• cajsasmamma

Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?

Jag sitter oftast och läser på olika forum om folk som ger olika foder till sina hästar. Och i varje tråd blir det oftast tjaffs om vad som är rätt foder.
    Så nu är jag nyfiken vad ger ni för foder till eran hästar?  

Jag är bara nyfiken och intresserad. Ni får gärna diskutera i tråden men snälla håll en vänlig ton Solig 

• Svar på tråden Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?
  • cajsasmamma
    Kallebus skrev 2011-11-16 11:30:22 följande:
    ....och sen blir dom förvånade när hästarna exploderar av energi och är svårridna {#emotions_dlg.djavulsk}
    ... och sen säger man att hästarna är dummaObestämdDemon
  • Veronica 223
    Kallebus skrev 2011-11-16 11:30:22 följande:
    ....och sen blir dom förvånade när hästarna exploderar av energi och är svårridna {#emotions_dlg.djavulsk}
    Ungefär så ja...  Kräks
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • Electra1
    Veronica 223 skrev 2011-11-15 12:45:15 följande:
    Ja det kunde man ju förstå, men du skrev inte vilken ansträngningsnivå de var på vilket ju är relevant för mängden kraftfoder, det finns ju faktiskt folk som proppar i sina hästar kraftfoder fastän de inte ansträngs så hårt...
    Framgick tyvärr inte av TS frågeställning att förtydligande av ansträngningsgraden var ett krav... ;)

F.ö. är en av hästarna syndigt lat så hade det hjälpt hade den fått 10 kg havre om dagen. Nu hade det ju varit varken nyttigt eller meningsfullt, men ni fattar tankegången.
  • cajsasmamma
    Electra1 skrev 2011-11-17 08:09:41 följande:
    Framgick tyvärr inte av TS frågeställning att förtydligande av ansträngningsgraden var ett krav... ;)

F.ö. är en av hästarna syndigt lat så hade det hjälpt hade den fått 10 kg havre om dagen. Nu hade det ju varit varken nyttigt eller meningsfullt, men ni fattar tankegången.
    Är det en trend nu att det finns lata travare? av mina 6st så har jag 5st som jogga ponnyfart här hemma om man inte manar på. som tur är så springer dom snabbare på banan  

• Veronica 223
    Electra1 skrev 2011-11-17 08:09:41 följande:

Nej, men TS frågade vad som är rätt, och rätt är ju bara rätt om det är anpassat efter ansträngningsnivån... Sen är det ju olika vad man väljer att ge i form av kraftfoder.   :)
  • Veronica 223
    cajsasmamma skrev 2011-11-17 08:45:30 följande:
    Är det en trend nu att det finns lata travare? av mina 6st så har jag 5st som jogga ponnyfart här hemma om man inte manar på. som tur är så springer dom snabbare på banan  

Mitt varmblod som vart ridhäst sen han var 5 och nykastrerad är så het att jag inte kan ge han havre eller kraftfoder över huvudtaget i större bemärkelse, jag skulle desperat önska att han ville lugna ner sig lite nu när han faktiskt är 17,5 år, men det ser vi inga spår av... Obestämd  Min nästa häst får bli en fjording eller irlänsk cob.
  • cajsasmamma
    Veronica 223 skrev 2011-11-17 11:15:18 följande:
    Mitt varmblod som vart ridhäst sen han var 5 och nykastrerad är så het att jag inte kan ge han havre eller kraftfoder över huvudtaget i större bemärkelse, jag skulle desperat önska att han ville lugna ner sig lite nu när han faktiskt är 17,5 år, men det ser vi inga spår av... Obestämd  Min nästa häst får bli en fjording eller irlänsk cob.
    Hehe det låter som min gamla varmblodssto 22år ung , min syster har henne som ridhäst och hon är het fortfarande. men nu har jag sagt till syrran att hon ska massera henne 2ggr i veckan och det gör att hästarna blir lugnare( vissa iaf)
  • Veronica 223
    cajsasmamma skrev 2011-11-17 12:06:49 följande:
    Hehe det låter som min gamla varmblodssto 22år ung , min syster har henne som ridhäst och hon är het fortfarande. men nu har jag sagt till syrran att hon ska massera henne 2ggr i veckan och det gör att hästarna blir lugnare( vissa iaf)
    Min häst fick massage regelbundet av massör ett tag, hade en kompis som gick axelssons, men jag märkte ingen skillnad...  :(
  • Cecese

Mina islandshästar är 135 cm och 130 cm, väger ca 350-400 kg. Rids ca 2-4 ggr i veckan, endast ut då vi inte har tillgång till ridbana.

Dom får mat 4 ggr om dagen (iaf oftast) så per dygn får dom
    9-10 kg analyserat ensilage
    5 dl soja pga att det är så dålig kvot på ensilaget.
    0,5 dl mineraler
    1 dl loppfrön, ca 1 vecka i månaden.
    Sen har dom ligghall med halm i.

Svar på tråden Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?