• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok att Hänga ut dömda pedofiler på internet?
  • solskina

Svår fråga men rätten att skydda sina barn är stark.
    Sedan att pedofilerna har familj och ev. egna barn är en aspekt att ta in. Dom drabbas ju indirekt.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Förutom att vara moraliskt tveksamt så är effekten av det hela mycket tveksam. Att det skulle leda till att barnen får en säkrare tillvaro är inte sant.

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • OnlyOne

En del som är för detta menar att det skulle vara en trygghet att veta vilka "rötäggen" är; ett sätt att skydda sina barn.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    OnlyOne skrev 2011-11-06 22:20:04 följande:
    En del som är för detta menar att det skulle vara en trygghet att veta vilka "rötäggen" är; ett sätt att skydda sina barn.
    Det finns inga belägg för att det stämmer och den stora majoriteten av alla övergrepp begås av personer som barnet känner ändå, lärare, familj, släkt, vänners föräldrar och så vidare.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • OnlyOne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-11-06 22:23:49 följande:
    Det finns inga belägg för att det stämmer och den stora majoriteten av alla övergrepp begås av personer som barnet känner ändå, lärare, familj, släkt, vänners föräldrar och så vidare.
    Nej, det må vara hänt men jag kan förstå att man invaggas i någon trygghet ändå.

En bekant till mig som bor i Maine (USA) berättar att polisen går runt och knackar dörr och meddelar alla i grannskapet om det flyttar in någon med ett tyngre brottsregister bakom sig (våldtäkt, mord etc)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    OnlyOne skrev 2011-11-06 22:29:42 följande:
    Nej, det må vara hänt men jag kan förstå att man invaggas i någon trygghet ändå.
    Ännu värre, falsk trygghet är värdelös i slutändan.
  • Toboas
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-11-06 22:32:37 följande:
    Ännu värre, falsk trygghet är värdelös i slutändan.
    För att inte tala om att man omöjliggör någon form av återanpassning till samhället...
  • hallencreutz89

Nej. Pedofilerna har för det första anhöriga. Dessutom så ska man se efter sina barn oavsett om man har en pedofil i området eller inte, det enda en sån lista kan göra är möjligtvis att vagga in folk i en falsk trygghet för de tror de vet vilka som är pedofiler då och det finns ju många icke-dömda. Dessutom kan det bli värsta häxjakten av det vilket jag inte heller ser några fördelar med. Och så tycker jag det går helt emot det svenska rättssystemet och allt vad sekretess och integritet heter

• OnlyOne

Visst men vad gör man om det flyttar in en dömd sexualbrottsling som granne? Vill man då veta att h*n finns där eller är man lyckligt ovetandes och tröstar sig med statistik?

Många av oss är låter sig styras av känslor och inte av förnuftet när det gäller överlevnad.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Toboas skrev 2011-11-06 22:35:02 följande:
    För att inte tala om att man omöjliggör någon form av återanpassning till samhället...
    Absolut, det är något man måste ta med i beräkningen. Tyvärr så anser många som tycker en lista är en bra idé att återanpassning inte är viktigt.
Svar på tråden Ok att Hänga ut dömda pedofiler på internet?