• Merkuríus

Bilder på era Akvarium:)

Provar på och gör en ny tråd med bilder våra Akvarium då inte alla verkar förstå tråden med era tankar eller så är det inte många på familjeliv som har akvariumTungan ute , vore väldigt kul att se hur era akvarium ser ut stora som små.

Just nu håller jag på att starta upp ett 240liters akvarium ska köpa växter idag tänkte jag och sen slänger ja upp lite bilder, men börja ni så ja kan få lite mer ideer på inredning o fiskar allt är välkommetDrömmer  

• Svar på tråden Bilder på era Akvarium:)
  • Den allsmäktige

Merkurius, står akvariet i solljus? Hur länge har ni lampan tänd?

• Merkuríus
    Den allsmäktige skrev 2011-11-13 18:21:51 följande:
    Merkurius, står akvariet i solljus? Hur länge har ni lampan tänd?

har lampan tänd från 8-20 typ står brevid ett fönster så det lyser ju dagsljus på det e det sol har ja persiennerna nere.
  • Den allsmäktige

Ok, pröva kortare längd på lampan. Jag har märkt ökad algbildning nu när akvariet står framför ett fönster. :)

• Merkuríus
    Den allsmäktige skrev 2011-11-13 21:11:34 följande:
    Ok, pröva kortare längd på lampan. Jag har märkt ökad algbildning nu när akvariet står framför ett fönster. :)

Det ska ja göra:)
  • Takex

Ett akvarium ska ju helst inte stå vid ett fönster alls pga algeblommning och att det blir svårare att kontrollera temperaturen för fiskarna. 12 timmar är alldeles för länge speciellt när du har så få växter. Prova 6 - 8 timmar.

Vi är hemma senare här så är lampan av under dagen, vårat kök är mörkt så det blir rätt effektivt, sen sätter vi igång den när vi är hemma (lampan är ju för oss) så då är den på till cirka 12 på kvällen sen ska fiskarna sova. Så akvariet har en annan dygnsrytm än oss för att jag ska ha kontroll, men lite alger blir det alltid när det är ett friskt akvarium, jag har en liten tandborste till det ;D

Vilken typ av alge är det? Hur många gånger i timmen orkar filtret vända på vattnet? 

• Merkuríus
    Takex skrev 2011-11-14 05:01:04 följande:

Vilken typ av alge är det? Hur många gånger i timmen orkar filtret vända på vattnet? 

Ingen aning måste kolla upp det där, den där pumpen verkar fett keff, läst litet på nätet och inte alla som e så nöjda med det får titta närmare på det där.
  • Takex
    Merkuríus skrev 2011-11-14 06:43:40 följande:
    Ingen aning måste kolla upp det där, den där pumpen verkar fett keff, läst litet på nätet och inte alla som e så nöjda med det får titta närmare på det där.
    Alger tar ju ett tag så det kan ju bara vara ett dåligt filter..

Titta i manualen om det står hur många liter per minut alt. per timme som den pumpar igenom filtret.
  • Merkuríus
    Takex skrev 2011-11-14 07:13:47 följande:
    Alger tar ju ett tag så det kan ju bara vara ett dåligt filter..

Titta i manualen om det står hur många liter per minut alt. per timme som den pumpar igenom filtret.

Det är ett juwel 240l akvarium orkar fan inte läsa igenom skiten hahaha:P
  • Takex
    Merkuríus skrev 2011-11-14 07:40:22 följande:
    Det är ett juwel 240l akvarium orkar fan inte läsa igenom skiten hahaha:P
    Det säger ju inte så mycket :P Lite måste man läsa. Det brukar inte vara så svårt att hitta, brukar stå direkt på manualen för filtret hur många liter per minut eller timme det pumpar. Med den siffran kan man räkna ut hur många gånger i timmen vattnet blir "turned over". På så vis kan du lätt kolla om du kanske borde investera i ett nytt istället. För att slippa dimman. 
  • Rockpotäten

Snygga bilder ni tagit in i tråden!

Takex, vad heter akvariebänken du har? det är nog vad jag letar efter! Den var hur snygg som helst, ser bastantare ut än de där med bred skiva och smal pelare under som man ofta ser annars.

Svar på tråden Bilder på era Akvarium:)