• Mizz Turko

datorn startar inte.... HJÄLP

Försöker starta datirn men det funkar inte, kommer bara "fujitsu siemens..." sidan å nedanför står Entering setup.. Men sen händer inget mer, har varit så nu ett bra tag. Funkade problenfritt igår... Har barnens foto i datorn dessutom så jag måste försöja få den att starta. Hjäkp någon

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Svar på tråden datorn startar inte.... HJÄLP
  • Mizz Turko

Så finns det en chans att komma åt fotografierna???

• Mikesh

Har du skivorna så i med dom och kör en REPERATION inte en ominstallation och absolut inte en formatering så kan det finas en chans... Eller om bilderna e mycket viktiga så lämnar du in datorn och säger att du vill ha bilarna som finns på hårddisken så fixar dom det genom att koppla din hårddisk till en annan.

• Mikesh

Bilderna som finns på hårddisken *

Finnas*

• Michiyo
    Mizz Turko skrev 2011-11-11 21:52:02 följande:
    Så finns det en chans att komma åt fotografierna???
    lyssna inte på dom där-.-  finns ett antal alternativ.. som ena sa windows kan vara skadat men då kan man göra en reparation om du fortfarande har skivan då sparas allt på datorn. i en windows.old fil.. fast gör du fel här ja då är det borta..

alternativ 2 så har hårddisken börjat krasha då kan man inte komma åt windows heller och jag skulle tro på detta mer..

lösning som jag rekomenderar? jadu antingen skaffar du en skiva med typ miniXP eller en ubuntu skiva som du kan starta up datorn med.. båda operativsystemen kan läsas från skivan så du instalerar inget för att komma in i datorn och p så sätt kan rädda allt.. fast om jag kommer ihåg rätt kan man driva minixp från ett usbminne.. ge inte upp förren det testat allt!

min bärbara hade smart disk failure.. med andra ord hårddisken är stendöd då... fast jag lyckades rädda mina 40 gig bilder med ubuntu.. inget är omöjligt!  se bara till du har en extra dator du kan skicka över allt på eller kanske en extern hårddisk.. bränna ut allt är oxå möjligt men jag vet ju inte hur mycket det är.
  • Mizz Turko

Så bilderna går då att räddas??? Ååå hoppas, resten å datorn skiter jag i det är barnens fotografier jag vill ha. Tack för hjälpen

• Mikesh

Janetsu lyssna inte på dom där? Kanske lite efter? Efter som du skrev exakt samma sak som jag redan skrivit haha. Och jo om hårddisken är på väg att krascha så finns det fortfarande chans att rädda bilderna.

• Nicke

Bilder och liknande går nästan alltid att rädda men då är det bra att lämna datorn till någon som kan.

Är det en bärbar dator?

• Mizz Turko

Vet inte vad ubuntu eller minixp är?? Har inte heller annan dator stt koppla ihop mef. Har trolugtvis runt 400 fotografier, sen har jag mitt cv jag vill gärna komna åt oxå Vadär smartast å enklast att göra?? Har hittat recovery cd: na så vey inte nu om jag ska göra det

• Tösabiten

Å ett annat alternativ är att köpa en usb-adapter, plocka ur hårddisken och koppla den i en annan dator... Funkar som ett stort USB-minne.... Funkar bra om disken är hel...

Mattias 3/8-09, Simon 5/7-11
  • pluvdo
    Mikesh skrev 2011-11-11 21:46:32 följande:
    Nej. Det beror helt på om hårddisken är pationerad och har en "recovery" pat. Som dom flesta vista och Windows 7 har.. Men alla har inte det. Men dom som har det då behövs heller ingen skiva för att installera om eller reperera. Utan då kommer det en fråga på vad man vill göra när datorn går igång men inte "startar"
    Okej, fast nu har jag haft Windows vista utan några recovery-partitioner (formaterat om hårddisk och lagt in windows själv så jag vet vad jag hade på datorn) och då har det ändå blivit så när jag ominstallerat Windows, att filerna har sparats. Okej, kanske inte om man formaterar om helt så man måste skapa nya partitioner och så, men om man installerar Windows igen på datorn så sparas filerna.
  • pluvdo

Det där om Ubuntu tänkte jag också föreslå. Det är ett annat operativsystem som man kan ladda ner och sedan lägga på skiva och boota från. Man får då upp alternativen att endera testköra Ubuntu från skiva för att se hur det ser ut eller att installera Ubuntu på hårddisken. Man skall då välja att testköra Ubuntu från skivan. När man sedan kommer in på Ubuntu via skivan så kommer man åt hårddisken som sitter i datorn. man kan då koppla in ett USB-minne eller en extern hårddisk och lägga över filer från hårddisken till USB-minnet/den externa hårddisken.

• pluvdo

Men då måste du ha tomma CD- eller DVD-skivor, ett program som kan bränna bootbara skivor och så måste du ändra i datorns inställningar så att den försöker boota från skiva innan den försöker boota från hårddisken...

• Nicke

Det finns jättebra recoverys till Vista och 7.
    Man behöver ingen recoverypartition. Det används när det finns ett verktyg att köra. Typ vid uppstart där du kan välja att gå in i bios eller starta recovery. Väljer du recovery så startas det från recoverypartitionen men om man har skiva så kan man starta med den och göra en nyinstallation. Då ska windows-mappen sparas (döps om till Windows.old). Detsamma händer med program-mapparna och profilerna i c:/users påverkas inte heller. Skapar man en profil med samma namn som den gamla så blir det en ny katalog med ett annat namn i users.. på så sätt kan man komma åt allt igen. Om installationen vill formatera så är man dock ute på tunn is.

• pluvdo

Om du hittat dina recovery-CD:s, så testa att sätta in och se om det går att reparera windows. Läs dock ordentligt när du gör det, om det står att "Varning, filerna du har sparade på datorn kommer gå förlorade om du går vidare" eller så (vilket det brukar göra om man riskerar att förlora något) så är det bara att avbryta..

• Nicke

Sen är det väl standard i nyare datorer att den ska testa att boota från CD/DVD-media först nu för tiden?

• pluvdo
    Niklas2k skrev 2011-11-11 22:57:21 följande:
    Sen är det väl standard i nyare datorer att den ska testa att boota från CD/DVD-media först nu för tiden?
    Det kanske det är, jag minns faktiskt inte. Jag vet att det var det på min familjs Windows 98:a och XP, men sedan när jag skaffade en egen dator så bootade den från hårddisk först. Så därför trodde jag att man kanske var tvungen att ställa in den själv nu för tiden.
  • Mizz Turko

Ååå tack för alla svar å hjälp. Ska försöka först med recovery å se om det kan funka, annars får jag lämna in den. Vilka änglar å experter ni är

• Michiyo
    Mikesh skrev 2011-11-11 22:06:15 följande:
    Janetsu lyssna inte på dom där? Kanske lite efter? Efter som du skrev exakt samma sak som jag redan skrivit haha. Och jo om hårddisken är på väg att krascha så finns det fortfarande chans att rädda bilderna.
    misade ditt inlägg då det tog mig en stund att skriva mitt... jag tänkta på dom där som skrev att det inte går att rädda.
  • pluvdo
    Michiyo skrev 2011-11-12 13:19:06 följande:
    misade ditt inlägg då det tog mig en stund att skriva mitt... jag tänkta på dom där som skrev att det inte går att rädda.
    Så vitt jag ser så är det ingen som skrivit att filerna inte går att rädda.
Svar på tråden datorn startar inte.... HJÄLP