• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Lucy Cat

Jag har vänner i alla färger och former, ingen av dem tar illa upp av att bli kallad neger, bög, kines, guling osv.
    Det är väldigt få svarta människor som tar illa upp av just ordet "neger". Det är vi vita människor som blir så jäkla skitnödiga och nej nej nej man får inte säga så för de kan ta illa upp.
    Men det är helt okej när man vänder på det, när vi svenskar blir kallade "vitingar" eller "svennar", då är det lugnt, för det är inget rasistiskt. Rasistisk är man bara om man hoppar på någon som anses vara lite svagare och mer utsatt. Att kalla kungen för en "jävla svenne" är inte rasistiskt. Drömmer 

..I'm not cynical, I'm experienced..
  • Litet My
    Mandi74 skrev 2011-11-19 22:59:16 följande:
    Man kan jämför ordet neger med ordet hora, helt ok. Men inte ordet neger med svennehora, det har en annan betydelse.
    Likväl är det ett ord som många tar väldigt illa vid sig av.

Svennehora- prostutierad/lösaktig svensk tjej
    Neger- Lägre stående individ
  • Anonym
    Lucy Cat skrev 2011-11-19 23:00:34 följande:
    Jag har vänner i alla färger och former, ingen av dem tar illa upp av att bli kallad neger, bög, kines, guling osv.
    Det är väldigt få svarta människor som tar illa upp av just ordet "neger". Det är vi vita människor som blir så jäkla skitnödiga och nej nej nej man får inte säga så för de kan ta illa upp.
    Men det är helt okej när man vänder på det, när vi svenskar blir kallade "vitingar" eller "svennar", då är det lugnt, för det är inget rasistiskt. Rasistisk är man bara om man hoppar på någon som anses vara lite svagare och mer utsatt. Att kalla kungen för en "jävla svenne" är inte rasistiskt. Drömmer 
    Att dina vänner inte tar illa vid sig spelar mindre roll. Det finns en ansenlig mängd personer som gör det, däribland jag själv, jag är själv färgad/svart etc, men helst inte neger. Jag blir tokledsen när jag hör det , så GE DIG!!!
  • Lucy Cat

Du är EN person, och jämfört med mina 20+ svarta vänner så ligger din åsikt tyvärr i minoritet. 
    Det kommer alltid finnas något som någon stör sig på. Och sluta hoppa på mig, du vet inte om jag använder ordet neger eller inte så GE DIG SJÄLV!!! 

• Anonym
    Lucy Cat skrev 2011-11-19 23:06:51 följande:
    Du är EN person, och jämfört med mina 20+ svarta vänner så ligger din åsikt tyvärr i minoritet. 
    Det kommer alltid finnas något som någon stör sig på. Och sluta hoppa på mig, du vet inte om jag använder ordet neger eller inte så GE DIG SJÄLV!!! 
    Vänligen generalisera inte utifrån dina 20 svarta vänner. Menar du att de är representativa för alla svarta? Och att du därför tar dig rätten att bestämma att det är ok att säga neger för att just de inte tar illa vid sig? Märklig syn, minst sagt. Jag skulle kunna säga att jag har 30 svarta vänner som tycker att det är ledsamt att höra det ordet, vinner jag då? Knappast.

Jag syftade inte på om du använder ordet eller inte, utan att du försvarar användandet av det.
  • Lucy Cat

Men är du på riktigt? Klart jag generaliserar utifrån vad jag VET. Jag kan inte svara på hur resterande svarta människor reagerar på ordet, det jag kan göra är att utgå ifrån mina vänner och dig. Och där står det nu 20-1 om ordet neger är okej att användas eller inte.

Sen skulle jag vilja be dig att läsa om mina texter utan att fastna på ordet neger, då hade du märkt att jag inte försvarat varken användandet eller oanvändandet av ordet. Jag IFRÅGASATTE - vilket är en stor skillnad. 

• Litet My
    Vad man kallar varandra inom kompiskretsen är en annan sak...har tex 2 överviktiga kompisar som glatt kallar varandra "tjockis" men som skulle bli galet kränkta om någon på stan kallade dem så.

"Men det är helt okej när man vänder på det, när vi svenskar blir kallade "vitingar" eller "svennar", då är det lugnt, för det är inget rasistiskt."

Vem har bestämt det? Du?
  • Anonym
    Lucy Cat skrev 2011-11-19 23:14:09 följande:
    Men är du på riktigt? Klart jag generaliserar utifrån vad jag VET. Jag kan inte svara på hur resterande svarta människor reagerar på ordet, det jag kan göra är att utgå ifrån mina vänner och dig. Och där står det nu 20-1 om ordet neger är okej att användas eller inte.

Sen skulle jag vilja be dig att läsa om mina texter utan att fastna på ordet neger, då hade du märkt att jag inte försvarat varken användandet eller oanvändandet av ordet. Jag IFRÅGASATTE - vilket är en stor skillnad. 
    Är i allra högsta grad på riktigt, en person som blivit hånad för min hudfärg under hela uppväxten, bland annat med ordet neger. 

20-1? Är det här en tävling av något slag för dig? Det står inte 20-1, det står kanske det utifrån vad din begränsade värld. Det är dock barnsligt/okunnigt att skapa din egna statistik utifrån det, eller vad det nu är du håller på med.

Ska du förklara för mig att det jag blivit hånad för inte räknas för att andra personer du känner inte bryr sig? Du tror inte att dina 20 svarta vänner skulle brytt sig om de blivit skrikta efter på stan med det ordet? Om de blivit uthängda på nätet med det, slagna, bespottade?

Det tror jag att de hade.

Jag orkar inte läsa om dina texter.
  • Anonym (mamma)
    Ingen av mina svarta vänner eller familj gillar detta ordet. Lyssna på folk och förstå att andra blir ledsna och arga. Och jag för min del gillar inte heller ordet (hatar det) och vill inte att min dotter som är halvsvart ska växa upp och höra detta. Hade någon av alla mina svarta vänner eller familj hört dig säga detta hade dom trott att du var dum i huvudet. Man säger bara inte så! Det tillhör folkvett att inte säga så. Jag säger det igen, hur svåååårt är det egentligen att säga svart istället? Du borde lyssna på dom som är svarta själva om du nu vägrar lyssna på mig. Läs historia och förstå! Du kan läsa väl? Du är väl inte så ointelligent så du inte kan förstå varför du inte ska säga det?
  • Anonym (mamma)

Alltså, ni som vägrar att ändra er: Jag SKÄMS på era vägnar! Ni är pinsamma!

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?