• cajsasmamma

Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?

Jag sitter oftast och läser på olika forum om folk som ger olika foder till sina hästar. Och i varje tråd blir det oftast tjaffs om vad som är rätt foder.
    Så nu är jag nyfiken vad ger ni för foder till eran hästar?  

Jag är bara nyfiken och intresserad. Ni får gärna diskutera i tråden men snälla håll en vänlig ton Solig 

• Svar på tråden Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?
  • vargaa

Endast grovfoder som grund. När han får b-vitamin ger jag det som foderjäst och det blandar jag med lusern och mineraler i pelletsform. När han bygger muskler brukar han få en näve havre efter ridturen.

Inga helfoder i magen på min häst.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • slutatsnusa
    cajsasmamma skrev 2012-01-16 12:54:44 följande:
    Det finns ett sånt foder , men jag kommer inte ihågvad det heter.
    Även mitt kbl får inte äta socker eller havre. men han klara sig fint på hö, havre, betfor utan socker, salt, olja, äppelcidervinäger, och VSL.
    vad är betfor utan socker? urvattnat?
    T84 skrev 2012-01-18 23:04:01 följande:
    Min har inte haft fång, men har alltid vart mer eller mindre dålig i magen, tills jag kom på att det var pga av sockret i betforn som han blev dålig av.
    Han har även haft lätt att lägga på sig hull på nacke och kors. Så misstänker att han kan vara IR. Har därför själv valt att inte ge socker och stärkelse, och vips så blev han bra i magen, samt att "fett depåerna" lagt sig.
    Har endast silage att till gå och tror ts ligger nånstans runt 75% torrt och fint är det.
    det låter som om du har hittat rätt för er så skönt. hur gör du med bete på sommaren?
  • cajsasmamma
    slutatsnusa skrev 2012-01-20 22:55:25 följande:
    Betfor "utan" socker är Speedi Beet, det innehåller ca 95% mindre socker än vanlig betfor. Har flera artiklar mm inlagda på min andra dator om foder utan (mindre) socker och stärkelser, men tyvärr kommer jag inte in i datorn pga att laddaren är trasig.
  • cajsasmamma
    cajsasmamma skrev 2012-01-22 13:26:15 följande:
    Betfor "utan" socker är Speedi Beet, det innehåller ca 95% mindre socker än vanlig betfor. Har flera artiklar mm inlagda på min andra dator om foder utan (mindre) socker och stärkelser, men tyvärr kommer jag inte in i datorn pga att laddaren är trasig.
    Speedi Beet innehåller 5%socker.
  • T84
    slutatsnusa skrev 2012-01-20 22:55:25 följande:

det låter som om du har hittat rätt för er så skönt. hur gör du med bete på sommaren?
    Speedi beet samt tror även det finns ett som heter quick beet oxå. Båda innehåller en mkt liten mängd socker.

Har funkat hittills iaf. Bete sommartid (juni, juli, aug, hela dygn) har aldrig vart några problem. Förra året gick han på bete tom i mitten av sep utan att visa nått med magen.
    Skulle han däremot blivit lös alt "biffat" på sig hade jag stallat upp han direkt.
    Det man måste ha i bakhuvudet är att går hästen i en hårt belastad hage så finns det mer socker i gräset än om det är högt och fint gräs.
    Skulle han ha uppvisat fång så hade jag nog satsat på skogshage och stödfodring med hö, alt green guard om han hade accepterat det.
    Svårt att säga hur du ska göra/tänka med din häst då jag inte vet hur kraftig fång den har/har haft samt känslighet etc.
    bete och sånt får man helt "enkelt" lita på sin magkänsla om.
  • Kallebus

Speedi beet och Quick beet är samma grund som vanlig betfor dvs resterna efter sockertillverkningen och väldigt fiberrikt.
    Skillnaden är att betfor har dom tillsatt melass dvs återfört socker.....massor.

• Madick

Jag har samma bas till alla hästar; ett bra hö/silage. Utöver det beror på vad hästen gör, hur stor den är, vilka värden höt har och hur den normalt är i hull/temperament.

Havre fungerar oftast bra som kraftfoder om det behövs, så länge höt har normala värden. Behöver jag mer protein ger jag i första hand lusern i andra hand soja, behövs det väldigt mycket och jag inte har möjlighet att byta grovfoder så använder jag Krafft (Breed och Protein, men de har väl bytt namn nu?). Emellanåt även betfor och kli. Pelleterade mineraler.

Med detta har jag fodrat allt från dräktiga ston, både ponny och häst, fölen, tävlingshästarna och skogsmullarna.

• cajsasmamma
    Madick skrev 2012-03-19 11:46:27 följande:
    Med detta har jag fodrat allt från dräktiga ston, både ponny och häst, fölen, tävlingshästarna och skogsmullarna.

jag kör grovfoder som grund men sen har jag också väldigt olika hästar med olika behov så jag extra fodrar dom med olika kraftfoder. Räknade igår att vi har 13 olika foder i mitt foderrum :-O
  • Madick
    cajsasmamma skrev 2012-03-19 16:53:56 följande:
    jag kör grovfoder som grund men sen har jag också väldigt olika hästar med olika behov så jag extra fodrar dom med olika kraftfoder. Räknade igår att vi har 13 olika foder i mitt foderrum :-O
    Men... hur kan de ha SÅ olika behov på samma grovfoder? Ett tag hade jag svårfött fullblod, lättfödd ponny, ponnyföl med hög fullblodsdel och en "vanlig brun" ridhäst, ändå kommer jag inte upp i så många olika fodersorter.
  • cajsasmamma
    Madick skrev 2012-03-19 19:00:20 följande:
    Men... hur kan de ha SÅ olika behov på samma grovfoder? Ett tag hade jag svårfött fullblod, lättfödd ponny, ponnyföl med hög fullblodsdel och en "vanlig brun" ridhäst, ändå kommer jag inte upp i så många olika fodersorter.
    Jag har följande hästar i mitt stall, några fler än vad du hade

2tävlingstravare var den ena är väldigt svårfödd
    1 kbl som är nästan startklar , och som vi håller på och utreder om han ha epsm
    1st fölsto med föl vid sidan (kbl) stoet ska betäckas igen i maj-juni.
    1st 1åring
    1st fångponny
    1st vbl hingst som är skadad pga gallfellbandskada 
    1st 25årig gotlandsruss som går rids 5ggr/veckan¨
    2st shettis unghästar 
    1st fjordning 
    1st hbl som tävlar 130hoppning

Så dom har olika behov!!! För mig blir det faktiskt mycket smidigare och köpa olika tillskott till hästarna

Vi har följande foder i stallet

Ensilage(hösilage)

Havrekross
    Kornkross
    Hippo Breeds
    Betfor
    Speedi Beet
    Soja
    Foderjäst
    Olja
    Salt
    Gurkmeja
    Biotin
    E-vitamin och Selen
    Äppelcidervinäger

Var visst 15 olika fodersorter/tillskott om jag inte har glömt något.

• Madick

Aha, du räknade med alla tillskott. Jag tänkte fodersorter som i grov- och kraftfoder

• cajsasmamma
    Madick skrev 2012-03-20 09:58:12 följande:
    Aha, du räknade med alla tillskott. Jag tänkte fodersorter som i grov- och kraftfoder
    skrev fodersorter/tillskott men tillskott ramla bort när jag posta inlägget via mobilen. så det vart fel där. Men visst vore det bra och fodra med så få fodersorter som möjligt men då borde man ha mer "jämna" hästar!
Svar på tråden Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?