• cajsasmamma

Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?

Jag sitter oftast och läser på olika forum om folk som ger olika foder till sina hästar. Och i varje tråd blir det oftast tjaffs om vad som är rätt foder.
    Så nu är jag nyfiken vad ger ni för foder till eran hästar?  

Jag är bara nyfiken och intresserad. Ni får gärna diskutera i tråden men snälla håll en vänlig ton Solig 

• Svar på tråden Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?
  • Business

Jag har alltid haft fullblod och de har ätit havre + Dodson & horrell racing balancer

Numer äger jag 1 galoppör i usa och han äter även han D&H i mängder. Jag träningsrider honom ibland om jag skulle vara på plats. 

Han äter väldigt mycket och är i toppkondition, ca 6-7 kg kraftfoder fördelat på i alla fall 6 givor/dygn. + hö självklart.  

• T84
    Welsh Cob 15år, 154cm ca 400-450kg, Träningsrids på hobby nivå. Hyffsat lättfödd

Morg: 3 kg torrt silage

Lunch: 3 kg torrt silage

Kväll: 4 kg torrt silge

Sv Hbl 4år, ca 165cm ca 450-500kg, "Rids" ca 3 dagar/vecka á 40 min. Normal född

Morgon:  3 kg torrt silage, 1 "näve" granngården original pellets

Lunch: 4 kg torrt silage, 1 "näve" granngården original pellets

Kväll: 5 kg torrt silage

Coben får inget kraftfoder då han inte behöver det just nu, samt att jag inte har hittat något som passar våra behov då han varken ska äta socker eller stärkelse.
  • En till mamma

Min herre är halvblod 10 år åt det smala hållet

får fri tillgång på hösilage från 07.00 till 19.00 varje dag

sedan under natten  får han 6kg

morgon och kväll får han 1kg havre och

ca 1liter betfor (mäter innan jag blöter)

samt mineraler.   

• cajsasmamma
    T84 skrev 2012-01-11 20:26:07 följande:
    Welsh Cob 15år, 154cm ca 400-450kg, Träningsrids på hobby nivå. Hyffsat lättfödd

Sv Hbl 4år, ca 165cm ca 450-500kg, "Rids" ca 3 dagar/vecka á 40 min. Normal född

Coben får inget kraftfoder då han inte behöver det just nu, samt att jag inte har hittat något som passar våra behov då han varken ska äta socker eller stärkelse.
    Det finns ett sånt foder , men jag kommer inte ihågvad det heter.
    Även mitt kbl får inte äta socker eller havre. men han klara sig fint på hö, havre, betfor utan socker, salt, olja, äppelcidervinäger, och VSL.
  • slutatsnusa
    T84 skrev 2012-01-11 20:26:07 följande:

ursäkta att jag lånar tråden lite.
     jag har också en cob, ett sto, som inte heller får äta socker el stärkelse då hon haft fång. har din också haft fång? hur torrt är silaget? har du valt bort hö framför silage eller är det vad du har tillgång till?
  • Musen

Jag har 5 unghästar ( d- ponny/liten häst storlek) 2-6 år i olika raser alla hingstar ( är oftast lite tunnare i kroppen än vallackar ) har fri tillgång till hö på vintern men tror det är bra värde i höet för jag behöver vara köpa 5 ton och får då ca 200 kg över varje år. Har stora hagar med bete och naturligtvis saltsten. Jag ger 1 kg müsli och lite betfo ( typ en näve för smakens skull )vid ett arbetspass. Mer behövs inte för tillfället.

• Musen

Som arbetspass räknar jag all extra stimulans som ex vänja vid att leda u grimma i 10 min till att träna hoppning i en timme. Men vet jag med att jag kommer rida lite hårt så brukar jag ge lite extra gott :)

• Musen

Har en mini jäst med som väger 65 kg och han får bara en näve musli vid någon sorts stimulans

• T84
    cajsasmamma skrev 2012-01-16 12:54:44 följande:
    Det finns ett sånt foder , men jag kommer inte ihågvad det heter.
    Även mitt kbl får inte äta socker eller havre. men han klara sig fint på hö, havre, betfor utan socker, salt, olja, äppelcidervinäger, och VSL.
    Det foder jag har lyckats hitta (pavo) som ska vara anpassat just för IR, cushings och fånghästar innehåller ändå både socker och stärkelse.
    Han blir så pass dålig i magen av endast 1 näve vanlig pellets 1ggn/dag (har getts för att han gärna går ur boxen igen vid insläpp) har jag valt att inte ge något kraftfoder alls.
    Havre kan han inte äta då han blir "knäpp" av det, korn vill jag ska blötas innan och det finns det inte möjlighet till i stallet jag står tyvärr. Annars hade jag testat och sett hur han hade reagerat på det.
    Men nu har jag tur att silaget har såpass bra värden att han klarar sig bra utan något extra.
  • T84
    slutatsnusa skrev 2012-01-16 22:53:57 följande:
    ursäkta att jag lånar tråden lite.
     jag har också en cob, ett sto, som inte heller får äta socker el stärkelse då hon haft fång. har din också haft fång? hur torrt är silaget? har du valt bort hö framför silage eller är det vad du har tillgång till?
    Min har inte haft fång, men har alltid vart mer eller mindre dålig i magen, tills jag kom på att det var pga av sockret i betforn som han blev dålig av.
    Han har även haft lätt att lägga på sig hull på nacke och kors. Så misstänker att han kan vara IR. Har därför själv valt att inte ge socker och stärkelse, och vips så blev han bra i magen, samt att "fett depåerna" lagt sig.
    Har endast silage att till gå och tror ts ligger nånstans runt 75% torrt och fint är det.
Svar på tråden Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?