• Coriander

Modersmjölk i flaskan från nyfödd - hur gör man?

Här kommer en fråga som jag inte har kunnat klura ut själv och ja, jag känner mig faktiskt dum som inte fattar hur man gör. Hoppas att någon som gjort detta tidigare kan hjälpa mig komma igång. 

Jag har alltså bestämt mig för att inte amma utan flaskmata redan från det att tjejen är nyfödd. Jag vill pumpa ut mjölk och ge det till henne, så jag har INTE tänkt köra med ersättning.

Men hur gör man liksom i början? Ska jag sitta där direkt efter att barnet kommit ut och börja pumpa ut mjölk till henne? 

Jag har läst att man inte kan pumpa ut någon mjölk innan barnet är född och att produktionen sätter igång först efter att barnet faktiskt har för första gången sugit på bröstet. Därefter ökas mängden av mjölk som kommer ut stadigt i takt med att barnet behöver mer mjölk. Men i början kommer det inte ut alltså nästan något alls. 

• Svar på tråden Modersmjölk i flaskan från nyfödd - hur gör man?
  • Älskarlivet

Om man kan börja innan barnet är fött eller inte det vet jag inte men det tror Jay knappt. Annars är det bara att du pumapar direkt från rädslan, detgår jättebra:)! Min son är nu 4 veckor och jag har pumpat en hel del (nu går jag dock över till ersättning...)

• Annat78

Du kan börja pumpa när barnet fötts för att få igång mjölken men om den inte kommer igång direkt får du ge ersättning först. Jag pumpade varje bröst i tio minuter var tredje timme för att få igång mjölken. Använde lånepump på bb. Det tog några dagar för mig men det kan va för att jag förlöstes med KS så kroppen var kanske inte helt klar.

• Älskarlivet

Jag förlöste också med KS och mjölken kom igång direkt-sånt är så individuellt:).

• Mamma till V och E

Mina barn har båda fått modersmjölk i nappflaska då de av olika orsaker inte kunnat ammats.

På BB fick jag hjälp att komma igång med pumpningen och mycket snart rann mjölken till.

Jag pumpade sedan i flera månader. Det är JOBBIGT, tro inget annat. Jag hade gjort vad som helst för att kunna amma istället. Som mest ägnade jag 3-4 timmar om dygnet åt att pumpa. Jag pumpade var tredje timma, tio minuter per bröst. På nätterna gick jag upp ngn gång efter midnatt för att pumpa och därigenom stimulera mjölkproduktionen.

Jag körde med Tommee Tippees handpump, fungerade jättebra.

• Sacre

Varför vill di inte amma? Låter jättebökigt att pumpa en massa hela tiden. Hur ska du göra när ni är ute och barnet bli hungrig? Bröstmjölken får inte värmas i mikron, då näringsämnena förstörs. Utan du ska värma den i vattenbad.

• Coriander
    Sacre skrev 2011-11-12 21:19:50 följande:
    Varför vill di inte amma? Låter jättebökigt att pumpa en massa hela tiden. Hur ska du göra när ni är ute och barnet bli hungrig? Bröstmjölken får inte värmas i mikron, då näringsämnena förstörs. Utan du ska värma den i vattenbad.
    Jag är medveten om alla positiva grejer med amning. MEN jag vill inte utsätta min kropp för det. Dels gör det ont att amma - har inte sett en enda mamma tycka det är skönt med amning, utan det svider, gör fruktansvärt ont och det är du som mamma som måste ta alla matningar. Sedan är jag bara inte bekväm med tanken på att mitt barn ska ligga där och suga på mitt bröst...kan inte förklara det, men hela den idéen känns äcklig för mig. 

Jag har tänkt investera i en riktigt bra elektrisk pump, då jag fått tips om att de är skönare och så slipper man själv pumpa på. Min man vill vara aktiv med att mata barnet redan från början och vi har kommit överens om att vi matar hennes varannan gång. När vi är ute fixar jag det med en typ av termopåse som jag skaffat från USA. Den är speciellt konstruerad för att hålla pumpad bröstmjölk i rätt temperatur. Sen har jag också en flaskvärmare som fungerar som ett vattenbad och som man kan ha med sig överallt, då den fungerar på batterier..bara att tillsätta vatten, trycka på knapp och voilá.  
  • Daeminimon
    Annat78 skrev 2011-11-12 20:55:58 följande:
    Du kan börja pumpa när barnet fötts för att få igång mjölken men om den inte kommer igång direkt får du ge ersättning först. Jag pumpade varje bröst i tio minuter var tredje timme för att få igång mjölken. Använde lånepump på bb. Det tog några dagar för mig men det kan va för att jag förlöstes med KS så kroppen var kanske inte helt klar.
    Mjölken kommer in 3-5 dagar efter förlossning, det är helt normalt. Innan dess har man råmjölk. Den kan man inte alltid pumpa ut, men barnet får i sig den genom att suga.

En nyfödd bebis mage är dessutom liten som en vindruva, så det krävs inte många droppar råmjölk för att mätta.
  • Snösparv
    Sacre skrev 2011-11-12 21:19:50 följande:
    Men nu handlade inte tråden om att övertala TS. Man tar med sig maten och termos med varmvatten för att värma.

Jag fick lov att ge flaska efter att amningen inte fungerade med min lilla bebis. Det viktigaste är att du pumpar ofta för att få upp produktionen. Alltså var tredje timme. Du märker snabbt hur länge det passar att pumpa, men inte mer än 15 min. Mitt bästa råd är att lära sig dubbelpumpa, det spar massvis av tid.

Det kan göra ont att pumpa och innebär mycket merarbete, eftersom du inte matar samtidigt som du pumpar. Du måste kliva upp på nätterna för att pumpa och sedan mata. När pappan var hemma matade han och jag pumpade om nätterna, jobbigare blev det när han började jobba (även om han hjälpte till då med). Det kan vara knepigt att få rutin på att pumpa när man är ensam hemma med bebisen.  Om du vill ge ersättning kan du fasa ut det, blanda med mjölken. Men brösten kan göra ont och passa dig för mjölkstockning, där är bebisar överlägsna maskinen. En pump kan aldrig tömma bröstet lika bra.

Elektriska flaskvärmare är rätt meningslösa, termos med vatten funkar lika bra. Hade ingen användning för den vi köpte iaf.

Köp ordentliga flaskor, vi hade Dr Brown som fungerade bra för magen. Inget billigt skräp från konsum, även om det säkert kan fungera för många.

Om du får över mjölk: Frys in mjölken och märk med datum. Tina i kylen och värm i vattenbad.

Flaskmatning är inget jag skulle välja, men det blev så för oss och det som var mest positivt var att bebisens pappa fick bli så engagerad.

Lycka till Glad
  • Coriander

Jag kör med glasflaskor, så inga billiga Konsum-flaskor här inte. Min man är inte alls förtjust i plast, så glas är enda vi kunnat komma överens om.

När min mamma fick sin sladdis kommer jag ihåg att hon fryste in rätt mycket mjölk. Det blev så mycket, så hon donerade även bort en del till närliggande BB. Klart det kan bli jobbigt att pumpa och sedan mata, men sånt är livet. Jag har flaskmatat rätt mycket redan det senaste året då min svägerska har ett barn som hon inte har kunnat amma och barnet har varit mycket hemma hos oss.

Jag håller mig ändå positiv till det hela och har inte tänkt ändra min åsikt oavsett vad andra säger eller tycker. Amma är inte rätt för alla precis som flaskmatning inte är för alla. Jag är inte ute efter att göra det enklare för mig själv, då jag vet att pumpandet tar sin tid. 

• Kinne79
    Coriander skrev 2011-11-12 22:05:25 följande:
    Jag är medveten om alla positiva grejer med amning. MEN jag vill inte utsätta min kropp för det. Dels gör det ont att amma - har inte sett en enda mamma tycka det är skönt med amning, utan det svider, gör fruktansvärt ont och det är du som mamma som måste ta alla matningar. Sedan är jag bara inte bekväm med tanken på att mitt barn ska ligga där och suga på mitt bröst...kan inte förklara det, men hela den idéen känns äcklig för mig. 

Jag har tänkt investera i en riktigt bra elektrisk pump, då jag fått tips om att de är skönare och så slipper man själv pumpa på. Min man vill vara aktiv med att mata barnet redan från början och vi har kommit överens om att vi matar hennes varannan gång. När vi är ute fixar jag det med en typ av termopåse som jag skaffat från USA. Den är speciellt konstruerad för att hålla pumpad bröstmjölk i rätt temperatur. Sen har jag också en flaskvärmare som fungerar som ett vattenbad och som man kan ha med sig överallt, då den fungerar på batterier..bara att tillsätta vatten, trycka på knapp och voilá.  

Kände precis som du. Äcklad av tanken på att amma. Jag skedmatade dottern första dygnet och sedan testade jag amningsnapp och det funkade bra, blev liksom en distans. Men pumpade mycket ibörjan för att ha som reserv på kvällar/nätter när dotter kunde snutta i timmar, då var det skönt att få avlastning. Men att pumpa gör också ont och kan ge sår.
  • Mary Jo

Jag kunde inte amma min dotter pga att hon föddes med en missbildning men pumpa gjorde ju också jätteont! Sen rann aldrig mjölken till ordentligt hur mycket jag än pumpade,trist. Sen tyckte jag att det blev jobbigt i längden.

Men dom få gångerna det rann till så hade jag henne i närheten alternativt kollade på en bild på henne eller liknande,så det är ett tips också! Hoppas det kommer funka bra för dig!  

• Lisa75

Håller med om att det är värt att investera i en dubbelpump, det går snabbare och sägs också ge mer mjölk att pumpa bägge brösten samtidigt.  

Och om du har större byst så se till att den tratt du använder passar dina bröst - jag har stor byst och standardtratten gav mig sår.

Lycka till, det känns säkert mer positivt att pumpa när man har valt det, och inte pumpar för att amningen inte funkar.

• Coriander
    Mary Jo skrev 2011-11-12 22:57:19 följande:
    Men dom få gångerna det rann till så hade jag henne i närheten alternativt kollade på en bild på henne eller liknande,så det är ett tips också! Hoppas det kommer funka bra för dig!  
    Lisa75 skrev 2011-11-12 23:01:01 följande:
    Håller med om att det är värt att investera i en dubbelpump, det går snabbare och sägs också ge mer mjölk att pumpa bägge brösten samtidigt.  

Och om du har större byst så se till att den tratt du använder passar dina bröst - jag har stor byst och standardtratten gav mig sår.

Lycka till, det känns säkert mer positivt att pumpa när man har valt det, och inte pumpar för att amningen inte funkar.
    Lisa75 skrev 2011-11-12 23:02:55 följande:
    Förresten, om du vill ha fler tips har en kompis till mig nyligen gett ut en bok om flaskmatning: 
    www.bokus.com/bok/9789197981002/att-flaskmata
    Tack för alla tips! 
    Tar till mig alla råd ni kommer med, för detta är ju något helt nytt för mig. Och den där boken ska jag kolla efter. Bra att någon tagit och skrivit om det! Du får tacka din kompis från mig för att hon skrivit om ett ämne som det tigs om rätt mycket...tackvare att det idag är så fanatiskt med att amma sitt barn. 
  • Snösparv

Jag tycker inte du behöver ändra dig på nåt vis, bara bra om du är förberedd på att det kan bli ett halvt helvete med allt pumpande OCH matande. På nätterna ska du tex pumpa och fixa mjölken + mata och däremellan sova. MEN visst fixar man det! Man sover på dagen och sådär, det fungerar. Sen är det inte så att du inte får ont, det kan du visst få. Sen är det inte så lätt att åka iväg om man pumpar, eftersom man måste pumpa så ofta för att hålla produktionen uppe och för att undvika mjölkstockning.

Jag tycker ändå det fungerade bra, vill inte skrämmas, men man måste vara realistisk. Det är ENKLARE att amma OM det fungerar.

Dubbelpump kräver bara en extra slang och tratt. Jag fick ha min pump gratis så länge det behövdes, bvc stod för kostnaden. Men det kanske inte gäller om man väljer att pumpa? Du kan ju alltid fråga.

• Lisa75
    Snösparv skrev 2011-11-13 10:57:38 följande:
    Dubbelpump kräver bara en extra slang och tratt. Jag fick ha min pump gratis så länge det behövdes, bvc stod för kostnaden. Men det kanske inte gäller om man väljer att pumpa? Du kan ju alltid fråga.
    Fast det beror ju på vad man har för pump. Inte alla pumpar kan funka som dubbelpump.

Vet inte när det var du fick pumpen gratis,  men i Stockholms landsting har det inte varit gratis 2011 iallafall.
    Vi betalade 18 kronor om dagen, plus 170 kr i grundavgift och 100 kr för ett extra set till dubbelpumpning. 

• Snösparv

Nej, du har rätt, alla är inte såna förstås. Den jag hade var det. De är inte gratis här heller, men jag fick den ändå betald eftersom min bebis var prematur och inte orkade amma först. Det jag menade, att man kanske bara får den betald i särskilda fall. Först betalade prematuravdelningen och sen BVC. Oavsett så är dubbelpumpning att rekommendera för det går alldeles för mkt tid annars.

• Lisa75
    Snösparv skrev 2011-11-13 17:03:28 följande:
    Nej, du har rätt, alla är inte såna förstås. Den jag hade var det. De är inte gratis här heller, men jag fick den ändå betald eftersom min bebis var prematur och inte orkade amma först. Det jag menade, att man kanske bara får den betald i särskilda fall. Först betalade prematuravdelningen och sen BVC. Oavsett så är dubbelpumpning att rekommendera för det går alldeles för mkt tid annars.
    Ja, det är nog bara väldigt speciella fall man får den betald. Mitt barn tog inte bröstet de första tre veckorna (sen lyckades vi få igång amningen). Fick betala pumpen själva.
    Och de kompisar jag har som pumpat pga för liten produktion har också fått betala pumpen själva.
    Inget av dessa fall innebär ju att man väljer pumpning framför amning, ändå får man alltså betala själv.
    Så nej man kan nog inte räkna med det, om man inte bor i ett särskilt generöst landsting kanske.  
Svar på tråden Modersmjölk i flaskan från nyfödd - hur gör man?