• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är pippi rasist?!
  • pluvdo

Frågan är väl snarare i så fall ifall Astrid Lindgren är en rasist och nej, det tycker jag inte. Snarare en produkt av sin tid i så fall, när det kommer till uttryck hon använde.

Ja, jag kommer låta sonen och eventuella framtida barn se på Pippi-filmer och läsa böckerna. Självklart. Jag kommer dock banna den där dåliga, tecknade Pippi-serien för den är så jävla ful.

• Furstinna
    pluvdo skrev 2011-11-14 10:25:57 följande:
    Frågan är väl snarare i så fall ifall Astrid Lindgren är en rasist och nej, det tycker jag inte. Snarare en produkt av sin tid i så fall, när det kommer till uttryck hon använde.

Ja, jag kommer låta sonen och eventuella framtida barn se på Pippi-filmer och läsa böckerna. Självklart. Jag kommer dock banna den där dåliga, tecknade Pippi-serien för den är så jävla ful.
  • Lillsnufflan

Pippi är skriven i en annan tid med annan kultur och annat språkbruk. Jag läser klassiker för mina barn men pratar också med dem om historia, språkbruk och synen på andra människor. Barn är inte dumma i huvudet. De fattar att ett ord kunde ha olika innebörd nu och då. Om man undviker klassikerna för att de inte är politiskt korrekta idag förnekar man barnen en historisk förståelse som de kan ha stor nytta av. Men det viktiga är, som alltid, att man resonerar med sina barn.

• Petronella01

Vet man något som helst om Astrid Lindgren så slås man inte ens av tanken.

If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • power
    Petronella01 skrev 2011-11-14 10:28:18 följande:
    Vet man något som helst om Astrid Lindgren så slås man inte ens av tanken.
    men det fnns ju alltd nån "neger-propagerare" som tar tillfället, vilket är jävligt tröttsamt. 
    kom igen då ra
  • Cloudberry

Nej hon är en superbra förebild för alla barn för att hon sätter de som är dumma på plats och hjälper de som behöver hjälp.

• iwan
    Cloudberry skrev 2011-11-14 10:32:05 följande:
    Nej hon är en superbra förebild för alla barn för att hon sätter de som är dumma på plats och hjälper de som behöver hjälp.

• Petronella01
    power skrev 2011-11-14 10:29:54 följande:
    men det fnns ju alltd nån "neger-propagerare" som tar tillfället, vilket är jävligt tröttsamt. 
    Vad är en "neger-propagerare"?

Kan säga att jag accepterar det i Lindgrens böcker, dels för att jag vet vad hon hade för människosyn, dels för att de är skrivna på 40-talet.
    Däremot, folk som insisterar på att IDAG säga neger bara för att de "alltid" gjort det, de tycker jag är fullständigt bakom flötet. 
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • power
    Cloudberry skrev 2011-11-14 10:32:05 följande:

ja, och som säger NEGER NEGER NEEEEEGER så alla muppar kan komma vrålandes om att det är ok, för pippi säger ju så. är pippi rasist eller, hon säger ju NEEEGEEEERR

lagom bakom liksom.
    kom igen då ra
  • Furstinna

Astrid Lindgren är som helig för mig. Jag är uppväxt med hennes verk och det blir nästan som ett personligt påhopp när vissa måste leta fel där de inte finns och just mot en av de mest underbara författare som finns.

Svar på tråden Är pippi rasist?!