Inlägg från: Ceciliastockholm |Visa alla inlägg
  • Ceciliastockholm

    Vietnam har ratificerat Haag-konventionen!

    Vad jag har förstått av processen i Vietnam så kommer det att vara en process på 6 månader innan barnen kan komma att bli aktuella för internationell adoption. Först ska dom söka biofamilj, sen adoptivföräldrar i provinsen och sist söka à-föräldrar inom hela landet. Detta enligt deras riktlinjer. Så jag gissar att de minsta barnen kommer vara från 7 månader kanske och uppåt. Fortfarande små puttar :) Vad roligt att AC ska söka igen, hoppas BFA och FFIA hakar på!

  • Ceciliastockholm

    Hej,

    Har nu pratat med MIA (lika bra att gå till källan direkt Glad) . AC fick, som många vet, avslag i början på juni och FFIA fick avslag på sin ansökan i oktober. Ratificieringen av Haag är ett stort steg, även MIA höll med om det. Sen vill dom ju också se att Vietnam har en administration för att hantera adoptionerna i dagsläget och det är lite där det faller. Ratificieringen i sig är nog inte tillräckligt. Men MIA berättade att dom arbetar aktivt med detta och att dom bl.a. har stöd av UNICEF för att ta fram ett program för adoptionsförfarandet.

    MIA sa också att dom förväntar sig nya auktorisationsansökningar från de svenska organisationerna. Vidare ställde jag frågan om vi i Sverige vill vänta för att se om allt fungerar om Vietnam börjar jobba med andra länder. Men så är inte fallet, tack och lov.

    Det är bara att vänta och se, hålla tummarna att Vietnam får igång processenordentligt snart. Jag tror, och hoppas, att det kommer att öppnas under 2012.

  • Ceciliastockholm
    Zabka skrev 2011-11-16 12:37:04 följande:
    Till den som frågade vad anciennitet betyder. I det här fallet så betyder det kötid. 
    Vietnam kommer alltså att förmedla matchningarna jämt mellan de olika ansökningsländerna. Det innebär tex att en svensk ansökan med kortare kötid kan komma före en dansk ansökan som har längre kötid eftersom bägge länderna kommer att bli matchade med samma antal barn, utan hänsyn till hur många som står i kö från varje land och hur länge de har väntat.
    tycker det låter lysande På så sätt slipper man köa med resten av världen utan fortsätta med sin kötid som man redan har.
Svar på tråden Vietnam har ratificerat Haag-konventionen!