• morsaigen

    Gravid över 40, här samlas vi!

    Som rubriken säger! Vi är ju inte så många, så vi kan gott klumpa ihop oss i en enda tråd! Själv är jag gravid med 2:an, BF i juni -12, strax efter min 41-årsdag. Välkomna!

  • Svar på tråden Gravid över 40, här samlas vi!
  • Strix

    Hej! Vågar knappt anmäla intresse här men kan inte låta bli. Har många MA bakom mig och redan fått denna graviditet utdömd en gång. Tack och lov hade läkaren fel. Går snart in i v 15. BF ändras hela tiden, men senare delen av juli är det. Då är jag 41. Var 39 när storebror kom. Jag sa när jag var 20 att jag skulle bli en ung mamma. Men det blev inte så - fel karl, fel mognad, fel liv. Nu är jag en lycklig och harmonisk mamma istället. Har ett koagulationsfel och får fragmin mot missfall, men tyvärr har det inte varit vattentätt så man får hoppas och be lite också. Känner faktiskt fosterrörelser sedan någon vecka så det lugnar. Ibland. // Morsaigen - tråkigt med chock på RUL, men tänk på allt som är rätt istället. Jag antar att det är klumpfot? I så fall går det ju att korrigera. Är det vanligt att man har fler handikapp vid klumpfot eller är det den allmänna oron som fick en extra skjuts av detta?

  • BollanB

    Hej Strix och grattis att du mot alla odds är gravid! I vecka 15 skulle man väl normalt känna sig trygg med graviditeten men jag förstår att pga av koagulationsfelet att du inte vågar blåsa faran över. Så jag hoppas och ber för dig!

    PS. jag trodde också vid 20 att jag skulle ha min familj klar före 30 men livet följde en annan väg helt enkelt....

  • morsaigen

    Strix - vet inte om det är vanligt, jag har surfat o surfat men just den frågan får jag inget svar på. Jag har dock hittat några riktigt otäcka syndrom där klumpfot är ett av flera symtom. Men visst, den allmänna oron tog oxå fart....

  • m1nn13

    Hej alla!

    Har varit lite hemlig hittills... men nu är jag i v 20 +  så nu verkar allt gå bra. Jag är 42 år och har 2 pojkar födda      -06 och -09.
    BF i början på juni!!!!  Jippi!

  • FrökenBäver

    Morsaigen,
    när min senaste föddes var båda hans fötter kraftigt inåtvridna, jag såg det direkt och blev orolig. Men efter ett par dygn så dom helt normala ut och idag kutar han snabbt, gärna och ofta : )
    På något sätt var det bara hans fosterställning som fick honom att kura in fötterna. Det behöver inte vara något fel men jag förstår verkligen att du reagerar och blir orolig....... 

  • Strix

    Det lät ju bra frökenBäver. Morsaigen - kan du be om ett utökat ultraljud? De kan ju kolla igenom organen ganska bra om jag har förstått rätt. Det lät som om jag negligerade den allmänna oron tidigare och det var inte meningen. Jag är expert på den och att googla fram allravärstascenarion. Dessutom får man ju hela tiden höra vilka risker det innebär att vara äldre, vilket ju är utmärkt bränsle för oron. // tack för välkomnandet! Av någon anledning kan man inte göra styckeindelning på FL i min ipad - därav mina försök till avgränsning genom skiljetecken. // ska göra FVP om två veckor. Magen står rakt ut och jag fattar inte hur jag ska kunna dölja graviditeten på jobbet till resultatet kommer. Att vänta till RUL är uteslutet. // grattis m1nn13! Vet du om det blir en tredje pojke med tre års mellanrum?

  • morsaigen

    Fröken Bäver - hade dom sett det redan på ultraljudet eller blev det en "glad överaskning" vid förlossningen?
    Strix  - nemas problemas, här uppfattades inget negligerande överhuvudtaget.
    Idag ska vi på ultraljud igen, denna gång med en läkare. Jag har googlat fram åtminstone 4 väldans otäcka diagnoser som kan vara associerade med klumpfot, ska se vad han har att säga om dem idag. Jag måste säga att jag är helt livrädd att få ett handikappat barn. Min man är nog, om möjligt, ännu livräddare. Bakgrunden till min graviditet är att vi egentligen inte skulle ha fler barn, råkade bli gravida efter att ha spelat "rysk roulette" EN (!) gång. Därefter följde en lång period då vi inte visste om vi skulle behålla barnet överhuvudtaget - det var iaf inte självklart. Sen bestämde vi oss tillslut för det. Så hur i-lands-problematiskt det än kan låta; Vi var inte ens säkra på att vi ville ha ett barn överhuvudtaget och att nu stå inför en situation där barnet kanske inte är helt friskt gör det väldigt väldigt jobbigt, jag kan tänka mig att jag hade varit i en annan sits om detta hade varit ett sen länge efterlängtat och planerat barn. Hoppas ni inte missförstod mig nu.  

  • stor och liten

    Morsaigen: Kan helt och fullt förstaa hur du resonerar! Haaller tummar och taar att allt gick bra paa UL idag!!!

    Strix: Varför bestämde du dej för  FVP och inte MKP? Fraagar bara för att jag ska göra MKP nästa vecka och tycker den väntan är laang nog... MKP kan man göra redan i v 12... Alltsaa bara nyfiken... :o)

  • Strix

    Det är för riskabelt att göra MKP när man är proppbenägen och tar fragmin. Så vi måste tyvärr vänta.

Svar på tråden Gravid över 40, här samlas vi!