• alllison

min 3 månaders bebis står.

min son är snart 3 månader och vill bara sitta eller stå. han ställer sig själv när man håller i hans händer sedan kan han stå i flera minuter om man håller i händerna för att hjälpa till lite med balansen

det är mitt första barn och vad jag har förstått ska det dröja innan han ens vänder på sig själv. och det gör han ju inte.. 

så min fråga är ska jag låta honom stå och sitta och det andra kommer när det kommer eller ska jag tvinga honom att ligga på rygg för att han ska vända sig o sedan lära sig att komma upp helt själv.  blev lite rörigt känner jag men jag koppas ni förstår frågan annars får ni fråga:)

• Svar på tråden min 3 månaders bebis står.
  • lindaha

Mina tjejer var också tidiga och jag har alltid låtit dom utvecklas i sin egna takt. Har de velat stå så har de fått göra de och har de velat ligga så har de fått göra de :)

Här är en bild på lillasyster när hon var 3 månader

• Dimitra

Jag personligen tror inte på tvång Viljan att rulla runt och ta sig upp självmant kommer ändå, även om du inte tvingar fram beteendet. Jag gjorde som du verkar göra, lät dottern göra de roliga sakerna bara. Hon lärde sig ändå rulla runt och allt det där "tråkiga" inom den tid som BVC anser vara normalt

The Dimitra universe.
  • Hoppfull84

vi har också en tjej som gärna är upprätt och började köra gåstol innan hon fyllt 4mån. vi har alltid tänkt att hon säger ifrån om hon tycker det är jobbigt och att tvinga henne att ligga på rygg känns ju bara elakt.
    låt barnet själv bestämma så blir det nog bäst är vår tanke iaf

• Zenobia

Tycker som dom andra sagt att vill dom så låt dom göra det barn utvecklas olika.
    Min dotter vägrade ligga på mage som liten så vi gjorde ingen stor sak av det utan lät det vara. Det vart att hon lärde sig att vända sig från rygg till mage först ist för tvärtom. Men så länge hon var en nöjd bebis så fick det väl vara så än att ha henne liggande på mage.

• alllison

tack för alla svar:)   låter honom stå utan dåligt samvete:) idag provade vi hoppgunga för första gången och det gillade han:)

• Zenobia
    alllison skrev 2011-11-10 17:07:38 följande:
    tack för alla svar:)   låter honom stå utan dåligt samvete:) idag provade vi hoppgunga för första gången och det gillade han:)
    Ja det brukar vara poppis för vissa. Min tjej älskade sin hoppgunga så där kunde hon sitta ofta
  • septembermammans

Min dotter är 10 veckor o hon älskar också att stå. Man behöver bara hålla henne lätt under armarna för stöd. Hon gillar att komma upp o oftast om hon är gnällig blir hon glad när hon får stå.. jag känner också att det är bättre att hon är nöjd o glad! Hon kommer att hinna med att lära sig vända på sig o sitta o allt sånt

• VI4MOTVÄRLDEN

Min är oxå tidig... Jag fick rådet att jag skulle låta honom stå å sitta som han vill, att han säger ifrån när d blir för ansträngande...

• Indianica

Du kan ju höra med BVC, men det skadar knappast. Min tjej gick ut med möblerna när hon var sex månader och var inte så stilla före dess heller, även om jag inte minns hur gammal hon var när vi satte henne i gåstol.  Ditt barn kommer lära sig att rulla runt, även om det får stå ibland Utvecklingen sker inte alltid enligt böckerna...

• annzho

Min tjej på 6 månader började bara vilja stå vid 3 månader men har lyckats vända sig å rulla åt båda hållen ändå. Hon sitter själv utan stöd nu men hennes favorit syssla är att springa över golvet( jag håller i hennes händer) jag har alltid låtit henne göra som hon vill och hon brukar ägna sig åt en sak i taget. Ibland bara stå, Bara prutta med munnen och bara sitta etc..

Svar på tråden min 3 månaders bebis står.