappning innan, men mot slutet av graviditeten tog jag varje sammandragning som övning i att släppa ner käken och slappna av.

    Jag tycker min förlossning gick jättebra - det behöver inte göra vansinnigt ont att föda barn! Lycka till :)

  • ZoZoZ

    Härligt att höra "Getingen", grattis till en fin förlossning och till ert kärleksmirakel!

  • ZoZoZ

    Jag använde samma metod med barn nummer tre dör snart ett år sedan. Den här gången sa jag dock ett dovt, välkomnade JAAAA vid varje värk. Det hjälpte mig att ännu bättre välkomna och ta emot varje värk lugnt och avslappnat.

    Rekommenderar varm boken "Att föda utan rädsla".

Svar på tråden Hypnobirth - att föda under självhypnos