Inlägg från: Furstinna |Visa alla inlägg
  • Furstinna

    Hur stöttar man utfryst dotter som nu bytt skola?

     Lita alltid på din dotter oavsätt.

    Tyck inte synd om henne på ett dåligt sätt, risken är att hon stöter bort dig eller sjunker ännu mer

    Uppmuntra henna att skaffa sig en fritidsaktivitet som hon tycker är rolig och där hon samtidigt kan skaffa nya vänner.

    Peppa henne inför gymnasiet (allt ändras ofta på gymnasiet)

    Släpp det du håller på med när/om hon vill prata. 

    Vänner som uppvisar ett dåligt beteende redan nu tenderar att fortsätta vara falska (henne "vänner") Det finns riktiga vänner, påmin henne om det.

    Jag va själv utfryst när jag gick i gundskolan för jag tog alltid de svagas parti och jag sa vad jag tycke och vägrade följa gruppen. Men jag va en mycket strak tjej som klarade av de och blev i slutänden vinnaren, dessutyom var jag en fantastiskt duktig handbollspelare som tog upp mycket tid. Skriv gärna till mig :)      

          

                  

  • Furstinna
    Serahjay skrev 2011-11-06 09:54:53 följande:
    Mycket bra skrivet.
    Det är en sak jag ångrar, och "hatar" mina föräldrar för. Att jag inte deltog i någon fritidsaktivitet.
    Det är ett JÄTTEBRA sätt att skaffa vänner på. Man lär känna varandra på ett annat sätt. Genom teamwork tex.

    Visserligen gick jag på dans. Gammeldans som det så fint hette, men det var ju inte "coolt" nog när jag gick i skolan så det hjälpte ju inte mig.

    Tack.  :)

    Faktum är tyvärr att det är svårt att förändra det som pågår i skolan. Då får man ta igen sig på fritiden med något man brinner för och hitta vänner som man delar samma intresse med även om det bara är de få timmarna i veckan så kan de hjälpa en att stå ut.

    Jag spelade med de som frös ut mig men de va beroende av mig så när jag bytte till ett äldre lag så dom bad mig komma tillbaka och jag trodde att nu skulle det väl förändras  i skolan med, men så blev de inte.  Men alllt förändrades i slutet av nian och på gymnasiet och alla skulle vara såååå trevliga och jag sa bara Fuck you bitches och vände dem ryggen. För såna människor är ingenting att ha.

         
  • Furstinna
    Win skrev 2011-11-06 12:58:08 följande:
    Hej igen och tack!
    Blev nyfiken på din mening om att inte tycka synd om henne på ett dåligt sätt?
    Jag bara undrar ifall jag gör fel som säger att jag tycker synd om henne och att det är skit istället för att kanske fokusera på det som är mer positivt? Jag tror jag säger det för att jag själv oroar mig hela tiden och mår lite dåligt av det, förmodar att det är jag som skall och bör vara yber stark och stötta hela tiden. Så frågan är hur jag skall bemöta henne när hon sjunker ner i en instängd period? skall jag bara vänta ut henne eller försöka få med henne att göra saker för att skingra tankarna och få lite energi?
    Hon är ju den goaste och bästa som finns och vi vill ju att hon ska må bra :)

    :)

    Givetvis ska du finnas där och trösta och tycka synd om henne när hon mår dåligt men att inte fokusera på det som är negativt. Stärk henne istället, peppa henne inför gymnasiet, påminn henne om vad som gör henne speciell, vad som hon är bra på.. ja allt sånt som man gärna glömmer när man ens barn mår dåligt. Man får lov att skratta tillsammans åt eländet.

    Det är lätt att man försöker linda in sina barn i bomull när dom är ledsna och mår dåligt och det ska man göra när det behövs men man får komma ihåg att klimatet i skolan är ett helt annat och det är ingen fin miljö, där måste man kunna stålsätta sig när det behövs. Uppmuntra henne till att bli arg, hon kommer behöva det i framtiden. Lär henne sätta ner foten, lär henne säga ifrån och berätta för henne att hon klarar det och det är så hon ska göra när saker inte känns bra. Och att oavsätt vad som händer så finns du där och backar upp henne..

    Min mamma fick samtal hem från skolan när jag sagt något olämpligt eller varit besvärlig i lärarnas ögon (det kunde varit att jag kastat mien bok på killen som kalla mig f*tta eller att jag kalla läraren för idiot när hon var orättvis mot mig eller någon annan)  och min mamma sa alltid lugnt till läraren att "jag vet att Sara reagerar så när nånting är orättvist och DU har förmodligen missat något under din lektion". Hon backa upp mig och jag behövde det.

    Att ta henne till en grupp med andra som varit utanför kan väl fungera men satidigt kanske hon får stämpel som hon kommer tycka är jobbig.(/menar då itn een stämpel någon annan sätter utan hon själv)      

    Men det blir bättre :) Och man kan vinna mycket och lära sig mycket av att ha haft det tufft i skolan. 
           

     
  • Furstinna
    Win skrev 2011-11-07 09:33:53 följande:
    Tack för ditt svar! Jättevärdefullt för mig att få veta hur jag skall hantera detta. Speciellt att uppmuntra henne att bli mer arg och våga säga ifrån när de går över hennes linje/gräns.  Hon är en stark tjej som ibland kan skratta åt eländet och jag hoppas att det kommer ordna sig i framtiden.
    Verkar som din mamma var en bra mamma som stod stark på din sida i stormen och stod upp för dig mot lärararna också. Bra gjort tycker jag.

    Lycka till :) Det kommer bli bra.  Min mamma är en fantastisk kvinna och det är du garanterat också :)
Svar på tråden Hur stöttar man utfryst dotter som nu bytt skola?