• Mizz Turko

datorn startar inte.... HJÄLP

Försöker starta datirn men det funkar inte, kommer bara "fujitsu siemens..." sidan å nedanför står Entering setup.. Men sen händer inget mer, har varit så nu ett bra tag. Funkade problenfritt igår... Har barnens foto i datorn dessutom så jag måste försöja få den att starta. Hjäkp någon

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Svar på tråden datorn startar inte.... HJÄLP
  • Mizz Turko

Nu har det kommit svart skärm med lite text, u slutet står det Operating system not found... Snälla hjälp,

• pluvdo

Det är nog svårt för folk här att avgöra vad som är fel på din dator. Det kan nog vara många saker. Jag har haft liknande problem, men det har aldrig berott på samma sak som gången innan typ. Det kanske är bättre om du lämnar in den till en reparatör, alternativt frågar någon kompis i närheten som är bra på datorer om denne kan kolla på datorn åt dig?

• Mizz Turko

Lämna in en nästan 3 år gsmmal laptop brukar inte tas emot, de brukar rekommendwra sopirns... Har tyvärr ingen i min inkrets som kan datorer heller

• pluvdo
    Mizz Turko skrev 2011-11-11 21:38:53 följande:
    Lämna in en nästan 3 år gsmmal laptop brukar inte tas emot, de brukar rekommendwra sopirns... Har tyvärr ingen i min inkrets som kan datorer heller
    Om man går till en reparatör? Det tror jag väl inte? Jag lämnade in en laptop som var typ tre år gammal och reparatören sade ingenting om det.
  • Tösabiten

Det är inte så att du har ditt USB-minne inkopplat, Ett minneskort eller kanske en mobil? Datorn kan ta den USB-disken som startdisk istället för din riktiga hårddisk och då hittas inte operativsystemet

Mattias 3/8-09, Simon 5/7-11
  • Mikesh

Det som står är att ett operativs system saknas... Alltså Windows installationen troligtvis skadat. Du har haft ett gömt virus eller något som skadat en fil i Windows mappen. Du får fixa Windows skivor stoppa i dom välja windows reperation. Då installerar det som filerna som saknas.. Om inte. Så installerar det om hela datorn. Och ja. Då kan du tyvärr glömma alla bilder .

• pluvdo
    Mikesh skrev 2011-11-11 21:42:06 följande:
    Det som står är att ett operativs system saknas... Alltså Windows installationen troligtvis skadat. Du har haft ett gömt virus eller något som skadat en fil i Windows mappen. Du får fixa Windows skivor stoppa i dom välja windows reperation. Då installerar det som filerna som saknas.. Om inte. Så installerar det om hela datorn. Och ja. Då kan du tyvärr glömma alla bilder .
    Det beror på vad för operativsystem man har. Exempelvis på Vista (och även Windows 7 tror jag) så sparas alla gamla filer i en mapp på datorn när man formaterar om. Det har de gjort för mig i alla fall.
  • Mikesh

Nej. Det beror helt på om hårddisken är pationerad och har en "recovery" pat. Som dom flesta vista och Windows 7 har.. Men alla har inte det. Men dom som har det då behövs heller ingen skiva för att installera om eller reperera. Utan då kommer det en fråga på vad man vill göra när datorn går igång men inte "startar"

Svar på tråden datorn startar inte.... HJÄLP