• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Anonym (råger)
    Betty Boop skrev 2011-11-18 20:46:06 följande:
    Nu börjar jag ruttna på den här diskussionen. Det går liksom inte att diskutera denna fråga med folk som inte har grundskolans baskunskaper. Ni negersägare, fortsätt ni att säga neger. Skaffa en Atlas och en ordbok. Ordboken kan ni nog förresten ha lite svårigheter med för det kan vara en fördel att kunna alfabetet om man ska använda en sån. 

Betty,

Får jag rekomendera en resa kanske till ett land där svarta är i majoritet ?

Jag har ju tillbringat många år i västafrika och där är ju 99% svarta.

Dom vita är en minoritetsgrupp. En person som jag möter tex i Senegal som vill tilltala mej ropar eller titulerar mej med order Toubab. Touba's betydelse är vit eller snarare viting.

Typ:  Hey Tobab !   örversatt:  TjenareViting.       

I början var ju detta lite överaskande, jag är ju inte bara min hudfärg.

Efter några år så vande man sej, det var ju inte sagt med ond avsikt.

Bara ett konstaterande, jag var vit.

Samma sak med neger, det sägs ju inte med ond avsikt. Bara ett konstaterande att personen är neger.

Hela politiseringen av ordet neger är beklämmande och oförståeligt.

Två personer, båda svarta kan utan problem kalla varandra för negrer men så fort som en vit person använder precis samma ord så bli det fult ?  Samma ord ?  

No logic !
  • Betty Boop
    Anonym (råger) skrev 2011-11-18 21:12:57 följande:
    Betty,

Dom vita är en minoritetsgrupp. En person som jag möter tex i Senegal som vill tilltala mej ropar eller titulerar mej med order Toubab. Touba's betydelse är vit eller snarare viting.

Samma sak med neger, det sägs ju inte med ond avsikt. Bara ett konstaterande att personen är neger.

Två personer, båda svarta kan utan problem kalla varandra för negrer men så fort som en vit person använder precis samma ord så bli det fult ?  Samma ord ?  

No logic !
    Men VARFÖR envisas med att använda ordet om det uppenbarligen är så laddat för vissa? Varför inte säga svart i stället? Vad är problemet?
  • Anonym (råger)
    Betty Boop skrev 2011-11-18 21:15:54 följande:
    Men VARFÖR envisas med att använda ordet om det uppenbarligen är så laddat för vissa? Varför inte säga svart i stället? Vad är problemet?
    Tack för ett uttömande svar i själva sakfrågan.

Jag säger gärna svart men har inga problem med att använda order neger.

Hela diskutionen är ett väst-världs problem. I dom delarna av planeten där majoriteten av dom svarta negrerna bor är detta ett icke-problem.  Dom ser inte sej slälva som varesig svarta eller negrer,

utan från sin etniska härkomst precis som vi ser oss somsvenskar eller tyskar, fransmän osv
  • Betty Boop
    Anonym (råger) skrev 2011-11-18 21:30:57 följande:
    Tack för ett uttömande svar i själva sakfrågan.

Jag säger gärna svart men har inga problem med att använda order neger.

Hela diskutionen är ett väst-världs problem. I dom delarna av planeten där majoriteten av dom svarta negrerna bor är detta ett icke-problem.  Dom ser inte sej slälva som varesig svarta eller negrer,

utan från sin etniska härkomst precis som vi ser oss somsvenskar eller tyskar, fransmän osv
    Neger eller svart är fortfarande inte en nationalitet så som svensk, tysk etc. Det går inte att jämföra.
  • Anonym (råger)
    Betty Boop skrev 2011-11-18 21:33:14 följande:
    Neger eller svart är fortfarande inte en nationalitet så som svensk, tysk etc. Det går inte att jämföra.
    OCH JAG SKREV INTE DET HELLER. 

Om du inte vill diskutera utan leverera one-liners utan substans eller argumentation så tackar jag för mej och önskar dej all lycka i din kamp mot N-ordet. Lev väl. 
  • kort kjol
    Anonym (råger) skrev 2011-11-18 21:12:57 följande:
    Betty,

No logic !
    Jag skulle ta väldigt illa upp om någon kallade mig viting.. Gråter (IRONI)
  • Anonym
    Betty Boop skrev 2011-11-17 22:00:10 följande:
    Europ+e är ingen etnicitet! Européer bor i Europa och kan vara både vita, svarta, gula och röda.  Charlizes nationalitet är AFRIKAN och hennes etnicitet är kaukasier. 

Man kan inte sätta ett likhetstecken mellan orden neger och afrikan för alla afrikaner är inte negrer! Det är för bövelen bara att säga svart!

Det är ju insamt låg nivå på allmänbildningen i denna tråd!
    Det är ingen fel på min allmänbildning Tack. Är från det svarta afrika och för oss är afrikaner svarta afrikaner. Araberna i norr är just Araber och vi kallar inte de för afrikaner. Bara för att jag har tex mulattbarn, så blir de inte automatiskt europer. Däremot är det lättare att bli ameriakan för att landet är uppbyggt av invandrare.
  • Betty Boop
    Anonym (råger) skrev 2011-11-18 21:38:48 följande:
    OCH JAG SKREV INTE DET HELLER. 

Om du inte vill diskutera utan leverera one-liners utan substans eller argumentation så tackar jag för mej och önskar dej all lycka i din kamp mot N-ordet. Lev väl. 
    Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade din sista mening i det förra inlägget. Jag såg det nu när jag läste det en gång till.

Jag är fullt medveten om att det är ett väst-problem och jag har inte påstått nåt annat heller. Jag tycker att det hela är ganska enkelt. Sluta säga neger helt enkelt. Det finns ingen anledning till att använda det ordet när det finns andra ord. Jag skriver hur långa eller korta inlägg som jag har lust med, tack. Fortsätt du att säga både neger och svart om du nu mår bättre av det. 
  • Anonym (mamma)

Betty, jag måste säga att jag beundrar dig oerhört mycket som orkar ta debatten med vissa människor som vägrar att förstå! Bra att du står på dig! Jag är övertygad om att ordet så småningom kommer att nästan försvinna om vi alla som är emot är tydliga nu att visa att vi inte accepterar det! Men samtidigt kommer det alltid att finnas rasister som aldrig kommer att förstå just för att dom inte vill förstå! Men stort tack till dig Betty, och ni andra också, för att ni orkar stå upp för det ni tror på! Ni som tror på människan och inte fortfarande lever kvar i det gamla rasuppdelningen där de trodde att människor är värda olika mycket beroende på vilken hudfärg de har. Och du råger, du har väldigt fel. Det här är INTE ett väst-världsproblem. Det här är ett globalt problem. Det vet jag för jag har vistas i länder där de flesta är svarta i långa perioder. Där är ordet oacceptabelt och de hade sett det som en total förolämpning om jag hade börjat kalla svarta så.

• Litet My
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-19 21:38:01 följande:
    Betty, jag måste säga att jag beundrar dig oerhört mycket som orkar ta debatten med vissa människor som vägrar att förstå! Bra att du står på dig! Jag är övertygad om att ordet så småningom kommer att nästan försvinna om vi alla som är emot är tydliga nu att visa att vi inte accepterar det! Men samtidigt kommer det alltid att finnas rasister som aldrig kommer att förstå just för att dom inte vill förstå! Men stort tack till dig Betty, och ni andra också, för att ni orkar stå upp för det ni tror på! Ni som tror på människan och inte fortfarande lever kvar i det gamla rasuppdelningen där de trodde att människor är värda olika mycket beroende på vilken hudfärg de har. Och du råger, du har väldigt fel. Det här är INTE ett väst-världsproblem. Det här är ett globalt problem. Det vet jag för jag har vistas i länder där de flesta är svarta i långa perioder. Där är ordet oacceptabelt och de hade sett det som en total förolämpning om jag hade börjat kalla svarta så.
    Håller med
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?