Sacre skrev 2011-11-12 21:19:50 följande:
Varför vill di inte amma? Låter jättebökigt att pumpa en massa hela tiden. Hur ska du göra när ni är ute och barnet bli hungrig? Bröstmjölken får inte värmas i mikron, då näringsämnena förstörs. Utan du ska värma den i vattenbad.
Men nu handlade inte tråden om att övertala TS. Man tar med sig maten och termos med varmvatten för att värma.
Jag fick lov att ge flaska efter att amningen inte fungerade med min
lilla bebis. Det viktigaste är att du pumpar ofta för att få upp produktionen. Alltså var tredje timme. Du märker snabbt hur länge det passar att pumpa, men inte mer än 15 min. Mitt bästa råd är att lära sig dubbelpumpa, det spar massvis av tid.
Det kan göra ont att pumpa och innebär mycket merarbete, eftersom du inte matar samtidigt som du pumpar. Du måste kliva upp på nätterna för att pumpa och sedan mata. När pappan var hemma matade han och jag pumpade om nätterna, jobbigare blev det när han började jobba (även om han hjälpte till då med). Det kan vara knepigt att få rutin på att pumpa när man är ensam hemma med bebisen. Om du vill ge ersättning kan du fasa ut det, blanda med mjölken. Men brösten kan göra ont och passa dig för mjölkstockning, där är bebisar överlägsna maskinen. En pump kan aldrig tömma bröstet lika bra.
Elektriska flaskvärmare är rätt meningslösa, termos med vatten funkar lika bra. Hade ingen användning för den vi köpte iaf.
Köp ordentliga flaskor, vi hade Dr Brown som fungerade bra för magen. Inget billigt skräp från konsum, även om det säkert kan fungera för många.
Om du får över mjölk: Frys in mjölken och märk med datum. Tina i kylen och värm i vattenbad.
Flaskmatning är inget jag skulle välja, men det blev så för oss och det som var mest positivt var att bebisens pappa fick bli så engagerad.
Lycka till